9075 dzieci z województwa wielkopolskiego dowiedziało się jak prawidłowo dbać o zęby | Tętno Regionu. Wiadomości pilskie, z rejonu pilskiego

9075 dzieci z województwa wielkopolskiego dowiedziało się jak prawidłowo dbać o zęby

9075_dzieci

20 marca, w Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej,  firma Mars Polska oraz Polski Czerwony Krzyż oficjalnie zakończyły 7. edycję ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Dziel się Uśmiechem”. Program wspierany był przez partnerów merytorycznych i ambasadorkę – Magdalenę Różczkę. W województwie wielkopolskim w programie wzięło udział 59 szkół i 9075 uczniów, którzy podczas zajęć dowiedzieli się jak zapobiegać próchnicy oraz dbać o zdrowy i piękny uśmiech.

„Dziel się Uśmiechem” realizowany jest w polskich szkołach już od 7 lat. Jego organizatorzy, przy stałym wsparciu merytorycznym ekspertów z Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego i Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej, dbają o to, aby kolejne pokolenia dzieci zdobywały wiedzę jak prawidłowo dbać o higienę jamy ustnej. Wszyscy uczniowie objęci programem otrzymali dopasowane do wieku materiały edukacyjne oraz zestawy do pielęgnacji zębów, składające się z pasty i szczotki oraz bezcukrowej gumy do żucia.

7. edycja w nowej odsłonie

Ambasadorką, trwającej od września 2019 roku, kolejnej odsłony programu była Magdalena Różczka. Aktorka pomagała aktywnie budować świadomość problemu próchnicy oraz tego, jak w prosty sposób prawidłowo dbać o zęby. Aby wzmocnić zaangażowanie szkół  organizatorzy przeprowadzili też konkurs plastyczny z atrakcyjnymi nagrodami. Polegał on na przygotowaniu plakatu promującego tematykę i główne przekazy ”Dziel się Uśmiechem”.

Łącznie w całej Polsce w akcji udział wzięło blisko 100 000 uczniów. W województwie wielkopolskim były to dzieci ze szkół m.in. w Poznaniu, Koninie i Pile.

- Chociaż program realizujemy już od wielu lat również w tym roku zaangażowanie szkół i placówek oświatowo-wychowawczych mile nas zaskoczyło. Mam na myśli nie tylko prace wysyłane na konkurs, ale także wewnętrze inicjatywy prowadzone przez szkoły. W organizację lekcji włączyli się nauczyciele, szkolni pedagodzy, stomatolodzy, czy pielęgniarki i higienistki, a często również rodzice. Dzieci szykowały gazetki, organizowały własne konkursy i przygotowywały prezentacje – mówi Małgorzata Szukała, Kierownik działu promocji i pozyskiwania dochodów w Biurze Zarządu Głównego Polskiego Czerwonego Krzyża. – Dla Polskiego Czerwonego Krzyża, jako współorganizatora tej akcji, to wielki powód do dumy. Od 100 lat, czyli od początku naszego istnienia, zabieramy głos w ważnych dla społeczeństwa tematach, a higiena jamy ustnej niewątpliwie takim jest.

Próchnica to nie żarty…

… ale nauka o dbaniu o zdrowie zębów nie musi być nudna! Odpowiednio poprowadzone zajęcia i wiedza przekazywana w kreatywny sposób pomagają wykształcić  prawidłowe nawyki związane z higieną jamy ustnej czy żywieniem. Jak pokazują dane udostępnione przez Ministerstwo Zdrowia, pracy do wykonania jest jeszcze bardzo dużo, bowiem 82% sześciolatków i 86% dziesięciolatków ma próchnicę .

- Wśród najważniejszych przyczyn, które mają wpływ na tak dużą skalę występowania próchnicy wśród dzieci są rzadkie kontrole u dentysty, powszechne przekonanie, że zębów mlecznych nie warto leczyć, czy po prostu zbyt mała wiedza na temat podstawowych zasad profilaktyki – komentuje prof. Dorota Olczak-Kowalczyk, konsultant krajowy w dziedzinie stomatologii dziecięcej oraz Prezes Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej. Program „Dziel się Uśmiechem” od lat edukuje nie tylko dzieci, ale także ich rodziców i opiekunów i zwraca uwagę na to, że odpowiednio zadbane zęby wpływają na stan zdrowia całego organizmu.

Eksperci od lat rekomendują żucie bezcukrowej gumy przez kilka minut po posiłku w sytuacjach, kiedy nie mamy możliwości umycia zębów. Jest to jeden z czterech prostych kroków do zdrowych i czystych zębów, o których dzieci uczą się w trakcie zajęć realizowanych w ramach programu „Dziel się Uśmiechem”. Pozostałe to szczotkowanie zębów pastą z fluorem przynajmniej dwa razy dziennie, używanie dodatkowych produktów, takich jak nić dentystyczna czy płyn do płukania jamy ustnej i regularne wizyty kontrolne u stomatologa, przynajmniej raz na 6 miesięcy.

- Nasz styl życia uległ zmianie – żyjemy w biegu, często podjadamy w ciągu dnia, nie mając możliwości umycia zębów. To samo dotyczy naszych dzieci – dlatego pakując im drugie śniadanie do szkoły pamiętajmy, aby dołączyć do niego bezcukrową gumę do żucia zalecając krótkotrwałe żucie jej zaraz po posiłku. Pomoże ona nie tylko w usunięciu resztek pokarmu, ale także pobudzi produkcję śliny, która neutralizuje szkodliwe kwasy. Ten krok nie wymaga od nas wysiłku, a może realnie poprawić stan zębów u dzieci – mówi profesor Marzena Dominiak, Prezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego.

Walka z próchnicą trwa od lat

Program „Dziel się Uśmiechem” jest w całości finansowany przez firmę Mars Polska, która co roku przekazuje na jego realizację 1% ze sprzedaży dowolnych gum Orbit® we wskazanych miesiącach, zazwyczaj wczesną jesienią. W ramach 7. edycji akcją zostały objęte produkty sprzedawane w sklepach stacjonarnych od 1 września do końca października 2019 roku. 1 proc ze sprzedaży w tym okresie wyniósł 800 528 złotych. Oznacza to, że od pierwszej edycji programu na edukację dzieci (m.in. na zestawy do pielęgnacji zębów, materiały edukacyjne i organizację lekcji) przeznaczono ponad 5,4 mln zł.

- Żucie bezcukrowej gumy jest jednym z czterech kroków do zdrowych i czystych zębów, zalecanych przez ekspertów m.in. z Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego i Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej. Dlatego właśnie prowadzenie działań, które uczą jak prawidłowo dbać o higienę jamy ustnej jest dla nas – producenta bezcukrowych gum Orbit® – czymś ważnym i absolutnie naturalnym. Od 2013 roku nieprzerwanie docieramy z programem „Dziel się Uśmiechem” do kolejnych uczniów. Dzięki zaangażowaniu naszych Partnerów pomagamy w poprawie stanu zdrowia jamy ustnej dzieci w całej Polsce. To dla nas ogromny powód do dumy – mówi Beata Rożek, Dyrektor ds. Korporacyjnych Mars Polska.

A.J.