Czytam i gotuję, razem wszystko komponuję!

W październiku Szkoła Podstawowa nr 5 im Dzieci Polskich oraz Zespół Szkół Gastronomicznych wspólnie realizowały projekt edukacyjny „Garnek literacki”, który miał na celu rozbudzanie zainteresowań czytelniczych, zachęcanie do czytania oraz… rozwijanie pasji kulinarnych.

Pomysł zrodził się po przeczytaniu artykułu „Gotujemy jak w powieści” (Fakt 13.09.2016) gdzie dwie bibliotekarki z Kościana przepisami chcą zachęcić Polaków do częstszego sięgania po książkę. Był to strzał w dziesiątkę, bo projekt okazał się fascynującą podróżą w świat literatury i kulinariów.

W ramach projektu uczniowie najstarszych klas odbyli niejedną przygodę z książką Małgorzaty Musierowicz „Całuski Pani Darling”. Nie była to oczywiście jedyna lektura, którą „rozpracowywali”. Zaczęło się od dyskusji wokół doświadczeń kulinarnych uczniów oraz przypomnienia sobie zasad zachowania się przy stole i symboliki ułożenia sztućców. Potem, na podstawie przygotowanych tekstów, uczniowie przekładali opis na formę graficzną i redagowali opowiadania z wykorzystaniem przepisów zawartych we fragmentach różnych powieści. Zahaczyli między innymi o „Anię z Zielonego Wzgórza” i „Przygody Tomka Sawyera”. Następnie sami przygotowywali plakaty promujące czytanie i gotowanie oraz wykonywali, w ciekawej formie, własne książki kucharskie.

Żeby przepisy wypróbować, szóstoklasiści udali się na warsztaty kulinarne do Zespołu Szkół Gastronomicznych, gdzie pod okiem prawdziwych fachowców przygotowywali dania z przepisów zaczerpniętych z literatury pięknej. Były makarony, placuszki gryczane, babeczki i kilka innych smakołyków. Wszystkie przepisy oczywiście zaczerpnięte z literatury. Przy okazji uczniowie przypomnieli sobie kilka zasad zdrowego odżywiania i wysłuchali tekstu z kanonu literatury pięknej, traktującego o wpływie roślin używanych w kuchni na uczucia ludzi. Uczniom starszym i młodszym czytała wicedyrektor ZSG pani Violetta Schött.

Na zakończenie projektu uczniowie przygotowali prawdziwą literacką ucztę kulinarną. Wcielili się w rolę kelnerów i serwowali „roladki literackie”, czyli fragmenty książek z literatury pięknej o tematyce kulinarnej. Dostawał je każdy chętny uczeń, nauczyciel oraz wszyscy odwiedzający szkołę. Poza tym uczniowie biorący udział w projekcie otrzymali spis książek dla dzieci i młodzieży kulinaria traktujących bardzo literacko.

W ten oto sposób „piątka” uświadomiła uczniom, że zagłębiając się w świat literatury pięknej można odkryć wiele przepisów i co więcej wykorzystać je. Mamy nadzieję, że uczestnicy po zakończeniu projektu będą chcieli sięgać po kolejne książki z literatury pięknej zawierające przepisy i oczywiście rozwijać swoje pasje kulinarne, a podróż w świat książek zainspiruje młodzież nie tylko do kulinarnych poszukiwań i eksperymentów, ale też częstszego sięgania po literaturę.

Katarzyna Bruzda

czytam_i_gotuje00

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA