Dlaczego warzywa? | Tętno Regionu. Wiadomości pilskie, z rejonu pilskiego

Dlaczego warzywa?

To, że warzywa i owoce, choć w mniejszej ilości, zawierają niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu witaminy, składniki odżywcze i enzymy wiemy wszyscy.

Na co dzień jednak nie potrafimy wykorzystać tego bogactwa naturalnych preparatów, które zapobiegają starzeniu, walczą z nowotworami, dają niesamowitą siłę witalną na cały dzień. Świat, ten “świadomy” bynajmniej, wraca do naturalnych sposobów odżywiania odrzucając mięso i opierając się głównie na diecie warzywnej. Co jest ważne w przyjmowaniu tych darów natury? Organizm człowieka to jedna, wielka i skomplikowana fabryka chemiczna. Trawienie powoduje spływ krwi do żołądka i całego systemu trawiennego, stąd uczucie senności po obfitym jedzeniu. To także przyczyna zasypiania za kierownicą. Organizm zużywa bardzo dużo energii na trawienie. Tę energię można wykorzystać inaczej. Dlatego warto na śniadanie, zamiast ciężko strawnych kanapek z kiełbasą zjeść utarte warzywa i owoce. Utarte, lub sam sok, wyciśnięty specjalnymi wyciskarkami. Można je już kupić w przystępnych cenach. Sok zawiera wszystkie witaminy i enzymy i nie pobudza układu trawiennego do wytężonej pracy. Taka dieta godna polecenia dla uczniów i tych, którzy pracują umysłowo. Warto spróbować. Poniżej wykaz witamin i składników spożywczych zawartych w warzywach i owocach.

Witaminy oraz składniki odżywcze zawarte w warzywach i owocach.
Witamina A
Poprawia wzrok, wzmacnia układ odpornościowy, wspomaga wzrost i podział komórek, poprawia wygląd skóry.
Zawiera ją: Marchew, słodkie ziemniaki, dynia, jarmuż, melony, morele, brzoskwinie, papaje, mango.

brokuly_sok_witaminy_darlingWitamina C (kwas askorbinowy)
Wytwarzanie kolagenu, wzmacnia kości, zęby, dziąsła, naczynia krwionośne. Wspomaga absorpcje żelaza i wapnia przez organizm. Przyspiesza gojenie się ran, wspomaga funkcjonowanie mózgu.
Zawierają: Kiwi, pomidory, brokuły, szpinak, sok Gujawy, grejpfrutów i pomarańczy.

Witamina E
Odżywia komórki i pomaga chronić je przed uszkodzeniem. Niezbędna dla zdrowia czerwonych krwinek. Posiada silne działanie antyoksydacyjne;; dostarcza tkankom tlen, wzmacnia płuca, chroni przed zanieczyszczeniami powietrza; środek rozszerzający naczynia krwionośne; chroni przed zakrzepicą; przyspiesza gojenie się oparzeń; działa moczopędnie.
Zawierają: Zielone warzywa liściaste.

Witamina B6
Dla prawidłowego funkcjonowania mózgu i układu nerwowego. Chroni przed zaburzeniami całego organizmu. Konieczna do produkcji czerwonych krwinek.
Zawiera ją: Ziemniaki, banany, nasiona, ziarna, orzechy, szpinak.

Witamina B2 (ryboflawina)
Niezbędna do przemiany węglowodanów w energię. Niezbędna do produkcji czerwonych krwinek. Poprawia wzrok.
Zawierają: Zielone warzywa liściaste, brokuły, szparagi.

Witamina B9 (kwas foliowy)
Konieczna do produkcji czerwonych krwinek oraz do poprawnej syntezy DNA.
Zawierają: Zielone warzywa liściaste, szparagi, pomarańcze i inne owoce cytrusowe.

Witaminy z grupy B (B1-B17)
Pobudzają organizm do wzrostu; poprawiają apetyt i proces trawienia; zwalczają chorobę lokomocyjną, dzięki przywracaniu równowagi systemu nerwowego, mięśniowego oraz prawidłowej pracy serca; odżywiają komórki, przywracają blask skórze, paznokciom, włosom; poprawiają wzrok, przyspieszają tempo przemiany węglowodanów, tłuszczy i białek; są niezbędne do produkcji hormonów takich jak kortyzol, tyroksyna, insulina oraz hormonów płciowych; niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania mózgu i układu nerwowego; zwiększają jędrność skóry.

Wapń
Niezbędny do budowy kości i zębów, zapewnia ich twardość i odporność na złamania (chroni przed osteoporozą).
Zawierają: Brokuły, ciemno-zielone warzywa liściaste, pomarańcze, mleko sojowe.

Żelazo
Wspomaga transport tlenu przez czerwone krwinki i zaopatrzenie w tlen całego organizmu. Niedobór powoduje anemie, osłabienie, wyczerpanie, zawroty głowy oraz brak tchu.
Zawierają: Soczewica, nasiona, produkty sojowe, zielone warzywa liściaste, rodzynki.

Magnez
Wspomaga funkcjonowanie układu mięśniowego i nerwowego. Normuje pracę serca, wzmacnia kości. Wspomaga produkcję energii przez organizm oraz syntezę białek.
Zawiera go: Orzechy, nasiona, zielone warzywa liściaste, ziemniaki, zboża, awokado, banany, kiwi, brokuły.

Potas
Wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i mięśniowego. Pomaga organizmowi zachować odpowiednie proporcje wody w krwi i tkankach.
Zawiera ją: Brokuły, ziemniaki (ze skórką), zielone warzywa liściaste, owoce cytrusowe, banany, suszone owoce, rośliny strączkowe takie jak groch czy fasola półksiężycowata.

Selen (Se)
Przeciwdziałający starzeniu, chroni komórki i ich ściany, zapobiega nowotworom, zapobiega i leczy łupież, zwiększa energię i wytrzymałość, zwalcza zaburzenia związane z okresem menopauzy, pomaga w leczeniu chorób serca, artretyzmu, wzmacnia gruczoły wydzielania wewnętrznego i krążenie krwi w organizmie.
Zawiera go: Nasiona (olej)

Cynk (Zn)
Niezbędny dla prawidłowej pracy komórek produkujących enzymy; poprawia pracę mięśni; wspomaga produkcję insuliny; pomaga utrzymać właściwe pH krwi; pomocny przy utrzymaniu prawidłowej pracy prostaty; odpowiedzialny za rozwój funkcji reprodukcyjnych.
organizmie.
Zawiera go: Nasiona (olej)