Klasyki motoryzacji z różnych epok w poznańskim muzeum

Muzeum Motoryzacji, gratka dla pasjonatów klasycznej motoryzacji, jest już otwarte w pawilonie nr 2 Międzynarodowych Targów Poznańskich. Na zwiedzających czeka ponad 100 zabytkowych pojazdów z różnych stron świata, które prezentowane są w specjalnie zaaranżowanych strefach.

Utworzenie nowego miejsca na mapie atrakcji w Poznaniu z historycznymi pojazdami było możliwe dzięki zaangażowaniu członków Automobilklubu Wielkopolski, Muzeum Narodowego Rolnictwa w Szreniawie, z których pochodzą zgromadzone
w muzeum egzemplarze oraz gospodarza terenu – Grupy MTP. Także otwarcie muzeum jest możliwe dzięki zmianom, które zostały wprowadzone w rozporządzeniu rady ministrów dotyczącym działalności ośrodków kultury oraz muzeów. Zniesienie obostrzeń pozwoliło na utworzenie nowego miejsca na mapie atrakcji w Poznaniu z zabytkowymi pojazdami.

Pomysł utworzenia muzeum zrodził się dzięki wieloletniej współpracy z Automobilklubem Wielkopolski. Podobne miejsce mieściło się wcześniej w podziemiach ronda Kaponiera, ale ze względu na jego przebudowę zostało zamknięte. Zabytkowe pojazdy od lat gościły na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich przy okazji organizacji wydarzeń motoryzacyjnych takich jak: Poznań Motor Show, czy Retro Motor Show. Niestety, ze względu na zaistniałą sytuację spowodowaną pandemią koronawirusa Covid-19, targi Retro Motor Show nie mogły odbyć się w 2020 roku. Na szczęście klasyki powracają ponownie na teren MTP, tym razem w nieco innej formie – muzeum.

Wystawa została podzielona na kilka stref tematycznych: zaczynając od początku masowej motoryzacji z linią produkcyjną Henry’ego Ford’a poprzez amerykańskie klasyki, wśród których wyjątkowym eksponatem jest 113-letni REO Gentelman’s Roadster  .Pojazd pod maską skrywa iskrowy silnik posiadający 2 cylindry i tylko 20 KM! Jego prędkość maksymalna wynosi 50km/h a średnie spalanie na 100km waha się między 15-30 litrów.

W części muzeum dedykowanej naszym zachodnim sąsiadom zobaczymy podział motoryzacji na RFN i NRD, rozdzielonej murem berlińskim. Perełkami w tej części są: Mercedes W108/280SE z 1971 roku, BMW E9 z 1973 roku czy DKW F-5 z 1936 roku oraz ciekawa kolekcja trabantów.

Nie zabrakło oczywiście kultowych samochodów z czasów PRL-u, takich jak: Warszawy, Fiaty 125p, 126p, Tarpany czy Żuki. W otoczeniu trzepaka, campingu i innych przedmiotów z lat 60, 70 i 80-tych tworzą wyjątkowy klimat wystawy.

Ostatnimi samochodami, które zostały sprowadzone do muzeum są Citroen B11(BN11)/ Sedan z 1952 roku, Citroen 2CV/Sedan z 1987 roku, a także Standard Flying 12 z dolnozaworowym silnikiem z 1939 roku. Pojazdy stanęły w strefie francuskiej, w której będzie można znaleźć również inne interesujące klasyki.

Oprócz zabytkowych samochodów osobowych znajdziemy także stare rowery, wojskowe pojazdy opancerzone oraz motocykle wykorzystywane podczas II Wojny Światowej.
Najstarszym egzemplarzem, który znajduje się w Muzeum Motoryzacji jest rower Clement Safety z 1888r. Rowery określane mianem „safety bicycles” (bezpieczne) spopularyzowały się pod koniec lat 80-tych XIXw. zastępując bicykle typu „penny-farthing” o wysokim przednim kole, zwane też „ordinary” (zwykłe). Na rowerach safety jeździło się znacznie łatwiej i bezpieczniej na co wskazuje również sama nazwa modelu.

Muzeum Motoryzacji w pawilonie nr 2 zostało otwarte 19 lutego i będzie czynne,
aż do odwołania w każdy piątek w godzinach 10:00-18:00 oraz weekend w godzinach 10:00-17:00.

Bilety do muzeum dostępne do kupienia tylko online na stronie www.tobilet.pl Wejście do muzeum znajduje się od ul. Głogowskiej przy pawilonie 2 naprzeciwko Dworca Zachodniego.

W trosce o bezpieczeństwo zwiedzających na terenie muzeum obowiązuje nakaz zakrywania ust oraz nosa a także dodatkowo są pojemniki z płynem do dezynfekcji.

Więcej informacji jest dostępnych na stronie: www.muzeumklasykow.pl

W muzeum każdy znajdzie coś dla siebie, dlatego zapraszamy wszystkich, którzy chcą spędzić mile czas w otoczeniu pięknych zabytkowych pojazdów.

Muzeum Motoryzacji w Poznaniu
Foto: Sebastian Daukszewicz

klasyki_motoryzacji1_01

klasyki_motoryzacji1_58 klasyki_motoryzacji1_02 klasyki_motoryzacji1_03 klasyki_motoryzacji1_04 klasyki_motoryzacji1_05 klasyki_motoryzacji1_06 klasyki_motoryzacji1_07 klasyki_motoryzacji1_08 klasyki_motoryzacji1_09 klasyki_motoryzacji1_10 klasyki_motoryzacji1_11 klasyki_motoryzacji1_12 klasyki_motoryzacji1_13 klasyki_motoryzacji1_14 klasyki_motoryzacji1_15 klasyki_motoryzacji1_16 klasyki_motoryzacji1_17 klasyki_motoryzacji1_18 klasyki_motoryzacji1_19 klasyki_motoryzacji1_20 klasyki_motoryzacji1_21 klasyki_motoryzacji1_22 klasyki_motoryzacji1_23 klasyki_motoryzacji1_24 klasyki_motoryzacji1_25 klasyki_motoryzacji1_26 klasyki_motoryzacji1_27 klasyki_motoryzacji1_28 klasyki_motoryzacji1_29 klasyki_motoryzacji1_30 klasyki_motoryzacji1_31 klasyki_motoryzacji1_32 klasyki_motoryzacji1_33 klasyki_motoryzacji1_34 klasyki_motoryzacji1_35 klasyki_motoryzacji1_36 klasyki_motoryzacji1_37 klasyki_motoryzacji1_38 klasyki_motoryzacji1_39 klasyki_motoryzacji1_40 klasyki_motoryzacji1_41 klasyki_motoryzacji1_42 klasyki_motoryzacji1_43 klasyki_motoryzacji1_44 klasyki_motoryzacji1_45 klasyki_motoryzacji1_46 klasyki_motoryzacji1_47 klasyki_motoryzacji1_48 klasyki_motoryzacji1_49 klasyki_motoryzacji1_50 klasyki_motoryzacji1_51 klasyki_motoryzacji1_52 klasyki_motoryzacji1_53 klasyki_motoryzacji1_54 klasyki_motoryzacji1_55 klasyki_motoryzacji1_56 klasyki_motoryzacji1_57