Marszałek Woźniak mówi „NIE” działalności PiS na szkodę OPEN S.A.
Podczas konferencji prasowej 25 listopada Marek Woźniak, Marszałek Województwa Wielkopolskiego oraz Dariusz Godlewski, Prezes OPEN S.A. zaprezentowali informacje dotyczące przeprowadzonych inwestycji oraz zmian organizacyjno – prawnych w Ośrodku Profilaktyki i Epidemiologii Nowotworów im. Aliny Pienkowskiej S.A. w Poznaniu (OPEN S.A.). Odparli również zarzuty o charakterze politycznym.
„Mamy do czynienia z kreowaniem złej, wręcz sensacyjnej atmosfery wokół spółki OPEN, która wywołuje niepokój pacjentów i może zniechęcić kolejnych inwestorów. Ma to wymiar polityczny i wpisuje się w doktrynalne działanie PiS, co jest przykre” – powiedział Marek Woźniak, Marszałek Województwa Wielkopolskiego rozpoczynając dzisiejszą konferencję prasową.
25 listopada Marszałek Marek Woźniak udzielił pisemnej odpowiedzi Prezydentowi Miasta Poznania (jako reprezentantowi Skarbu Państwa w zakresie gospodarowania nieruchomościami) w sprawie realizacji przez Województwo Wielkopolskie celu darowizny udziałów Skarbu Państwa w nieruchomości położonej przy ulicy Kazimierza Wielkiego 24/26 w Poznaniu dokonanej na rzecz Województwa Wielkopolskiego w 2009 r. oraz spółki pod firmą Ośrodek Profilaktyki i Epidemiologii Nowotworów im. Aliny Pienkowskiej S.A z siedzibą w Poznaniu w 2014 r., w związku ze skierowanym przez Wojewodę Wielkopolskiego do Prezydenta Poznania wezwaniem do podjęcia działań zmierzających do odwołania darowanych udziałów.
Poinformował w niej Prezydenta, iż twierdzenie Wojewody Wielkopolskiego, jakoby Województwo Wielkopolskie nie realizowało celu darowizny określonego jako promocja i ochrona zdrowia było gołosłowne i bezpodstawne. W obrębie nieruchomości funkcjonuje podmiot leczniczy będący przedsiębiorcą, spółka OPEN S.A., której akcjonariuszem jest Województwo Wielkopolskie. Do statutowych celów spółki należy m.in. prowadzenie działalności leczniczej w zakresie promocji i ochrony zdrowia.
Marszałek Woźniak stwierdził, że działania Wojewody Wielkopolskiego zmierzające do odebrania darowanych Województwu Wielkopolskiego udziałów w nieruchomości przy ul. Kazimierza Wielkiego 24/26 w Poznaniu traktuje jako ewidentną chęć zniweczenia dorobku dobrze rozwijającego się podmiotu leczniczego będącego przedsiębiorcą, w którym największym akcjonariuszem jest Województwo Wielkopolskie. Takie działania nie leżą ani w interesie pacjentów, ani w interesie Województwa Wielkopolskiego jako wspólnoty jego mieszkańców.
Wobec tak nieuprawnionego ataku ze strony Wojewody Wielkopolskiego, Marszałek zdecydował się przedstawić synergię działań podjętych przez Zarząd Województwa Wielkopolskiego w zakresie przekształcenia sp zoz-u, najpierw w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (od stycznia 2014 r.), a następnie w spółkę akcyjną (listopad 2014 r.).
Przed pierwotnym przekształceniem sp zoz-u w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, Województwo Wielkopolskie w drodze darowizny wyposażyło sp zoz w nieruchomość położoną przy ul. Kazimierza Wielkiego 24/26 w Poznaniu, która weszła na kapitał własny tego podmiotu. Tym samym pierwotny kapitał zakładowy utworzonej z dniem 1 stycznia 2014 r. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wynosił 4 000 000 zł.
Alternatywą dla ciągłego angażowania budżetu Województwa Wielkopolskiego w dokapitalizowanie spółki stała się inna formuła organizacyjno-prawna umożliwiająca pozyskanie zewnętrznych inwestorów, otwierająca nowe możliwości funkcjonowania w warunkach rosnącego popytu na usługi medyczne, przy jednoczesnym ograniczeniu możliwości płatnika publicznego w zakresie finansowania usług medycznych jak i rosnącej konkurencji na rynku – czyli przekształcenie spółki z ograniczoną w spółkę w spółkę akcyjną.
W celu rozwiązania wszelkich wątpliwości narosłych wokół akcjonariatu OPEN SA Marszałek Woźniak zaznaczył, że Województwo Wielkopolskie od momentu powstania spółki akcyjnej nie zbyło żadnej akcji i przedstawił aktualną jego strukturę:
Województwo Wielkopolskie posiada:
– 4 480 000 akcji imiennych serii A o wartości nominalnej 1 zł każda akcja – objęte w związku z przekształceniem spółki pod firmą: Ośrodek Profilaktyki i Epidemiologii Nowotworów im. Aliny Pienkowskiej spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę akcyjną pod firmą: Ośrodek Profilaktyki i Epidemiologii Nowotworów im. Aliny Pienkowskiej Spółka Akcyjna (akt notarialny z 24 października 2014 r.); wpis spółki akcyjnej w Krajowym Rejestrze Sądowym nastąpił w dniu 12 listopada 2014 r.
– 1 000 000 akcji imiennych serii C o wartości nominalnej 1 zł każda akcja – objęte przez Województwo Wielkopolskie w drodze subskrypcji prywatnej w zamian za wniesienie wkładu pieniężnego w wysokości 1 000 000 zł, i tym samym podwyższenia kapitału zakładowego spółki o 1 000 000 zł poprzez emisję akcji serii C, na podstawie uchwały Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy z 15 października 2015 r.
Społeczna Fundacja „Ludzie dla Ludzi” posiada:
– 1 921 015 akcji imiennych serii B o wartości nominalnej 1 zł każda akcja – objętych w zamian za wkład niepieniężny (aport) w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa Społecznej Fundacji „Ludzie dla Ludzi”, obejmującej m.in. 2 mammobusy i pozostałe środki w postaci aktywów i pasywów funkcjonalnie związane z działalnością mammobusów, co skutkowało podwyższeniem kapitału zakładowego spółki OPEN S.A. o kwotę 1 921 015 zł, poprzez emisję 1 921 015 akcji imiennych serii B, na podstawie uchwały Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy z dnia 23 czerwca 2015 r.; wpis podwyższenia kapitału w Krajowym Rejestrze Sądowym nastąpił w dniu 17 lipca 2015 r.
– 160 000 akcji zwykłych na okaziciela serii D o wartości nominalnej 1 zł każda akcja – objętych w drodze subskrypcji otwartej w zamian za wniesienie wkładu pieniężnego w wysokości 200 000 zł, w związku z uchwałą Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy z 15 października 2015 r. w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego spółki OPEN S.A. poprzez emisję akcji serii D.
Pozostali inwestorzy prywatni posiadają:
– 3 095 938 akcji zwykłych na okaziciela serii D o wartości nominalnej 1 zł każda akcja – objętych w drodze subskrypcji otwartej w zamian za wniesienie wkładu pieniężnego w łącznej wysokości 3 869 922,50 zł, w związku z uchwałą Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy z 15 października 2015 r. w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego spółki OPEN S.A. poprzez emisję akcji serii D.
Łącznie w wyniku realizacji planu emisji publicznej akcji na okaziciela serii D spółka OPEN S.A. wyemitowała 3 255 938 akcji, pozyskując tym samym środki w wysokości 4 069 922,50 zł.
Pracownicy spółki OPEN S.A. posiadają łącznie:
– 484 700 akcji zwykłych na okaziciela serii E o wartości nominalnej 1 zł każda akcja – objętych w drodze subskrypcji prywatnej, w zamian za wniesienie wkładu pieniężnego w łącznej wysokości 605 875 zł, w związku z uchwałą Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy z 15 października 2015 r. w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego spółki OPEN S.A. poprzez emisję akcji serii E
Wpis w Krajowym Rejestrze Sądowym podwyższenia kapitału zakładowego spółki OPEN S.A. w zakresie emisji akcji serii C, D oraz E nastąpił w dniu 3 lutego 2016 r.
W świetle powyższych przekształceń, które zostały przeprowadzone w sposób transparentny i zgodnie z przepisami prawa, kapitał spółki uległ podwojeniu.
Ustosunkowując się do zarzutu przekroczenia przez Zarząd Województwa Wielkopolskiego kompetencji w tym zakresie Marszałek przypomniał, że w świetle przepisów prawa oraz orzecznictwa wygląda to następująco:
to zarząd województwa wykonuje zadania należące do samorządu województwa, niezastrzeżone na rzecz sejmiku i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych (art. 41 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa).
Do zadań zarządu województwa należy w szczególności gospodarowanie mieniem województwa, w tym wykonywanie praw z akcji i udziałów posiadanych przez województwo (art. 41 ust. 2 pkt 2 ustawy o samorządzie województwa).
Prawa majątkowe województwa, nienależące do innych wojewódzkich osób prawnych, wykonuje zarząd województwa (art. 55 ustawy o samorządzie województwa).
Wniosek:
Interpretacja przepisów art. 41 i 55 ustawy o samorządzie województwa prowadzi do wniosku, iż to zarząd województwa – jako organ wykonawczy województwa jest, co do zasady, uprawniony do dysponowania mieniem województwa, w tym do wykonywania praw majątkowych. Zgodnie z funkcjonującą na gruncie ustroju samorządu województwa zasadą domniemania kompetencji organu wykonawczego, skoro z przepisu art. 18 pkt 19 lit. e ustawy o samorządzie województwa nie wynika jednoznacznie kompetencja sejmiku województwa w zakresie władczego decydowania w sprawach dotyczących wnoszenia wkładów, a także obejmowania, nabywania i zbywania udziałów i akcji, czynności te pozostają w kompetencjach zarządu województwa.
Marszałek przypomniał także, jakie są kompetencje zarządu województwa w zakresie przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę kapitałową na tle ustawy o działalności leczniczej i orzecznictwa.
Organem dokonującym przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę kapitałową jest organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego – w przypadku samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, dla której podmiotem tworzącym jest jednostka samorządu terytorialnego (art. 75 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej).
„W obowiązującym stanie prawnym nie może (…) budzić wątpliwości, że organem dokonującym przekształcenia samorządowego SPZOZ-u jest organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego. Organ stanowiący województwa (sejmik) nie może wiec przypisać sobie takich kompetencji, i to pomimo istnienia ogólnego uregulowania w art. 18 pkt 19 lit. f ustawy o samorządzie województwa. Zasady przekształcenia SPZOZ w spółkę kapitałową, określone w przepisach art. 70-82 ustawy o działalności leczniczej, nie przewidują uprawnienia do podjęcia przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ( radę gminy, powiatu albo sejmik) uchwały w przedmiocie przekształcenia samorządowego SPZOZ. Uprawnień takich nie można domniemywać, gdyż prowadziłoby to do naruszenia zasady praworządności.” (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 7 lipca 2014 r., II OSK 1373/14).
Podsumowując Marszałek przypomniał, że dopiero za obecnych rządów zmieniła się Ustawa o działalności leczniczej. W zapisach tej nowelizacji czytamy, że w spółkach, dla których podmiotem tworzącym jest Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego wartość nominalna udziałów lub akcji nie może stanowić mniej niż 51% kapitału zakładowego, zaś Skarb Państwa winien dysponować większością głosów na zgromadzeniu wspólników (walne zgromadzenia).
Anna Parzyńska – Paschke
Urząd Marszałkowski
Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu