„Odblask to nie obciach”- akcja, która promuje noszenie odblasków

Miasto Piła dołączyła do grona miast w całej Polsce, w której odbywa się akcja promująca noszenie odblasków pod hasłem „Odblask to nie obciach”. Celem tej akcji jest przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa na drogach poprzez wzrost świadomości związanej z byciem świadomie widocznym na drodze oraz promocją używania elementów odblaskowych, głównie wśród dzieci i młodzieży, ale także wśród dorosłych. Cel ten ma być osiągnięty przez prezentację m.in. w przedszkolach i szkołach Piły „urządzenia” nazwanego „magiczną” tubą. Pomysłodawcą projektu jest grupa Sławek & przyjaciele, która wraz z firmami i instytucjami, 17 sierpnia na terenie WORD w Pile zainaugurowała ten projekt w obecności mediów.

Bezpieczeństwo jest pojęciem wirtualnym i czymś „nienamacalnym”. Bardzo często słyszymy, że „nas to nie dotyczy” lub „nam się takie rzeczy nie przytrafią”. Ale czy tak jest naprawdę? Statystyki mówią coś zupełnie innego. Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że każdego dnia na polskich drogach ginie ok. 10 osób, z czego 4 to piesi i rowerzyści, często nieoznakowani. Pamiętajmy, że wszyscy jesteśmy uczestnikami ruchu drogowego. Piesi, rowerzyści, motocykliści i kierowcy samochodów – wszyscy w takiej czy innej formie korzystamy z dróg i jesteśmy ich użytkownikami. I każda z tych grup ma w pewnym sensie wpływ na inną. Edukując najmłodszych, mamy wielką szansę nauczyć ich prawidłowych wzorców zachowań, które później „zabiorą” ze sobą najpierw na rowery, a potem do samochodów. Czy będą to te dobre, czy złe zależy również od nas.

Wyjątkowość tej akcji polega na tym, również, że po ulicach Piły jeździć będzie autobus MZK, na którym umieszczone jest hasło akcji, czyli „Odblask to nie obciach” oraz logotypy firm i instytucji, które zdecydowały się wesprzeć ten wyjątkowy projekt

– Cała nasza idea tego projektu ma zachęcić do noszenia odblasków. Problemem jest to, że ludzie ich nie noszą, zwłaszcza osoby starsze. Dlaczego autobusy? Bezpieczeństwo jest tematem wirtualnym, nie można dotknąć, pokazać i często słyszymy, co my z tego będziemy mieli. Autobus widać, jeździ po mieście hasło jest widoczne i można się zastanowić widząc te hasło, o co chodzi z odblaskami. Toteż podziękowanie dla firm, które dołączyły do tej akacji – mówi Sławek Piotrowski, nieformalna grupa „Sławek & Przyjaciele”. – Dzięki temu wyjątkowemu projektowi każdy z nas, będąc jego częścią, będzie mógł powiedzieć, że przyczynił się do poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. Jeśli dzięki temu uda się uratować, choć jedno ludzkie życie, będzie to oznaczało, że warto było to robić. Ten autobus w Pile to w sumie 14 w kraju na 10 miast, w których trwa akcja. Za chwilę ruszamy dalej w Polskę, aby szerzyć ją dalej.

Poprzez tą akcję organizatorzy chcą osiągnąć:

– przede wszystkim zwiększyć bezpieczeństwo na drogach

– zmienić sposób myślenia i podejścia do problemu bezpieczeństwa na drodze tak wśród najmłodszych jak i ich rodziców

– wypromować nawyk noszenia odblasków

– każdy z nas ma wreszcie, może i niewielki, ale jednak wpływ, żeby coś zrobić, a im więcej nas będzie, tym większy będzie efekt i wydźwięk tej akcji.

– Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Pile nie powinien się kojarzyć tylko z egzaminami na prawo jazdy, ale również z działalnością nad poprawą bezpieczeństwa w ruchu drogowym. My współpracujemy z szeregiem instytucji, np. z policją i strażą pożarną poprzez zakup sprzętu. Ale również szkoły, do których również z akacjami docieramy poprzez spotkania i wyposażania w gabinety czy w kąciki wychowania komunikacyjnego. Ostatnio przedszkola dostały węże spacerowe. Cieszy nas ta akcja i bardzo chętnie w niej uczestniczymy – dodaje Mirosław Mantaj , zastępca dyrektora WORD w Pile.

Podczas spotkania przekazano „urządzenia” nazwane „magiczną” tubą. Dlaczego Magiczna Tuba? Ponieważ jak mówią organizatorzy, tuby w prosty, ale jednocześnie bardzo dobitny sposób pokazują różnicę jak po zmierzchu widoczna jest osoba z odblaskami lub bez nich. Ich wielką zaletą jest to, że w każdej chwili i w dowolnym miejscu, bez względu na porę dnia i nocy możemy zaprezentować symulację drogową „po ciemku”.

Olbrzymią zaletą tej akcji jest to, że nie jest jednorazowa. Ma ona z założenia trwać co najmniej pół roku, a może i dłużej. Żeby była ona pewnego rodzaju inspiracją i tym przysłowiowym „kijem włożonym w mrowisko”, który sprowokuje dalsze działania. Na stronie organizatora akcji www.y4u.pl będzie pełna informacja na temat akcji.

Partnerami akcji  są m.in.:
– Miejski Zakład Komunikacji w Pile
– Komenda Powiatowa Policji w Pile
– Pilskie Towarzystwo Piłki Siatkowej
– Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Pile
– Atrium Kasztanowa
– Premio Opony Nowak
– Agencja Reklamowa Kameleon Colours

Sebastian Daukszewicz

odblask_to_nie_obciach00

odblask_to_nie_obciach38 odblask_to_nie_obciach01 odblask_to_nie_obciach02 odblask_to_nie_obciach03 odblask_to_nie_obciach04 odblask_to_nie_obciach05 odblask_to_nie_obciach06 odblask_to_nie_obciach07 odblask_to_nie_obciach08 odblask_to_nie_obciach09 odblask_to_nie_obciach10 odblask_to_nie_obciach11 odblask_to_nie_obciach12 odblask_to_nie_obciach13 odblask_to_nie_obciach14 odblask_to_nie_obciach15 odblask_to_nie_obciach16 odblask_to_nie_obciach17 odblask_to_nie_obciach18 odblask_to_nie_obciach19 odblask_to_nie_obciach20 odblask_to_nie_obciach21 odblask_to_nie_obciach22 odblask_to_nie_obciach23 odblask_to_nie_obciach24 odblask_to_nie_obciach25 odblask_to_nie_obciach26 odblask_to_nie_obciach27 odblask_to_nie_obciach28 odblask_to_nie_obciach29 odblask_to_nie_obciach30 odblask_to_nie_obciach31 odblask_to_nie_obciach32 odblask_to_nie_obciach33 odblask_to_nie_obciach34 odblask_to_nie_obciach35 odblask_to_nie_obciach36 odblask_to_nie_obciach37