Pilska młodzież odwiedziła Turcję

1 czerwca 2014 roku czterech gimnazjalistów i nauczycieli Zespołu Szkół nr 2 w Pile wybrało się na wyprawę do ciepłej Turcji, by podsumować projekt Comeniusa „Młodzież poza granicami: Migracja nastolatków w Europie”. Podróż trzyetapowa trwała ponad pół doby. Do Izmiru przybyliśmy w późnych godzinach nocnych i po przywitaniu się z tureckimi nauczycielami i rodzicami uczniów, rozjechaliśmy do tureckich domów.

pilska_mlodziez_odwiedzila_turcje_10

Kolejny dzień już od samego rana opływał w przeróżne atrakcje. Zmęczeni i z godzinną różnicą czasu (niestety z niekorzyścią dla nas) udaliśmy się do tureckiej szkoły, gdzie powitano nas na codziennym apelu na placu przed szkołą. Odśpiewano hymn państwowy, a później wszyscy uczestnicy wymiany spotkali się w bibliotece. Tu czekały na nas drobne upominki od innych gości. Sami również przekazaliśmy na ręce dyrektora szkoły typowe polskie przysmaki. Zwiedziliśmy szkołę. Jest wielka! Świetnie wyposażona. Uczniowie i nauczyciele wzięli udział w warsztatach plastycznych z Marblingu, czyli malowania farbami na wodzie. Następnie podzielone i wymieszane grupy uczniów wzięły udział w różnorodnych zajęciach sportowych na basenie, siłowni i na boiskach do piłki nożnej i siatkowej.

Trzeci dzień naszej wycieczki był ekscytujący. Wczesnym rankiem zebraliśmy się pod szkołą, aby wyruszyć do starożytnego miasta Efez. Tam zobaczyliśmy znakomicie zachowane (choć oczywiście nie całkowicie zniszczone) starożytne miasto rzymskie, miasto Heraklita i jednego z siedmiu cudów świata – Świątyni Afrodyty. Nieopodal leży również dom, z którego dokonało się Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny. Po smacznym lunchu powróciliśmy do Izmiru, a o godzinie 19.30 obejrzeliśmy występy w wykonaniu tureckich uczniów. Na sam koniec dnia mogliśmy skosztować tradycyjne przysmaki tubylców.

W środę zobaczyliśmy się w szkole o godzinie 9.00. Tam trwały już przygotowania
do uroczystej prezentacji państw partnerskich projektu „Youth Without Borders – Teenage Migration in Europe”. W auli szkolnej oficjalnego powitania dokonał dyrektor szkoły
a następnie głos zabrał przedstawiciel lokalnej władzy. Po kolei, począwszy od koordynatora projektu, czyli Rumunii, państwa dzieliły się swoją wiedzą i dokonaniami zdobytymi podczas realizacji projektu. Obejrzeliśmy bardzo ciekawe prezentacje i filmy. Na koniec spotkania dyrektor wręczył koordynatorom szkolnym certyfikaty, a paniom przepiękne bukiety kwiatów. Wspólnie zdjęcie, lunch, a potem do autokaru i w bardzo odległe rejony Izmiru, by zwiedzić fabrykę produkującą felgi aluminiowe do samochodów osobowych znanych marek na całym świecie – CMS. Po godzinnej podróży powróciliśmy do swoich rodzin i zajęć tureckich mieszkańców przepięknej turystyczno-przemysłowej miejscowości.

Czwartek upłynął nam pod hasłem RELAX. Około godziny 10.00 zabrano nas dwoma autokarami do oddalonej od Izmiru o 60km miejscowości Alacati. Tam mogliśmy zakupić typowe tureckie pamiątki na tradycyjnym bazarze, takim ze straganami i bibelotami. Architektura tego miejsca przypomina greckie nadmorskie miasteczko z kamiennymi uliczkami, sklepikami, kawiarenkami i restauracjami. Stamtąd wyruszyliśmy do miejscowości Cesme, gdzie przez trzy godziny zażywaliśmy kąpieli słonecznych na plaży Morza Egejskiego. Tu pogoda zaskoczyła nas bardzo mile: nie było ani jednej chmurki,
a temperatura sięgała 30 stopni Celsjusza.

Ostatni dzień pobytu przed wyjazdem spotkaliśmy się w szkole o 10.00 na oficjalnym podsumowaniu projektu oraz przygotowaniu do raportu końcowego. Dyrektor szkoły pożegnał nas bardzo ciepłymi słowami i oblał odjeżdżający z nami autobus wodą. To zwyczaj turecki, który „każe” podróżnym, powrócić w odwiedzane miejsce.

Sobota, 7 czerwca była mieszanką sprzecznych uczuć. Szczęśliwi, że wracamy
do domu, nie mogliśmy doczekać się na wszystkie odprawy i pokonywanie mnóstwa kilometrów, z drugiej jednak strony zżyliśmy się z Turkami i pięknymi widokami tego gościnnego państwa. Koniec projektu zawsze bywa smutny, ale zdobyte doświadczenie
i nowe znajomości napawają optymizmem. W końcu jesteśmy mieszkańcami Polski, Europy, Świata!