Rzecznik konsumentów radzi – co zrobić z niechcianymi przyborami szkolnymi? | Tętno Regionu. Wiadomości pilskie, z rejonu pilskiego

Rzecznik konsumentów radzi – co zrobić z niechcianymi przyborami szkolnymi?

rzecznik_net

Na początku września kupiłam wnuczce przybory szkolne i nowy plecak, niestety nie spodobał jej się prezent. Czy mogę oddać wszystko do sklepu i zażądać zwrotu gotówki albo wymiany na inny towar? – Pyta pani Ewa ze Śmiłowa.

Jeżeli zakup został dokonany w sklepie stacjonarnym, terminy i zasady zwrotu określają sami przedsiębiorcy. Pełnowartościowy towar można zwrócić do sklepu tylko wtedy, gdy zgodzi się na to sprzedawca. Niektóre sklepy przewidują możliwość zwrotu towaru nawet do 30 dni od momentu zakupu. Plecaki, podręczniki, przybory szkolne zakupione w sklepie stacjonarnym nie podlegają zwrotowi, chyba, że posiadają wady. Zazwyczaj zwrotu dokonujemy na podstawie paragonu lub innego dowodu zakupu. Jednak przed zakupem dobrze jest zapytać sprzedawcę czy przysługuje nam prawo do zwrotu. Co innego w przypadku, gdy przybory szkolne zakupione są przez Internet, wówczas można zwrócić je sprzedawcy bez podawania przyczyny. Jednak żeby to było możliwe trzeba w ciągu 14 dni od dnia otrzymania paczki z zamówionymi artykułami wysłać sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu od zawartej umowy. Sprzedawca internetowy ma obowiązek udostępnienia wzoru oświadczenia o odstąpieniu od umowy i poinformowaniu o możliwości skorzystania z takich uprawnień. Jeżeli konsument nie został poinformowany o prawie do dostąpienia od umowy, uprawnienie to wygasa dopiero po upływie 12 miesięcy od dnia upływu 14-dniowego terminu na odstąpienie. Sprzedawca musi zwrócić Konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności nie później niż w terminie 14 dni, w takim samym czasie konsument musi odesłać towar do sprzedawcy. Prawo do odstąpienia nie przysługuje w przypadku umowy, której przedmiotem świadczenia są nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe.

Podstawa prawna ustawa o prawach konsumenta (Dz.U. z 2014 r. poz. 827)

Aleksandra Pęska – Świergosz
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pile
rzecznik.konsumentow@powiat.pila.pl