S11 i S10 w ostatecznej wersji Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad

Wielomiesięczny lobbing na rzecz uzupełnienia programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad o drogę S11 i S10, która jest bardzo ważna dla Piły w kontaktach wschód – zachód, zakończyły się sukcesem.

Sprawę komentuje Piotr Głowski, prezydent Piły: – Nie byłoby to możliwe, gdyby nie wspierający Piłę parlamentarzyści: poseł do PE Adam Szejnfeld, posłanka na Sejm Małgorzata Janyska i senator RP Mieczysław Augustyn, poseł Jakub Rutnicki, którzy wielokrotnie towarzyszyli mi m.in.  w Warszawie podczas rozmów  z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury.

Efektem owych rozmów jest decyzja o rozpoczęciu prac przygotowujących budowę, a następnie realizację tych dwóch dróg. Finansowanie będzie możliwe dzięki temu, że kończą się negocjacje związane z podziałem środków unijnych wewnątrz puli polskiej i zmiana filozofii przygotowania inwestycji. Przygotowywane będą projekty dla całych dróg, by w czasie prac projektowych i wykonawczych, gdy nastąpią jakieś problemy z wykonawstwem środki nie przepadały trafiając na inwestycje nie związane z drogami.

– Przez wiele miesięcy bardzo racjonalnie uzasadnialiśmy potrzebę zmiany w ogóle filozofii budowania dróg. Właściwie mieliśmy zawsze taki problem – nie było budowy, ponieważ nie było dokumentacji, nie było dokumentacji, bo nie byliśmy na liście. Natomiast zlikwidowanie listy rezerwowej i wprowadzenie tych wszystkich docelowych ciągów komunikacyjnych na jedna listę, daje możliwość rozpoczęcia prac projektowych wszędzie. A ponieważ wszędzie nie będzie szło równo dobrze – chociażby w Kaczorach mamy kłopot z wytyczeniem samego korytarza, nie mówiąc o kłopotach z budową. A takich kłopotów w Polsce będą dziesiątki, a może nawet setki. I do tej pory kończyło się to tym, że nie tylko w danym miejscu inwestycja nie była realizowana, ale także nigdzie indziej. Zmiana, która została wprowadzona daje możliwość alternatywnego realizowania innych inwestycji – wyjaśnia prezydent Głowski.

Zmieni się także filozofia budowy dróg. Nie obniżając standardów bezpieczeństwa i jakości podróżowania będą obniżane koszty budowy m.in. rezygnując ze stawiania niepotrzebnych ekranów dźwiękowych.

Te inwestycje nie tylko poprawią bezpieczeństwo podróżujących jak i mieszkających przy głównych arteriach mieszkańców, ale będą miały istotny wpływ na gospodarkę. Umożliwi to łatwy dostęp do sieci dróg europejskich – podstawowy warunek stawiany przez większość inwestorów, by w krótkim czasie można było dojechać z miejsca, w którym zainwestują, do autostrad łączących go z innymi państwami.

Nr drogi    Nazwa zadania                                                                       Lata realizacji        Długość [km]
S10            Budowa obwodnicy Wałcza                                                 2016                          17,8
S10            Bydgoszcz – Piła                                                                        2018                          71,8
S10           Piła – Szczecin odc. Stargard Szczeciński – Piła           2019                          108,1
S11           Poznań – Piła                                                                               2019                          65,9
S11           Budowa obwodnicy Ujścia – Etap I                                   2019                          15,1
S11           Budowa obwodnicy Obornik                                                2019                          13,7
S11           Budowa obwodnicy Szczecinka                                          2017                          12,0
S11          Koszalin – Szczecinek                                                               2019                          67,2
S11          Szczecinek – Piła                                                                        2022                         73,0

Dorota Semenov
rzecznik prasowy
Urząd Miasta w Pile
Fot. mm

s11_i_s1010

s11_i_s1013 s11_i_s1011 s11_i_s1012

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *