1,3 mln zł na wielkopolskie zabytki, w tym na witraże w kościele pw. Św. Antoniego w Pile
Prace konserwatorskie przy kaplicy Serca Jezusowego w poznańskiej farze, ołtarz główny z kościoła z bazyliki Świętogórskiej w Gostyniu oraz obraz „Cud św. Wilhelma” autorstwa Adama Swacha z kościoła pocysterskiego w Lądzie nad Wartą – to tylko niektóre z zabytków, które otrzymają dofinansowanie. Propozycje wojewódzkiego konserwatora zabytków zatwierdził wojewoda wielkopolski Zbigniew Hoffmann. Wśród nich znalazły się modernistyczne witraże w kościele pw. św. Antoniego w Pile.
W tym roku na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków przeznaczono 1,3 mln dotacji. Zawarte zostały 42 umowy. Przyznane dotacje celowe dotyczą współfinansowania prac przy udziale środków własnych właścicieli zabytków oraz pozyskanych również z dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz jednostek samorządu terytorialnego.
– Mając na uwadze stan zachowania oraz wartości zabytkowe, historyczne, artystyczne i naukowe obiektów, a także stopień finansowego zaangażowania wnioskodawcy przy realizacji prac wojewódzki konserwator zabytków podjął decyzję, aby dofinansować poszczególne etapy prac przy obiektach zabytkowych. Przychylam się do tych propozycji – mówi wojewoda wielkopolski Zbigniew Hoffmann. To m.in. nagrobki, płyty epitafijne, polichromie ścienne, ołtarze oraz inne elementy ruchome wyposażenia świątyń – witraże, obrazy, rzeźby oraz detale architektoniczne, stalle, ambona, chrzcielnica.
Wśród obiektów najcenniejszych wymienić należy ołtarz główny z kościoła z bazyliki Świętogórskiej w Gostyniu oraz obraz „Cud św. Wilhelma” autorstwa Adama Swacha z kościoła pocysterskiego w Lądzie nad Wartą, a także prace konserwatorskie przy kaplicy Serca Jezusowego w katedrze poznańskiej. Wszystkie wymienione zabytki znajdują się w obrębie Pomników Historii.
Najstarszymi zabytkami, przy których prace zostaną objęte tegoroczną dotacją, są późnogotycki krucyfiks z kościoła pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w Bytyniu oraz renesansowe kamienne sakramentarium w kościele parafialnym pw. św. Piotra i Pawła w Kostrzynie.
Wojewódzki konserwator szczególną troską chce objąć zachowane na terenie Wielkopolski malowidła ścienne pochodzące z różnych okresów stylistycznych, które wymagają wysoce specjalistycznych i kosztownych zabiegów konserwatorskich. – Najciekawsze z nich to wystrój malarski kościoła filialnego pw. Podwyższenia Krzyża Św. w Wełnie mistrza Adama Swacha oraz polichromie ścian w kościele pw. św. Michała Archanioła w Ostrzeszowie prezentujące wysokiej klasy dekorację barokową. Warto wspomnieć o interesujących przykładach malarstwa ściennego sztuki młodopolskiej autorstwa Antoniego Procajłowicza w kościołach w Komornikach i Murzynowie Kościelnym oraz polichromie ścienne autorstwa Eligiusza Niewiadomskiego w kościele parafialnym pw. Św. Apostołów Piotra i Pawła w Starym Mieście – tłumaczy Jolanta Goszczyńska.
Wielkopolska słynie również z licznie zachowanych zabytków sztuki witrażowniczej, zarówno warsztatów rodzimych, jak i niemieckich, zaliczanych do zespołu o wybitnych walorach artystycznych. Dlatego też WWKZ postanowił udzielić dotacji na prace konserwatorskie przy witrażach w kaplicy pałacowej w Wąsowie, w kościele parafialnym św. Marii Magdaleny w Wielichowie, w kościele pw. św. Stanisława Bpa w Żydowie gm. Czerniejewo, a także najmłodszemu w tym gronie zespołowi modernistycznych witraży w kościele pw. św. Antoniego w Pile.
Tegoroczne wsparcie finansowe miało również na celu podkreślenie 500-lecia Reformacji, dlatego też WWKZ postanowił wspomóc prace konserwatorskie przy pomnikach nagrobnych i płytach epitafijnych na terenie lapidarium parafii ewangelicko-reformowanej w Żychlinie.
Pozostała część dotacji dotyczy kontynuacji prac przy zabytkach ruchomych rozpoczętych w latach ubiegłych.
Tomasz Stube
WUW w Poznaniu
Fot. M.M.