Będą kolejne elektryki w taborze pilskiego MZK

Prawdopodobnie do końca roku do MZK Piła trafią dwa nowe  autobusy elektryczne, które dostarczy Solaris.  Umowa w tej sprawie została podpisana 21 lutego 2024 r. Inwestycja w ekologiczny tabor oznacza czystsze powietrze w mieście.

 

– Kiedy 13 lat temu przejmowaliśmy tę flotę było około 40 autobusów jeżdżących po Pile w takim wieku mocno dojrzałym. Od tego czasu udało nam się wymienić flotę w ilości niemal  trzech /czwartych. W tej chwili ponad 30 autobusów- są zeroemisyjne, hybrydowe i elektryczne, które spełniają wysokie normy środowiskowe, do których dążymy i możemy powiedzieć, że mamy w Pile transport ekologiczny. Tym bardziej, że rocznie przewozimy 8 milionów pasażerów, przejeżdżając  2 700 000 kilometrów, więc  przemierzamy spory dystans. Chcemy to robić w zgodzie ze środowiskiem, ale też z takim taborem, który nie przysparza nam kłopotów. Dzisiaj jesteśmy w takiej sytuacji, w której ten nowoczesny tabor MZK wzbogaci się o kolejne dwa nowe pojazdy. Myślę, że teraz mieszkańcy wybiorą najbardziej dla siebie ekologiczny transport autobus lub  rower, bo stawiamy też na ścieżki rowerowe – mówi Beata Dudzińska, pełniąca funkcję prezydenta Piły.

 

W taborze Miejskiego Zakładu  Komunikacyjnego są już elektryczne autobusy marki Solaris o długości 12 metrów wraz z infrastrukturą ładowania. Jest ich 5 i kursują na linii  numer 5. W sumie tabor MZK  liczy 48 autobusów w tym 40 które są w ruchu.  Niestety brak jeszcze autobusów wodorowych. Do ostatniego przetargu  nikt się nie zgłosił mimo to miasto zakupu nie rezygnuje i za jakiś czas ogłosi ponownie przetarg.

 

– Przedmiotem dzisiejszego kontraktu  są dwa autobusy stanowiące  uzupełnienie tego rodzaju ładowania pantografowego. Autobusy te będą skierowane na linie nr 1. Ważne jest to, że te pięć  autobusów, które już eksploatujemy w tej wersji, której są przedmiotem dzisiejszego kontraktu bardzo dobrze się sprawują. Są doładowywane pantomografowo. Słyszymy w Polsce zapytania typu jak to jest zasięgiem takiego autobusu, czy autobusy przejadą zimę my takich problemów nie mamy, ponieważ wybraliśmy metodę, która jest optymalna pod względem wielkości naszego miasta biorąc pod uwagę technologię, która jeszcze obowiązuje i w tamtym czasie. Była najbardziej powszechna, a więc doładowywanie pantografowe w trakcie kursu. Czas doładowania takiego autobusu to jest 4 maksymalnie 8 minut, a więc w przerwie pracy kierowcy, co drugie okrążenie pojazd jest doładowywany  i starczy  najmniej na 30 najmniej kilometrów, a i tak ma zasięgu jeszcze 100 km także jest to rozwiązanie efektywne i producent autobusu udowodnił, że sprawdza się w praktyce . Nie uciekamy od zakupów autobusów wodorowych. Jest analiza w tym zakresie, temat jest szeroki, ponieważ sam pojazd wodorowy to nie wszystko trzeba go zatankować, ale przede wszystkim także trzeba spełnić warunki obsługi – dodaje Tadeusz Majewski, prezes MZK w Pile.

 

Wraz z dostawą tych autobusów ma zostać również dostarczona stacja ładowania, która zostanie umiejscowiona w zajezdni autobusowej MZK Piła. Wartość podpisanej umowy:

Łącznie: 6 457 500 zł brutto w tym: Dostawa autobusów: 6 146 683,92 zł brutto (cena jednostkowa: 3 073 341,96 zł brutto); Dostawa i uruchomienia stacji ładowania: 310 816,08 zł brutto. Zakup jest dofinansowany z programu Zielony Transport Publiczny.

 

W autobusach Solaris Urbino 12 electric może podróżować jednocześnie 70 pasażerów. Pojazdy będą wyposażone w fotokomórki, pozwalające na automatyczne zamykanie się drzwi, bez ingerencji kierowcy. Bezemisyjne i wyjątkowo ciche autobusy elektryczne będą wyposażone w klimatyzację całopojazdową. Wyposażeniu znajdzie się też monitoring czy porty USB dla pasażerów. Firma Solaris zapewni również instalację pod bardzo dobrze znany już mieszkańcom miasta System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej.

 

Sebastian Daukszewicz