Bogna Fogler – SZUKANIE ŚLADÓW

Wystawa tkanin w Galerii Muzeum S. Staszica, Piła, ul. Browarna 18. Otwarcie wystawy w piątek, 17 lutego br. o godz. 18.00. Ekspozycja będzie czynna do 13 marca 2017 roku.

Jednym z głównych problemów artystycznych Bogny Jaroszewicz-Fogler jest poszukiwanie elementów piękna na materii oraz możliwości tkwiących w różnych jej strukturach. Budowanie tkanin z różnorodnych materiałów, z uwzględnieniem ich wagi i ciężaru, przezroczystości oraz relacji między nimi, to całokształt elementów przestrzennych, które zawiera każda jej praca. […] Prace Bogny Jaroszewicz-Fogler są poetycką formą jej życia. Powstają z jej własnego odbioru ogólnie uznanych zasad. Artystka korzysta z wybranej rzeczywistości, ale ją uogólnia i modyfikuje dla otrzymania własnego założenia artystycznego opartego na wartości codziennego doświadczenia. Stanowi to wyznacznik piękna z indywidualnego odwzorowania form i koloru prezentowanych tkanin, wnoszących bogaty element refleksji i kontemplacji. Prace dążą do połączenia subiektywnego nastroju i obiektywnego wycinka świata w wersji autorki oraz tego, co istnieje poza fizycznością i obrazowością.

Dorota Grynczel
Fragment tekstu z katalogu wystawy Bogna Fogler – tkanina, Galeria „Test”, Warszawa 2015

Bogna Jaroszewicz-Fogler nie lubi mówić na temat swojej sztuki, bowiem poprzez swoje prace pragnie nawiązać intymny dialog z odbiorcą, którego zachęca do odszyfrowywania znaków. Jej realizacje wymagają skupienia dla zgłębienia meandrów znaczeń w nich ukrytych. Kompozycje z cyklu „Przeczytane” przywodzą na myśl stare księgi z kartami naznaczonymi upływem czasu. Tytuł kieruje ku temu, co przeminęło, dokonało się. Prowokuje pytania, co wynieśliśmy z lektury, czy zawarta w nich treść pozostaje w nas, czy ulatuje z pamięci. Słowa zdają się powoli znikać wtopione w mięsistą strukturę filcowej materii, poddawane destrukcyjnemu działaniu światła. Tekst – często stanowiący punkt wyjścia dla poszukiwań artystycznych – pełni rolę graficznego znaku determinującego układ kompozycji, stanowi formę, której tworzywem są litery, krój drukarskiej czcionki czy rysunek dawnych chemicznych symboli. Horyzontalne ciągi znaków poprzecinane są pionami graficznych kresek, jakby artystka chciała ukryć poszczególne fragmenty tekstu pod rytmicznymi sekwencjami skreśleń. […]

Bogna Fogler rozwija temat materii jako nośnika pamięci obrazów wspomnień, emocji, informacji. Rozpoczęty przed kilkoma laty problem podejmuje, włączając w obszar artystycznych działań stare klisze drukarskie. Zadrukowane powierzchnie, nakładając się na siebie, tworzą wielopłaszczyznowe kompozycje, które niczym zaszyfrowane pokłady danych otwierają pole interpretacyjnych znaczeń. Usystematyzowane w szpalty drukarskie znaki uzupełnione zostały przez giętkie linie skłębionych włókien jedwabiu, bawełny, lnu. Stanowią one przeciwwagę dla sztywnych ram narzuconych przez techniczne wymogi sztuki drukarskiej. Elastyczność i delikatność materii rozbija uporządkowanie i graficzność fontu, a czerwień nici odcina się od czerni czcionek, dodając pracom dynamizmu. […]

Marta Kowalewska
Fragmenty tekstów z katalogów wystaw: Fragmenty oraz Pół na pół, Galeria „Apteka Sztuki”, Warszawa 2012, 2014

Bogna Fogler studiowała w PWSSP w Łodzi, a następnie na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie.  W 1978 roku uzyskała dyplom w zakresie tkaniny w pracowni prof. Wojciecha Sadleya oraz w zakresie malarstwa w pracowni prof. Jana Tarasina.

Projektowała i realizowała kostiumy oraz dekoracje w oprawie imprez masowych; współpracowała z czasopismami (teksty, aranżacje, ilustracja fotograficzna). Wybrane prace: nadzór artystyczny przy realizacji gobelinów dla firmy polonijnej „Wienpol”; realizacja kostiumów do filmów „Borys Godunow” i „Błękitna nuta”. W latach 1978-1984 brała udział w wystawach zbiorowych tkaniny polskiej organizowanych przez CHZ „Ars Polona” (m.in. Szwecja, Niemcy, Norwegia, USA, Francja).

Wystawy indywidualne:

1995 – Fragmenty (tkanina), Galeria Sceny Kameralnej Teatru Polskiego, Warszawa

2012 – Fragmenty, Galeria „Apteka Sztuki”, Warszawa

2013 – Przenikania, Galeria 72, Chełm

2014 – Pół na pół, Galeria „Apteka Sztuki”, Warszawa

2015 – Bogna Fogler – tkanina, Galeria „Test”, Warszawa

2016 – Przeczytane… znalezione…, Galeria „Okno na sztukę”, KDK, Kutno

Wystawy zbiorowe:

1981 – Wystawa tkaniny, Łańcut

1981 – Wystawa tkaniny, Galeria Sztuki Użytkowej „Forma”, Warszawa

1985-2016 – Ogólnopolska Wystawa Miniatur Tkackich (ed. 1-2, 4, 7-11), Łódź

1987 – Wystawa miniatur, Sztokholm

1990 – Contemporary Polish Tapestry, The Grove Gallery, Londyn

1998 – 7. Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej, Katowice

2010 – 11. Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej, CMW, Łódź

2013 – 12. Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej, CMW, Łódź

2008-2016 – Z Krosna do Krosna, Międzynarodowe Biennale Artystycznej Tkaniny Lnianej (ed. 5-8), Muzeum Rzemiosła, Krosno

2011-2012 – International Weaving and Fiber Art Competition (ed. 8-9), Parma

2014 – I Milanowskie Biennale Malarstwa na Jedwabiu, Milanówek

2016 – 15. Międzynarodowe Triennale Tkaniny, Łódź

Nagrody:

2010 – III Nagroda, 6. Międzynarodowe Biennale Artystycznej Tkaniny Lnianej Z Krosna do Krosna

2011 – I Nagroda, 8th International Weaving and Fiber Art Competition, Parma

2012 – III Nagroda, 9th International Weaving and Fiber Art Competition, Parma

Prace Bogny Fogler znajdują się w zbiorach: Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Muzeum Rzemiosła w Krośnie, Muzeum Ziemi Chełmskiej – Galeria 72, w kolekcjach prywatnych w Polsce, Szwajcarii, Anglii, USA.

Wojciech Beszterda

bogna_fogler_szukanie_sladow00

bogna_fogler_szukanie_sladow06 bogna_fogler_szukanie_sladow01 bogna_fogler_szukanie_sladow02 bogna_fogler_szukanie_sladow03 bogna_fogler_szukanie_sladow04 bogna_fogler_szukanie_sladow05