Hashimoto w pigułce

Choroby tarczycy to istna plaga ostatnich lat. W dzisiejszym artykule skupię się konkretnie na chorobie Hashimoto, która dotyka zwykle kobiet niezależnie od ich wieku. Dieta w tym cały styl życia ma ogromny wpływ na przebieg choroby. Mimo, że pacjenci z reguły udają się do dietetyka, tylko dlatego, że nie potrafią schudnąć samodzielnie w chorobie Hashimoto, to coraz częściej pojawiają się również osoby świadome, chcące zmienić cały styl życia w celu unormowania pracy tarczycy.

 

Oczywiście temat wagi w tym schorzeniu jest bardzo istotny. Zaburzona praca hormonów może prowadzić do nadwagi lub otyłości. Tarczyca w znacznej mierze odpowiedzialna jest za metabolizm, a jej nieprawidłowa praca może sprzyjać odkładaniu się tkanki tłuszczowej i /lub utrudniać proces odchudzania. Aby unormować pracę tarczycy należy zadbać o cały organizm. Tylko i wyłącznie podejście interdyscyplinarne pozwala na unormowanie pracy tarczycy.

 

W chorobie Hashimoto układ odpornościowy atakuje i niszczy komórki tarczycy co prowadzi do stanu zapalnego tarczycy, a nawet upośledzenia wydzielania hormonu FT4. U pacjentów chorujących na Hashimoto często obserwuje się wahania hormonu TSH. TSH nie jest hormonem tarczycy, produkuje go przysadka. Jednak ten hormon ma ogromny wpływ na pracę tarczycy poprzez stymulowanie gruczołu do wydzielania innych hormonów. Poprzez wahania TSH pacjenci mogą wpadać naprzemiennie z niedoczynności w nadczynność tarczycy. U pacjentów chorujących na Hashimoto często rozwija się niedoczynność tarczycy, która związana jest z podwyższonym poziomem TSH, który koreluje ze stresem.

 

Przyczyny choroby Hashimoto:

– przewlekły stres

– niewłaściwa dieta

– obecność ogólnego stanu zapalnego w organizmie np. spowodowanego otyłością

– toksyny

– zaburzona praca jelit

– współistnienie innych chorób z autoagresji

– rozregulowany układ odpornościowy

 

Podstawowe rady dla osób chorujących na Hashimoto:

 

– Zamiast stosować diety eliminacyjne postaw na odżywienie organizmu, aby wzmocnić pracę tarczycy.

 

– Pamiętaj o odpowiedniej podaży białka, jego zwiększona podaż wraz z dietą może korzystnie wpływać między innymi na powstrzymanie wypadania włosów. Dodatkowo ułatwia utratę masy ciała poprzez obniżenie ładunku glikemicznego.

 

– W diecie nie może zabraknąć tłuszczy. Szczególnie istotne są wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3. Wykazują one działanie przeciwzapalne.

 

– Cukier obecny w diecie będzie nasilał stany zapalne w organizmie.

 

– Głównymi składnikami diety mającymi bezpośredni wpływ na prawidłowe funkcjonowanie tarczycy są selen, cynki, jod i żelazo. Dodatkowo należy pamiętać, że w chorobie Hashimoto dochodzi do zaburzonego wchłaniania witaminy B12. Ważna jest również podaż witaminy A i D. Koniecznie pamiętaj o suplementacji witaminą D.

 

– Polecana fitoterapia: kurkumina (o kurkuminie pisałam już we wcześniejszym artykule, jest to wspaniała substancja działająca przeciwzapalnie), ashwagandha (pomaga w regulacji kortyzolu – hormonu stresu), tymochinon z czarnuszki (zmniejsza stan zapalny i wpływa pozytywnie na odporność)

 

– Jeżeli przyjmujesz leki pamiętaj o tym, że:

 

  • suplementacji żelazem i/lub wapniem nie można łączyć z lekami na tarczycę. Bezpieczny odstęp między preparatami to przynajmniej 3 godziny. To samo tyczy się spożywania soi.

 

  • leki należy przyjmować na pusty żołądek (1 godzina przed posiłkiem).

 

  • pamiętaj o prawidłowym nawodnieniu organizmu. Woda jest niezwykle istotna dla prawidłowego funkcjonowania wszystkich układów w organizmie.

Pamiętaj, że dieta powinna być dobrana indywidualnie, wręcz uszyta na miarę. Terapia lekami nie jest jedynym rozwiązaniem. Leki nie działają na przyczynę choroby.

 

Aleksandra Skowyra

Dietetyk Skowyra

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *