Hejnał Pilski – Radni Miejscy KO Głosem Mieszkańców. Wrzesień 2022

naglowek_popr

Oddajmy głos Radnym Koalicji Obywatelskiej:

kubica_mariaMaria KUBICA

Podlasie, Koszyce, Jadwiżyn

Pierwszego września bieżącego roku uczestniczyłam w trzech ważnych wydarzeniach, zorganizowanych w naszym mieście.

O godzinie dziewiątej w Szkole Podstawowe nr 3 im. Jana Brzechwy w Pile, na nowo oddanym boisku, rozpoczęła się miejska inauguracja nowego roku szkolnego 2022/2023. W tym roku do dziewięciu szkół podstawowych będzie uczęszczać ponad 5700 uczniów, z czego 650 to pierwszoklasiści, natomiast do 15 przedszkoli i dwóch oddziałów przedszkolnych ok. 2150 dzieci. Podczas uroczystości odbyło się ślubowanie nauczycieli pilskich szkół, którzy uzyskali stopień awansu zawodowego – nauczyciela mianowanego. Oczywiście nie obyło się bez życzeń, skierowanych przez zastępcę prezydenta Krzysztofa Szewca oraz dyrektora szkoły Szymona Frydrycha do całej pilskiej społeczności szkolnej.

W samo południe, pod pomnikiem na placu Zwycięstwa, rozpoczęły się obchody 83. rocznicy wybuchu II wojny światowej. W uroczystości, zorganizowanej przez Prezydenta Miasta Piły, uczestniczyli mieszkańcy Piły, delegacje szkół, instytucji publicznych oraz organizacji pozarządowych. Honorową wartę przy pomniku wystawili żołnierze Wojsk Obrony Terytorialnej. Apel poległych odczytany przez porucznika Pawła Ostrowickiego z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Pile i salwa honorowa kompanii reprezentacyjnej 104. Batalionu Ziemi Wałeckiej nadały podniosłego charakteru całej uroczystości.

Wieczorem o godzinie dwudziestej na al. Niepodległości, przy dużym drewnianym krzyżu postawionym ku pamięci Ofiar tragicznego wydarzenia, jakie miało miejsce 1 września 1958 roku, odbył się apel modlitewny w Ich intencji.

Pierwszy września 1958 roku – był to piękny, słoneczny dzień – dzień rozpoczęcia nowego roku szkolnego ale i dzień, który zapisał się na kartach historii naszego miasta, jako bardzo tragiczny. Po zakończeniu uroczystości szkolnych kilkanaścioro uczniów Szkoły Podstawowej nr 5, wykorzystując piękną pogodę, postanowiło spędzić swój wolny czas na wspólnej zabawie. W większości mieszkali oni na ulicy Bagiennej (dzisiaj Feliksa Nowowiejskiego) i alei Niepodległości. Nie było wtedy, na dzisiejsza miarę, placów zabaw. Dzieci bawiły się w różnych miejscach, wykorzystując wszystko, co budziło ich zainteresowanie. W tym przypadku był to niewybuch z II wojny światowej. Dziecięca ciekawość podpowiedziała straszny wybór – wrzucić znalezisko do ognia i…. stało się! Nastąpił wybuch o dużej sile rażenia. Kiedy nastała cisza i opadł dym oraz kurz, wyłoniła się okrutna rzeczywistość. Jedenaścioro dzieci nie żyło, dwoje było ciężko rannych.

Tragedia ta wstrząsnęła mieszkańcami Piły, którzy gremialnie wzięli udział w zbiorowej uroczystości pogrzebowej w kościele pw. Świętej Rodziny. Dzieci zostały pochowane na cmentarzu przy al. Wojska Polskiego.

Tradycyjnie i w tym roku – pierwszego września – zebrali się przy krzyżu na apelu modlitewnym, prowadzonym przez ks. Kazimierza Chudzickiego, proboszcza parafii pw. Świętej Rodziny, bliscy Ofiar tamtego pamiętnego dnia oraz mieszkańcy Piły. Podczas modlitwy, w szczególny sposób, zostały wymienione nazwiska Dzieci: Ryszard Abramowski, Zygmunt Abramowski, Łucjan Kożuszkiewicz, Tadeusz Kuchcicki, Szczepan Osiński, Krystyna Radtke, Ryszard Radtke, Jerzy Rak, Piotr Rak, Stefan Reif, Janusz Różycki. Niech spoczywają w pokoju.

andruszkiewicz_marekMarek ANDRUSZKIEWICZ

Górne, Gładyszewo, Staszyce, Motylewo

Kolejny radosny czas kanikuły odchodzi do historii. Wracamy do codziennych obowiązków i zwykłych spraw. Jednym słowem po staremu. Śledząc portale informacyjne, niestety znowu wracają jak zły sen tematy wszechobecnych śmieci. A wszystko to pomimo, że pojawiło się szereg organizacji cyklicznie sprzątających, a to kąpieliska, a to rzeki, lasy czy osiedla mieszkaniowe. Jak nie strażacy ochotnicy nurkując wydobywają z dna jezior wątpliwe „skarby” radosnych wakacyjnych zabaw, to rozmaite ruchy społeczne, jak choćby Klub Dobrego Klimatu czy Rady Osiedlowe. Działają one systematycznie i zbierają. Zbierają części samochodowe, rynny, plastikowe krzesła, fotele, tapczany, lodówki. Są to jednak najczęściej ślady pozostawione przez „ziomków” z sąsiedztwa.

Ale okres wakacyjny przynosi naszemu miastu także turystów tranzytowych, którzy często zatrzymują się gdzie popadnie – w różnych dziwnych miejscach. Zatrzymują się w nich nawet jeśli 500 m dalej jest stacja paliw, gdzie w cywilizowany sposób można załatwić sprawy fizjologiczne i zostawić śmieci, a i ciepły posiłek też niejednokrotnie się znajdzie. Często obserwuję wyrzucone w krzaki czy wręcz na ulicy opakowania po fast foodach, napojach itp. To słaby widok. To wszystko dzieje się mimo rozmaitych propozycji edukacji w tej materii prowadzonej w szkołach, prasie, TV – ba nawet na festynach. Oczywiście bywa też tak, że przez nieuwagę zaśmiecamy nasze otoczenie. Liczę więc mocno na zwrócenie uwagi na ten problem przez nas wszystkich, a zaczynam od siebie. Bo warto.

kasior_teresaTeresa KASIOR

Zamość

Projekt wspierany przez Gminę Piła, realizowany przez Stowarzyszenie Akcja Humanitarna Życie reprezentowany przez Irenę Wiśniewską-Smolarek pomału dobiega końca. Jako animatorka, wspólnie realizowałam projekt „TEATRALNE BAJKOWANIE – BAJKI POMAGAJKI” – to cudowne chwile spędzone z dziećmi z Polski i Ukrainy. Gościliśmy w Teatrze Stacja Szamocin, uczestniczyliśmy w spektaklu „ Tancereczka i Kominiarczyk”, w Regionalnym Centrum Kultury w Pile, braliśmy udział w zajęciach pantomimicznych, byliśmy na spotkaniach w Powiatowej i Miejskiej Bibliotece Publicznej im. P. Szumana w Pile, na spotkaniu z książką i warsztatach malowania sów. Liczne zabawy integracyjne, zawody, konkursy, wspólne wyjście do pizzerii, miały ogromny wpływ na wspaniałą atmosferę i więź przyjaźni, która się wytworzyła.
Przygotowałam z wybranymi dziećmi spektakl „Księżycowy Domek”, w którym zagrały dzieci polskie i ukraińskie. Jest to bajka terapeutyczna, a główny temat to brak zrozumienia w rodzinie, pokazany w postaciach pogodowych. Główni bohaterowie to Burza, Tęcza, Chmurek i Mgiełka. Negatywna postać to Wicher. Wprowadzone postacie: Księżyc i pies Klucz wspierają bohaterów, poprzez zrozumienie, ze wskazaniem sposobu racjonalnego rozwiązania sytuacji. Zakończenie bajki jest optymistyczne.

30 sierpnia br. .Pani Irena Wiśniewska Smolarek dokonała otwarcia placówki „Od maluszka do staruszka” w Pile przy ul. Spacerowej. Na tej uroczystości dzieci miały możliwość zaprezentować spektakl „Księżycowy Domek”. Gromkie brawa były podziękowaniem dla aktorów.

karpinska_zdzislawaZdzisława KARPIŃSKA

Podlasie, Koszyce, Jadwiżyn, Zamość

Co słychać w ulu? Pasieka edukacyjna i ogród społeczny, to takie urocze miejsce na mapie Piły, na terenie Nadnoteckiego Instytutu UAM w Pile, które powstało dwa lata temu z inicjatywy Fundacji Pszczoła. Sama Fundacja to tylko czworo pozytywnie zakręconych ludzi mających pasje, marzenia, głowy kipiące pomysłami, ale też niespotykany dar zarażania swoimi zainteresowaniami innych. Stąd też z fundacją, na wzór pszczelego życia, współpracuje wiele pilskich, i nie tylko pilskich firm, oraz dziesiątki wolontariuszy. I jak to w ulu, zawsze jest tam gwarno, ale bardzo pracowicie.

Fundacja Pszczoła, prowadząc zajęcia edukacyjne i warsztaty dla przedszkolaków, uczniów i studentów pilskich szkół, uczy i pokazuje małym i dużym mieszkańcom Piły jak harmonijnie współistnieć w środowisku naturalnym. W swych działaniach edukacyjnych wspierana jest finansowo przez Gminę w ramach realizacji programu współpracy z organizacjami pozarządowymi.

W minionym roku szkolnym w zajęciach edukacyjnych pn. „Jak w ulu”, czyli o roli pszczół w ekosystemie miasta Piły” wzięło udział ponad trzystu uczniów. Dzieci zdobywały wiedzę dotyczącą życia pszczół i ich roli w naszym ekosystemie.

Promowanie edukacji ekologicznej oraz ochrona zwierząt i dziedzictwa przyrodniczego wśród mieszkańców Piły to główny cel działalności Fundacji Pszczoła, ale niewątpliwie wartością dodaną jest integracja mieszkańców i zdobywanie wiedzy przez zabawę i praktyczne działanie.

kaczmarek_urszulaUrszula KACZMAREK

Śródmieście

Szkolny rok rozpoczęty. Przed uczniami i nauczycielami nowe wyzwania. Często niełatwe. Taki czas mamy w wielu dziedzinach. Nauczyciel, jako osoba dorosła potrafi sobie radzić z trudnymi sytuacjami, wie gdzie szukać wsparcia. Natomiast dzieci i rodzice nie zawsze. A przecież to w szkole dzieci spędzają połowę dnia. Rolą szkoły jest nie tylko nauczanie. Wychowanie jest integracyjną częścią procesu edukacji. Jednak należy pamiętać Drodzy Rodzice, że szkoła nie wyręcza, a pomaga w wychowaniu. To tam są specjaliści, którzy odpowiedzą na wiele Waszych pytań, pomogą (we ścisłej współpracy z Wami) pokonać dziecku trudności. Jeśli problem dziecka okaże się głębszy, pomogą znaleźć pozaszkolne instytucje pomocowe. Nie czekajmy aż problemy dziecka urosną, pomóżmy wcześniej.

Jeśli rodzice wspólnie z dziećmi ustalą organizację dnia po powrocie ze szkoły, łatwiej będzie uczniom wywiązać się z obowiązków. Nie tylko szkolnych, uczeń może przecież zrobić sobie półgodzinną przerwę w odrabianiu lekcji i wyprowadzić psa na spacer czy zrobić zakupy w pobliskim sklepie.

Uczmy też dziecka samodzielności, odpowiedzialności. Nie pakujmy mu tornistra, niech zrobi to pod naszym okiem. Pamiętam sytuacje (pracowałam w szkole), kiedy to dzieci przy nauczycielu obwiniały rodziców, że im nie spakowali podręcznika, zeszytu czy stroju na w-f. Jeśli dziecko poniesie konsekwencje i dostanie minus za brak zeszytu, szybciej nauczy się, że przygotowanie do zajęć jest jego obowiązkiem.

Wspierajmy dzieci, nie wyręczajmy, miejmy zawsze czas na rozmowę. Pytanie „co w szkole?” nie jest zaproszeniem do rozmowy o szkolnym dniu. Pada najczęściej odpowiedź- „nic ciekawego”, „normalnie” czy zakomunikowaniem jakie oceny dostało dziecko.

stalega_wiolettaWioletta STALĘGA

Górne, Gładyszewo, Staszyce, Motylewo

Pierwsze dni września przywitały nas piękną letnią aurą, ale nawet ona nie jest w stanie przykryć katastrofalnej sytuacji finansowej Samorządów, które biją na alarm i przygotowują propozycję rozwiązań legislacyjnych. Wszyscy obserwujemy galopujące ceny i inflację. Z dnia na dzień rosną koszty funkcjonowania miasta. Natomiast wpływy do jego budżetu maleją. Są w sposób absolutnie celowy ograniczane przez rządzących. Sytuacja jest na tyle poważna, że grozi załamaniem finansowym budżetów samorządowych. Budżety społeczności lokalnych działają tak samo jak budżety domowe zmuszając do zastanowienia się gdzie zaoszczędzić. Przewiduje się, że pod koniec roku będzie wiele budżetów samorządowych, których nie da się spiąć. Obecnie im więcej samorząd inwestuje w rozwój infrastruktury dla mieszkańców, tym większy VAT odprowadza do budżetu państwa. W sytuacji kryzysowej te pieniądze powinny pozostawać w budżetach samorządów, a niestety obecnie są konsumowane na poziomie centralnym.

Takiej rzeczywistości nie można akceptować, priorytetowo należy ją zmienić, dlatego też przygotowywane są pakiety zmian, które mogłyby doprowadzić do poprawy kondycji finansowej samorządów. Pytanie czy zostaną uwzględnione, rozpatrzone a co najważniejsze wprowadzone w życie. Konieczna jest natychmiastowa waloryzacja dochodów, która automatycznie zostanie przeznaczona na pokrycie wydatków bieżących, m.in. energii elektrycznej, gazu oraz wynagrodzeń pracowników w jednostkach samorządowych. Podstawą waloryzacji powinny być realne wpływy do budżetu państwa z podatków PIT i CIT za rok poprzedni, a nie stan sprzed pandemii jak jest obecnie.

Nadzieję na wzmocnienie głosu miast, gmin, powiatów i województw w dyskusji o rozwoju społeczno-gospodarczym kraju daje planowana w dniach 17-18 października 2022 roku w Poznaniu na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich kolejna edycja Europejskiego Forum Samorządowego. Dwa dni pełne debat, rozmów i szukania rozwiązań. Na uczestników Forum będą czekały debaty, dyskusje z ekspertami, rozmowy biznesowe i kuluarowe oraz wiele innych form wymiany myśli. Podczas nadchodzącej edycji podkreślony zostanie aspekt współpracy samorządów z sektorem prywatnym. Tegoroczny program zostanie wzbogacony o Scenę dobrych praktyk, na której przewidywane są  m.in. tematy: inteligentne lampy miejskie wspierające bezpieczeństwo, opomiarowanie energii w budynkach użyteczności publicznej i pracy na rzecz samowystarczalności energetycznej, optymalizacja kosztów oraz zarządzanie nieruchomościami w JST, kształtowanie polityki senioralnej w miastach, zorganizowanie oddziałów szkolnych i przedszkolnych w kontekście napływu dzieci z Ukrainy oraz Miejskie Sieci Wymiany Doświadczeń. Jest to projekt, w ramach którego organizowane będą moderowane spotkania ekspertów prezentujące dobre praktyki i plan ulepszeń dla miast w obszarach ekologii, inwestycji, partnerstwa publiczno-prywatnego oraz transformacji cyfrowej. Pozostaję z nadzieją na lepsze jutro…


red