Jak odzyskać pieniądze od nierzetelnego klienta?

przeworek_agnieszka_net

Prowadzimy niewielką firmę usługową, organizujemy imprezy okolicznościowe, tworzymy dekoracje, a ostatnio rozszerzyliśmy naszą działalność o usługi florystyczne. Działamy na terenie całego województwa, a grono zadowolonych klientów stale się poszerza, co bardzo nas cieszy. Niestety w ostatnim czasie mamy problem z kilkoma klientami, którzy nie zapłacili za wykonaną usługę. Jak każdy preferujemy płatność z góry, ale w przypadku dużych imprez, gdzie koszty usługi są wysokie nie wszyscy klienci mogą sobie na to pozwolić, dlatego czasami zgadzamy się na rozliczenie po imprezie. Większość osób rozlicza się bez większego problemu i nawet bez przypomnienia, ale mamy problem z dwoma parami młodymi, które chyba nie mają zamiaru zapłacić. Dla nas są to znaczne kwoty, musieliśmy kupić kwiaty, przygotować dekoracje, a w jednym przypadku skorzystać z pomocy podwykonawców. Obie pary młode unikają kontaktu z nami, nie odpowiadają na wiadomości i podejrzewam, że nie ma większych szans na to, że zapłacą za wykonaną usługę dobrowolnie. Jak szybko odzyskać pieniądze? Gosia i Michał.

– W obecnych czasach coraz częściej pojawia się problem związany z nierzetelnymi kontrahentami czy klientami, którzy pomimo otrzymania w pełni satysfakcjonującej usługi unikają płatności. Nie wspomina Pani czy zawarli Państwo z parami stosowną umowę, ale zakładam, że tak. Przede wszystkim w umowie powinien być określony termin płatności za usługę, może to być chociażby płatność w terminie 3 dni od zakończenia imprezy na wskazany przez wykonawcę rachunek bankowy. Możemy również założyć, że skoro od wykonania usługi upłynął już dłuższy czas, a klienci nadal się nie rozliczyli pomimo braku zastrzeżeń odnośnie wykonania usługi, to zapewne nie uczynią tego dobrowolnie, a dalsze próby kontaktu telefonicznego wydają się być bezcelowe. W każdej umowie powinien zostać wskazany adres od korespondencji, tak aby można było wystosować do Państwa klientów wezwanie do zapłaty. W wezwaniu do zapłaty proszę przypomnieć, iż wykonali Państwo usługę w sposób zgodny z umową i co oczywiste domagają się zapłaty wynagrodzenia. Należy wskazać, że należność ma zostać uiszczona w określonym terminie, może to być zarówno 3 jak i 7 dni od otrzymania wezwania pod rygorem skierowania sprawy na drogę sądową. Być może po otrzymaniu pisma byli klienci uiszczą zaległą płatność i problem zostanie rozwiązany. Ale może zdarzyć się i tak, że wezwanie zostanie zignorowane i zaistnieje konieczność skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego. W umowie z reguły określa się, który sąd będzie właściwy dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy, czy sąd właściwy dla zamawiających czy dla wykonawcy. W pozwie proszę przytoczyć wszystkie okoliczności faktyczne, które są niezbędne dla rozpatrzenia sprawy. W niniejszej sprawie sąd prawdopodobnie wyda nakaz zapłaty, od którego pozwani będą mogli wnieść sprzeciw w terminie dwóch tygodni od otrzymania nakazu. Jeżeli tego nie uczynią nakaz stanie się prawomocny, a w przypadku braku zapłaty konieczne może okazać się skorzystanie z pomocy komornika i prowadzenie egzekucji. Być może jednak Państwa klienci uiszczą należność i sprawa zakończy się dla Państwa szybko i zgodnie z oczekiwaniami.

Agnieszka Przeworek-Rataj
Radca Prawny

Wszelkie materiały zamieszczone w niniejszym dziale mają jedynie charakter informacyjny i nie mogą być traktowane, jako porada prawna w żadnej konkretnej sprawie.