Kolejne autobusy elektryczne dla Piły
Pięć fabrycznie nowych autobusów elektrycznych zasili w najbliższym czasie tabor pilskiego MZK. Dwa trafić mają do Piły jeszcze w tym roku, a trzy kolejne o wydłużonym zasięgu we wrześniu roku 2025. Umowę podpisali prezydent Piły Beata Dudzińska i reprezentujący Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. Andrzej Sienkiewicz.
– To, że spotykamy się tak często świadczy o tym, że bardzo zależy nam na nowoczesnej komunikacji i że traktujemy to zadanie poważnie. Teraz w ramach realizowanego planu zakupiliśmy dwa autobusy, które jak wszystko na to wskazuje jeszcze w tym roku uda się nam pozyskać, a dzisiaj podpisujemy umowę, w ramach której w przyszłym roku do Piły trafią trzy kolejne pojazdy elektryczne o przedłużonym zasięgu. Te autobusy będą mogły pracować cały dzień bez dodatkowego ładowania. Tak więc w przeciągu dwunastu miesięcy na ulice naszego miasta wyjedzie pięć nowoczesnych autobusów – mówi prezydent Piły Beata Dudzińska.
Zalety wydłużonego zasięgu podkreśla również prezes pilskiego Miejskiego Zakładu Komunikacji Tadeusz Majewski.
– Niedawno mówiliśmy, że technologia nie pozwala użytkować pojazd przez cały dzień w transporcie miejskim, czyli u nas od 4 rano do 22, 23 wieczorem, bo tak w Pile pracujemy. Natomiast te trzy pojazdy, które trafią do nas w ciągu 12 miesięcy, będą mogły być eksploatowane przez cały dzień i pokonać 300 do 350 kilometrów nawet w zimie – stwierdził T. Majewski.
Prezes MZK zaznaczył jednocześnie, że koszty eksploatacji autobusów elektrycznych są niższe niż w przypadku tych z silnikiem diesla. Gwarancja baterii o wydłużonym działaniu obejmuje bowiem13 lat, a więc właściwie cały cykl życia i eksploatacji autobusu.
Andrzej Sienkiewicz, reprezentujący Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. potwierdza słowa Tadeusza Majewskiego.
– Autobusy na sprzedaż których podpisujemy dzisiaj umowę są w pełni funkcjonalne operacyjnie i spełniają wszystkie wymogi transportu publicznego w komunikacji miejskiej – zaznacza A. Sienkiewicz i dodaje. – Nie byłyby dzisiaj tej uroczystości, gdyby nie skuteczność w pozyskiwaniu dofinansowania środkami z Unii Europejskiej, przez służby podległe pani prezydent, czy przez Miejski Zakład Komunikacji. Piła już dzisiaj wyróżnia się w tej kwestii na tle całego kraju. Ustawa o elektromobilności wymaga bowiem 30 procentowego udziału pojazdów zeroemisyjjnych w taborze do roku 2027, a w waszym mieście już za chwilę osiągnięty zostanie 50 procentowy udział.
Jak informuje również Tadeusz Majewski, tabor MZK w Pile będzie dalej modernizowany.
– Nic się nie zmieniło. Jesteśmy w trakcie rozmów końcowych w ramach „Programu Zielony Transport Publiczny3”, w ramach którego pozyskamy kolejnych 12 autobusów zeroemisyjnych, w tym 5 wodorowych i 7 elektrycznych. Oznacza to, że zgodnie z programem, na początku 2026 roku ponad 50 procent naszego taboru będzie zeroemisyjna – wylicza prezes pilskiego MZK.
Dodajmy, że stacja paliw dla autobusów wodorowych już jest w Pile przy alei Powstańców Wielkopolskich.
Obecnie w użytkowaniu pilskiego MZK jest 48 pojazdów, z czego 5 jest elektrycznych – obsługują trasę nr 5 – a 13 hybrydowych. Pozostałe autobusy to pojazdy z silnikiem diesla o najniższych normach Euro 5 i euro 6. Kilka autobusów o normie Euro 4 zostanie wymienionych przy najbliższych kontraktach.
- Przewidywany koszt realizacji całego przedsięwzięcia: 22 367 710 zł.
- Kwota przewidzianej dotacji: 11 788 012 zł.
– Zadanie realizowane jest w ramach Programu „Zeroemisyjny transport – Zielony transport publiczny” i jest dofinansowane w formie dotacji przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, na podstawie umowy zawartej pomiędzy Gminą Piła a Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – informuje Marcin Hanc, dyrektor Wydziału Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Piły.
UM Piły
Foto: Sebastian Daukszewicz