Krótszy czas podróży pociągiem z Poznania do Piły w 2019 roku
Bliżej krótkich komfortowych podróży koleją o znaczeniu regionalnym i międzyregionalnym na trasie Poznań – Piła? Jest na to szansa, ponieważ trwa realizacja projektu pn. „Modernizacja linii kolejowej nr 354 Poznań Gł. – Chodzież – Piła Gł.” w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020. Modernizacja 94 kilometrowej linii skróci czas przejazdu z Poznania do Piły nawet o 40 minut – z około 2 godzin do 1 godziny i 20 minut. Inwestycja warta 500 mln zł między stolicą Wielkopolski a Piłą zakończy się grudniu 2019 roku.
– Przez 10 lat byłem radnym Sejmiku Województwa Wielkopolskiego i długo mówiono, że linia kolejowa nr 354 Poznań – Piła musi być zmodernizowana. Dzisiaj na tej trasie pociągiem jedzie się ok. 2 godzin. Dzięki tym zmianom, po remoncie nastąpi skrócenie czasu podróży pasażerów na trasie Poznań – Piła o ponad 40 minut. Dodatkowo będą wyremontowane stacje i przystanki. Mam nadzieję, że do 2019 roku uda się ten cel osiągnąć – mówi poseł Prawa i Sprawiedliwości – Marcin Porzucek.
Od początku września PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą prace na ponad 25 km odcinku Poznań – Oborniki Most. Pierwszy etap prac planowany jest do grudnia 2017 roku.
Od grudnia do marca 2018 r. układane będą kable telekomunikacyjne do nowego Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) i budowane nastawnie kontenerowe. Zaplanowano prace przy sieci trakcyjnej.
W marcu 2018 r. rozpocznie się kolejny etap modernizacji. Obejmie drugi tor na odcinku Poznań – Oborniki Most, a także: remont mostu na Warcie między Obornikami Most a Obornikami Miasto, jednotorowy odcinek Oborniki – Piła. Wówczas pomiędzy Obornikami a Piłą wprowadzona zostanie (na okres 4 miesięcy) zastępcza komunikacja autobusowa.
– Obecnie prace są prowadzone w bardzo dobrym tempie. Wyprzedzamy założony przez nas harmonogram. To pozwoli, że zimą na torach nie będziemy prowadzić robót i nie ma to wpływu na ruch pociągów. Do 2019 roku na pewno zrealizujemy ten projekt. Projekt ma istotne znaczenie dla Wielkopolski i aglomeracji poznańskiej, ale zapewni także lepsze podróże w relacjach międzyregionalnych i sprawniejszy przewóz ładunków – dodaje Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Obecnie na linii kolejowej nr 354 prędkość obowiązująca z uwagi na stan techniczny wynosi od 50 do 100 km/h. Po zakończeniu prac prędkość maksymalna dla ruchu pasażerskiego – 120 km/h, dla ruchu towarowego – 80 km/h. Linia pozostanie jedno i dwutorowa jak obecnie, układy torowe stacji będą przygotowane do budowy w przyszłości drugiego toru bez robót straconych.
Na trasie wybudowane zostaną 4 nowe przystanki osobowe: Poznań Podolany, Złotniki Osiedle Grzybowe, Złotkowo i Gołaszyn (nazwy tymczasowe). Przebudowane zostaną stacje: Złotniki, Wargowo, Oborniki Wielkopolskie, Rogoźno Wielkopolskie, Budzyń, Chodzież, Dziembówko, Piła oraz przystanki: Poznań Strzeszyn, Golęczewo, Chludowo, Oborniki Miasto, Rożnowo, Parkowo, Tarnowo Rogozińskie, Sokołowo Budzyńskie, Ostrówki koło Chodzieży, Milcz, Piła Kalina.
Wszystkie obiekty będą wyposażone w nowe wiaty i siedzenia. Komfortową obsługę zapewni także czytelne oznakowane, system informacji oraz nowe oświetlenie. Dla osób o ograniczonej mobilności oraz niewidomych i niedowidzących na wszystkich stacjach i przystankach uwzględnione są udogodnienia. Będą specjalne pasy naprowadzające oraz podjazdy.
Na stacjach w Chodzieży i Pile wyremontowane będą przejścia pod torami. Tunel w Pile będzie wyposażony w windy. Wszystkie stacje i przystanki zyskają stojaki dla rowerów.
W Poznaniu powstanie Lokalne Centrum Sterowania ruchem kolejowym (LCS), które zapewni sprawny nadzór nad linią kolejową. Poziom bezpieczeństwa zwiększy także wymiana rozjazdów i modernizacja przejazdów kolejowo – drogowych. Aż 76 skrzyżowań toru z drogą będzie objętych pracami. 44 zyskają dodatkowe urządzenia zabezpieczające – sygnalizację lub rogatki.
Modernizacja linii między Poznaniem a Piłą jest finansowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Wielkopolskiego. Wartość projektu to około 500 mln zł netto. Wysokość dofinansowania z Unii Europejskiej to około 425 mln zł netto, tj. 85% wartości zadania.
Roboty pomiędzy stolicą Wielkopolski a Piłą zakończą się w grudniu 2019 r.
Sebastian Daukszewicz