Kupiłam używany samochód…

Kupiłam używany samochód z Autokomisu, okazało się, że z autem są problemy – czy mam prawo do reklamacji? pyta Pani Zofia z Osieka.

Oczywiście, że tak. Konsument może kierować roszczenia w razie niezgodności z umową do sprzedawcy. Przepisy o rękojmi odnoszą się również do sprzedaży rzeczy używanych. Niezgodność pojawia się gdy rzecz nie nadaje się do umówionego celu, została wydana kupującemu w stanie niezupełnym, nie ma właściwości, które powinna mieć zgodnie z zapewnieniami sprzedawcy. Kupujący, po stwierdzeniu wady, ma prawo do złożenia sprzedawcy oświadczenia o obniżeniu ceny, oświadczenia o odstąpieniu od umowy, żądania wymiany rzeczy na wolną od wad, bądź żądania usunięcia wady. Sprzedawca może wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunąć. Powinien to uczynić niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta. Wybór uprawnień przez konsumenta może być ograniczony w zależności od rodzaju rzeczy sprzedanej. Trudno bowiem wymagać aby sprzedawca używanego samochodu o charakterystycznych parametrach wymienił go na inny wolny od wad, skoro konsument chciał ten konkretny model. W przypadku odstąpienia od umowy, strony powinny zwrócić sobie spełnione świadczenia. Niezbędne do tego jest złożenie jednoznacznego oświadczenia.

Aleksandra Pęska – Świergosz
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pile
rzecznik.konsumentow@powiat.pila.pl

rzecznik_net

rzecznik_listopad_2016_net