Miliony złotych dla MZK w Pile
Zakup 11 nowych, niskoemisyjnych autobusów przeznaczonych do funkcjonowania komunikacji miejskiej, budowa i modernizacja infrastruktury transportu publicznego w tym: modernizacja zajezdni autobusowej MZK, budowa węzła przesiadkowego dostosowanego do potrzeb osób z niepełnosprawnością, utworzenie parkingów Park&Ride i Bike&Ride, rozbudowa systemu dystrybucji biletów oraz montaż 27 zestawów monitoringu wizyjnego w autobusach – to inwestycje, które Miejski Zakład Komunikacji w Pile zrealizuje w ramach otrzymanych środków unijnych. W konkursie na dofinansowanie MZK Piła zajął szóste miejsce. Wartość projektu 20 878 320 ,88 zł.
Celem głównym projektu jest stworzenie zrównoważonego systemu transportu w mieście Piła przez zwiększenie roli transportu publicznego.
W ramach zadania zostaną zrealizowane następujące działania:
ZAKUP 11 NISKOEMISYJNYCH AUTOBUSÓW
W ramach projektu planowany jest zakup nowych autobusów, w tym 6 autobusów hybrydowych i 5 o napędzie diesla, spełniających normę emisji spalin Euro6. Zakup autobusów przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa uczestników ruchu, zwiększenia efektywności sektora transportowego oraz zmniejszenia emisji zanieczyszczeń powietrza.
Zastąpienie starego i awaryjnego taboru zwiększy niezawodność i punktualność pojazdów zgodnie z rozkładami jazdy. Poprawią się warunki i komfort podróży pasażerów.
Autobusy niskopodłogowe umożliwią swobodne wejście/wyjście osobom z niepełnosprawnością, poruszających się na wózku, dzięki odpowiedniej platformie (rampie najazdowej). Autobusy dodatkowo zostaną wyposażone w klimatyzacje przestrzeni pasażerskiej, gniazda USB, biletomaty obsługujący również karty płatnicze. W każdym autobusie będzie wyznaczone miejsce dla osoby z niepełnosprawnością i będzie działał system zapowiedzi głosowych, który informuje pasażerów o lokalizacji następnego przystanku, jako ułatwienie dla osób starszych, niedowidzących i niewidomych.
ZAKUP 27 ZESTAWÓW MONITORINGU WIZYJNEGO
Projekt przewiduje wyposażenie należących do obecnego taboru 27 autobusów w zestawy do monitoringu wizyjnego, a więc wszystkie autobusy miejskie będą wyposażone w nowoczesny system monitoringu. Zwiększy to bezpieczeństwo bezpieczeństwa kierowców i pasażerów.
ROZBUDOWA SYSTEMU DYSTRYBUCJI BILETÓW
Projekt zakłada doposażenie obecnych biletomatów w system płatności bezgotówkowych (kartami zbliżeniowymi – PayPass i payWave, jak i klasycznymi z użyciem kodu PIN) oraz zakup do pozostałych pojazdów nowych biletomatów wyposażonych również w te funkcje.
W ramach projektu zostaną zakupione i zamontowane w autobusach:
a) 14 szt. nowych biletomatów, które mają również funkcję płatności kartą płatniczą,
b) 32 czytniki kart płatniczych w obecnych biletomatach (modernizacja obecnych biletomatów).
Zapewnienie dostępu we wszystkich autobusach do biletomatów wyposażonych także w czytniki kart płatniczych praktycznie pozwoli na wycofanie sprzedaży biletów u kierowców, co przyczyni się do wyeliminowania opóźnień, poprawy punktualności pojazdów i skrócenia czasu podróży oraz zwiększy jej bezpieczeństwo.
MODERNIZACJA ZAJEZDNI AUTOBUSOWEJ MZK NA UL. ŁĄCZNEJ 4
Założenia planowanej inwestycji przewidują wykonanie przebudowy wewnętrznych dróg, placów manewrowych oraz stanowisk postojowych dla autobusów oraz samochodów osobowych i dostawczych, jako odtworzenie stanu istniejącego układu, przy zmianie konstrukcji nawierzchni. Zakres projektu przewiduje także przebudowę infrastruktury podziemnej w pasie istniejących utwardzeń. Poprawi to bezpieczeństwo na terenie zajezdni.
UTWORZENIE PARKINGÓW P&R I B&R
Powstanie jeden parking B&R i jeden parking P&R przy obecnej siedzibie MZK, niedaleko przystanku autobusowego, co ułatwi możliwość przesiadki do autobusu komunikacji miejskiej. Miejsca te będą udostępniane mieszkańcom bezpłatnie.
BUDOWA ZINTEGROWANEGO WĘZŁA PRZESIADKOWEGO PRZY AL. PIASTÓW
Stworzenie w centrum miasta funkcjonalnego, zintegrowanego przystanku, stanowiącego węzeł przesiadkowy dla pasażerów korzystających z samochodów, autobusów komunikacji miejskiej, podmiejskiej, rowerzystów i pieszych. Węzeł będzie utworzony w jednym z głównych punktów przesiadkowych na terenie miasta Piły przy Biurze Obsługi Klienta MZK (BOK), w którym mieszkańcy mogą otrzymać pomoc w pełnym zakresie usług komunikacji miejskiej.
Biuro Obsługi Klienta jest przystosowane do potrzeb osób starszych i niepełnosprawnych – jest umieszczony podjazd dla wózków, tam uzyskają pomoc od pracownika MZK w wypełnieniu wniosku o wydanie Pilskiej Karty Miejskiej, wykonaniu zdjęcia, a także otrzymają spersonalizowaną kartę.
Obecnie obok miejsca budowy węzła przesiadkowego usytuowany jest przystanek autobusowy, który integruje 11 linii komunikacji miejskiej i podmiejskiej. W niedalekiej odległości od przystanku znajdują się miejsca parkingowe dla samochodów osobowych.
Wielkość i kształt peronu i wiaty przystankowej będzie przystosowany do przepływu dużych grup ludzi. Stworzenie węzła poprawi warunki oczekiwania na przystanku, łatwość wsiadania i wysiadania, dogodność przesiadania się oraz poprzez dostęp do BOK zapewni pasażerom pełną informację o komunikacji miejskiej.
Inwestycja zachęci podróżujących do zostawienia samochodów na parkingach i skorzystania z autobusów.
DZIAŁANIA INFORMACYJNO – PROMOCYJNE
Działania informacyjno-promocyjne na rzecz zachęcania mieszkańców do korzystania z transportu publicznego przyczynią się do zwiększenia dostępności do rzetelnych i kompletnych informacji przekazywanych pasażerom, łatwości i czytelności zapamiętywania układów linii i rozkładów jazdy.
Działania obejmujące tematyką promocję transportu publicznego, rowerowego i pieszego mają na celu zapewnienie, że transport zbiorowy oraz niezmotoryzowany będzie wybierany częściej niż samochód, jako podstawowy środek przemieszczania się w obrębie aglomeracji.
W ramach działań informacyjno- promocyjnych przewidujemy:
– ułatwienie mieszkańcom miasta pozyskania informacji o komunikacji miejskiej
– organizację imprezy promującej komunikację miejską dla mieszkańców
– spotkania informacyjne dla dzieci w wieku przedszkolnym
– spotkanie informacyjne dla osób zagrożonych wykluczeniem
– akcję „rozkład jazdy w każdym gospodarstwie domowym”
– promocję w prasie, TV i mediach społecznościowych
– Realizacja całego projektu przewidziana jest na początek 2018 roku. Natomiast harmonogram przetargów przewiduje, że pierwsze trzy autobusy pojawią się przy końcu 2017 roku, a kolejna partia autobusów hybrydowych na początku 2018 r. Wynika to z przyczyn proceduralnych, a także z budową tych pojazdów. Budowa takiego jednego pojazdu to nawet 8 miesięcy – mówi Tadeusz Majewski, prezes Zarządu MZK Sp. z o.o.
Jak zapewniał na konferencji prasowej Piotr Głowski, prezydent Piły, wdrożenie tego projektu, o którym piszemy nie spowoduje podwyżek cen biletów. Celem jest natomiast m.in. poprawienie komfortu podróżowania za cenę biletu, który nie zmienia się od kilku lat. Chyba, że pojawią się przyczyny, na które UM nie będzie miał wpływu.
(SE)