Muzeum Historii Kolejnictwa w Pile?

Na początku lipca 2016 Minister Rozwoju oraz Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego zwrócili się do samorządów województw z informacją o naborze mającym na celu zidentyfikowanie najistotniejszych przedsięwzięć z zakresu kultury, spełniających warunki określone w programie krajowym. Chcąc jak najlepiej je rozpoznać w kontekście całego regionu, samorząd Województwa Wielkopolskiego ogłosił 25 sierpnia listę 15 projektów, która została przekazana Ministrowi Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wśród projektów znalazło się Muzeum Historii Kolejnictwa w Pile na terenie zabytkowego zespołu stacji kolejowej w Pile, którego beneficjentem jest Fundacja Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska.

Ta lista ma być listą rozszerzającą kontrakt pomiędzy rządem a województwem. Jest duża szansa, że w przypadku zaakceptowania, wszystkie strony startujące w tych projektach – a jest ich 15 – takie dofinansowanie otrzymają. Z naszej strony był to niezwykle trudny czas, ale udało się złożyć wniosek i liczymy na PKP, że będzie lobbować by ten wniosek znalazł dofinansowanie – mówi Piotr Głowski, prezydent Piły.

Wartość projektu oszacowano na kwotę 9 milionów złotych, z czego 85% miałoby zostać sfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, a 15 proc. z wkładu własnego wrocławskiej fundacji.

– Nas, jako Grupę PKP, bardzo cieszy praca z samorządami na rzecz dziedzictwa kulturowego kolei. Zdajemy sobie sprawę, że na terenie całego kraju jest wiele miejsc, w których są cenne zabytki kolejowe. Piła jest o tyle szczególna, że jest tu jedna z nielicznych, zachowanych w Europie parowozowni tzw. okrągłych czy  kolistych. Jako Grupa PKP przygotowujemy się różnymi działaniami, jak choćby w kwestii wydzielenia gruntów do przekazania władzom tej lokomotywowni i będzie to toczyło się równolegle z działaniami Gminy Piła, Fundacji Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska w celu uzyskania wsparcia finansowego ze środków unijnych na rzecz jej odnowy – mówi Michał Beim, członek Zarządu PKP S.A. –  W Wielkopolsce jest szansa na stworzenie klastra, jeśli chodzi o turystykę kolejową. Pan prezydent wspominał o współpracy z parowozownią w Wolsztynie, a niedaleko Piły rozwija się sieć połączeń kolei wąskotorowych. Ja osobiście widzę duży efekt synergii pomiędzy planowanym Muzeum lub nawet placówką edukacyjną wraz z istniejącymi po sąsiedzku kolejami wąskotorowymi.

Jeśli projekt zostanie dofinansowany otworzy się szansa na uratowanie przed zniszczeniem unikatowych w skali kraju i Europy zabytków techniki kolejowej, co niewątpliwie będzie stanowiło unikalną atrakcję turystyczną w Pile.  Natomiast, gdy tych środków Fundacja nie otrzyma, PKP zapewnia o zabezpieczeniu terenu parowozowni, jednak bez tchnięcia nowego  życia w ten pilski obiekt.

Sebastian Daukszewicz

muzeum_historii_kolejnictwa00

muzeum_historii_kolejnictwa21 muzeum_historii_kolejnictwa01 muzeum_historii_kolejnictwa02 muzeum_historii_kolejnictwa03 muzeum_historii_kolejnictwa04 muzeum_historii_kolejnictwa05 muzeum_historii_kolejnictwa06 muzeum_historii_kolejnictwa07 muzeum_historii_kolejnictwa08 muzeum_historii_kolejnictwa09 muzeum_historii_kolejnictwa10 muzeum_historii_kolejnictwa11 muzeum_historii_kolejnictwa12 muzeum_historii_kolejnictwa13 muzeum_historii_kolejnictwa14 muzeum_historii_kolejnictwa15 muzeum_historii_kolejnictwa16 muzeum_historii_kolejnictwa17 muzeum_historii_kolejnictwa18 muzeum_historii_kolejnictwa19 muzeum_historii_kolejnictwa20

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *