Nieprawidłowe transporty na wagach ITD
Ponad 59 ton zamiast dopuszczalnych 40 ważył zestaw przewożący elementy obciążenia do dźwigu zatrzymany do kontroli w Wielkopolsce. Sporo za dużo ważyły również dwie ciężarówki z szambami betonowymi i drewnem, które zatrzymał patrol łódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego w Piotrkowie Trybunalskim. Za stwierdzone nieprawidłowości przewoźnikom grożą wysokie kary pieniężne.
W środę (29 kwietnia) na drogach krajowych numer 10, 12 i 74 inspektorzy ITD z Piły oraz Piotrkowa Trybunalskiego przeprowadzili działania, których głównym celem było wycofanie z ruchu przeładowanych samochodów. W trakcie działań rekordzistę wagowego zatrzymał patrol wielkopolskiej ITD na odcinku krajowej „dziesiątki”. 7-osiowy zestaw ciężarowy z elementami obciążenia dźwigu ważył ponad 59 ton zamiast przepisowych 40. W tym samym miejscu inspektorzy zatrzymali również zespół pojazdów przewożący płyty betonowe, który ważył o ponad 4 tony za dużo. Na wagę pilskiej ITD skierowano również przeładowaną śmieciarkę. W każdym z trzech przeciążonych pojazdów za duża masa ładunku spowodowała przekroczenie dozwolonego nacisku osi napędowych na drogę.
Z kolei inspektorzy łódzkiej ITD zatrzymali na ulicach Piotrkowa Trybunalskiego ciężarówki z nadmiarem przewożonych szamb betonowych i drewna. 5-osiowy zespół pojazdów, przewożący żelbetowe zbiorniki na nieczystości ciekłe, ważył 48 ton zamiast dopuszczalnych 40. Jednocześnie stwierdzono przekroczenie dozwolonego nacisku podwójnej osi napędowej samochodu ciężarowego na drogę o 2,5 tony (nacisk wynosił 21,5 tony zamiast 19 ton). O blisko 8 ton był też przeładowany 5-osiowy zestaw składający się z ciągnika siodłowego i naczepy, którym przewożono drewno dłużycowe. W tym przypadku dopuszczalny nacisk podwójnej osi napędowej ciągnika siodłowego był przekroczony o 3,55 tony (nacisk wynosił 22,55 tony zamiast 19 ton).
Na wagę piotrkowskiej ITD skierowano też 4-osiową wywrotkę. Kontrola nie wykazała przekroczenia dopuszczalnego tonażu pojazdu, jednak inspektorzy ujawnili inne nieprawidłowości transportowe oraz wezwali na miejsce inspektora z Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska. Ciężarówka przewoziła odpady biodegradowalne w postaci ziemi zmieszanej z roślinnością. Tymczasem kierowca okazał dokument przewozy, z którego wynikało, że przewozi odpady betonu, gruzu ceglanego i ceramiczne. Samochód nie był oznakowany zgodnie z zapisami rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie wymagań dla transportu odpadów.
Za stwierdzone nieprawidłowości inspektorzy wielkopolskiej oraz łódzkiej ITD ukarali kierowców mandatami. Wobec przewoźników toczą się postępowania administracyjne w sprawie nałożenia kar pieniężnych. Pojazdy zostały wycofane z ruchu do momentu rozładowania nadmiaru przewożonego ładunku na inne samochody.
Zródło: Główny Inspektorat Transportu Drogowego