O przyszłości  terenów kolejowych w Pile

W 2015 roku Dworzec Piła Główna przeszedł kompleksową modernizację, by spełnić wszystkie wymogi obsługi podróżnych. Do dyspozycji pasażerów jest poczekalnia, dwie kasy biletowe i biletomat, windy. Część powierzchni budynku została wynajęta przez Miasto na siedzibę Straży Miejskiej, kawiarnię, i pomieszczenia miejskie pod działalność non profit.  Jak się okazuje to nie koniec inwestycji na terenach podległych PKP.SA. w tym powstanie parkingu długoterminowego i nowy tunel podziemny  z wejściem od al. Poznańskiej. Ponadto w tym roku zabytkowa parowozownia („Okrąglak”) od PKP  trafi za darmo  na własność  do miasta.

 

150-letnia historia pilskiego Okrąglaka doczeka się w końcu szczęśliwego zakończenia. Zapewnił o tym Krzysztof Golubiewski, członek zarządu PKP SA na konferencji prasowej, która obyła się 11 marca 2024 r.

 

– Z inicjatywy pana posła Piotra Głowskiego i pani poseł Marii Janyski od kilku miesięcy rozmawiamy  na temat wszystkich nieruchomości, którymi dysponuje PKP SA, a które nie wykorzystują w pełni potencjału, jaki na nich spoczywa. Planujemy dużą przebudowę stacji kolejowej, która dzisiaj nie jest optymalnie skomunikowana. Potrzeba połączyć tunele z obydwiema częściami miasta to da szansę na tereny inwestycyjne od strony al. Poznańskiej. Obecnie trwa projektowanie dokumentacji dla tego obszaru. Oprócz przebudowy tuneli i peronów. Trzeba dokonać liftingu dworca, ponieważ są już ubytki w elewacji. Trwa postępowanie przetargowe i zachęcam firmy z Piły okolic, aby wziąć w nim udział. Jest jeszcze jedna rzecz ważna. Zauważyłem, że wszystkie miejsca parkingowe na dworcu są zajęte, ale patrząc na rejestracje to nie parkują tu mieszkańcy Piły tylko okolicy. Postaramy się zmienić organizację tego ruchu, żeby te miejsca faktycznie służyły pasażerom, którzy na chwile zostawią tu  samochód, by kogoś odebrać z pociąg lub przywieź. Są miejsca, gdzie powstanie parking długoterminowy na pozostawienie pojazdów. I na końcu wspomnę o miejscu, w którym jesteśmy, czyli Okrąglak. Obiekt na szczęście uratowany. W 2017 roku PKP SA za kwotę ponad  miliona złotych wyremontował zadaszenie. A sam budynek w tym roku za darmo zostanie przekazany na cele samorządowe na działalność kulturalną. Obecnie jesteśmy na etapie wydzielania działki. Po zakończeniu to wszystko ma być wizytówką Piły – mówi Krzysztof Golubiewski, członek zarządu PKP SA .

 

Coraz więcej Polaków uzyskuje dostęp do wygodnego transportu kolejowego i to jest dobra wiadomość. Dzięki uwolnieniu terenów od strony ul. Zakopiańskiej i al. Poznańskiej PKP otworzy się bardziej na mieszkańców a parowozownia stanie się kolejnym miejscem, który będzie tętnił życiem. Pomóc ma w tym również współpraca z parowozownią z Wolsztyna.

 

– Zakładamy, że będzie to miejsce integracji mieszkańców wokół tradycji związanej z kolejnictwem. To jest tak duża przestrzeń, że będzie sposobność również do organizacji różnego rodzaju spotkań, ponieważ tego typu kubatury dotąd w mieście nie mamy. Liczymy się, że nie małe środki będą nam potrzebne stąd tylu partnerów, by je pozyskać. Cieszymy się z innych zapowiadanych inwestycji dla miasta przez PKP w tym połączenie nie tylko wiaduktem a pieszym  tunelem dwóch części miasta – dodaje Beata Dudzińska, pełniąca funkcję prezydenta Piły.

 

Być może będzie to wsparcie rządowe, o czym wspomina poseł KO Piotr Głowski.  Możliwe, że Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego będzie przeznaczało większe środki poprzez urzędy marszałkowskie. To zmieni optykę, bo miastu będzie łatwiej współpracować z marszałkiem. Jak podkreśla były prezydent Piły inwestycje, które są zaplanowane w okolicach dworca kolejowego to też wynik zmiany politycznej, która odbyła się 15 października.  Dziś nie ma polityki, tylko rozmowy wielu partnerów dla dobra Piły i regionu.

 

PKP S.A. przekazuje również kilku nieruchomości na cele komercyjne, usługowe i przemysłowe. Są to dwie działki przy ulicy Zakopiańskiej, z których pierwsza zlokalizowana nad Gwdą na zapleczu galerii handlowej (cele mieszkaniowe). Druga to teren dzisiejszego skupu złomu z przeznaczeniem na działalność usługową, w tym obsługę (zaplecze) „Okrąglaka”. Trzecia działka zlokalizowana w rozwidleniu linii kolejowych przebiegających przez strefę przemysłową, przeznaczona ma być bod działalność gospodarczą, logistyczną. Wykorzystanie czwartej działki położonej przy alei Poznańskiej ściśle wiąże się z planem budowy przejścia podziemnego, które otworzy te tereny dla pilan.

 

Sebastian Daukszewicz