O współpracy Samorządu Województwa z organizacjami pozarządowymi

 

krupka_mir_net

Dotychczasowa współpraca Samorządu Województwa Wielkopolskiego z organizacjami prowadzącymi działalność pożytku publicznego potwierdza, że aktywność obywatelska ma istotny wpływ na rozwój społeczno-ekonomiczny regionu. Znajduje to potwierdzenie w Strategii rozwoju naszego województwa do 2020 roku Wielkopolska 2020, w której wskazano, iż tzw. III sektor jest ważnym partnerem i podmiotem publicznym w jej realizacji.

Organizacje prowadzące działalność pożytku publicznego (działają na podstawie Ustawy z 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie) są organizacjami pozarządowymi, nie działającymi w celu osiągnięcia zysku. Do grupy tej zalicza się m.in. fundacje, stowarzyszenia, spółdzielnie socjalne, osoby prawne, jednostki organizacyjne kościołów i związków wyznaniowych, spółki akcyjne i spółki z o.o. oraz kluby sportowe działające na podstawie ustawy o sporcie.
Na koniec 2016 roku w Wielkopolsce zarejestrowanych było 11 933 organizacji pozarządowych (nie wszystkie były aktywne).

Biorąc pod uwagę finansową formę, Samorząd Województwa współpracował z ponad 500 organizacjami pozarządowymi. W 2016 roku na 32 konkursy ogłoszone przez Zarząd Województwa na realizację zadań, organizacje pozarządowe złożyły blisko 979 ofert. W porównaniu do lat ubiegłych liczba ofert była najniższa ( w 2011 r. – 1471, w 2012 r. – 1401, w 2013 r. – 1239, w 2014 r. – 1094, w 2015 r. – 1059). Środki finansowe przekazane organizacjom pozarządowym na podstawie zawartych umów po rozstrzygnięciu konkursów, to blisko 14,7 miliona złotych z tego na zadania w zakresie sportu i turystyki 7,9 mln zł, kultury 2,9 mln zł, zdrowia 28 mln zł, polityki społecznej 690 tys. zł, rolnictwa i rozwoju wsi 200 tys. zł, edukacji i nauki 140 tys. zł.

Obok współpracy finansowej na realizację zadań publicznych w formie wsparcia (dotacja na pokrycie części kosztów) oraz w formie powierzenia (dotacja na pokrycie całości kosztów), Samorząd Województwa współpracuje także pozafinansowo (konsultacje projektów aktów normatywnych, tworzenie wspólnych zespołów doradczych i inicjatywnych, wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności, umowy o wykonanie inicjatywy lokalnej itd.).

Zasady i kierunki współpracy reguluje Program współpracy Samorządu Województwa Wielkopolskiego z organizacjami pozarządowymi, opracowywany na każdy rok kalendarzowy przez pracowników Urzędu Marszałkowskiego. Następnie jest konsultowany z tymi organizacjami oraz Wielkopolską Radą Działalności Pożytku Publicznego.

Jakie są cele Programu? – m.in. rozwijanie potencjału społeczności lokalnych, zwiększenie wśród mieszkańców zainteresowania sprawami publicznymi i poczucia współodpowiedzialności za rozwój regionu, stworzenie warunków dla powstawania inicjatyw i struktur dostosowanych do potrze mieszkańców Wielkopolski.

Jakie są zadania o zasięgu regionalnym możliwe do realizacji przez organizacje pozarządowe? – m.in. w obszarze pomocy społecznej, wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, działalności charytatywnej, pielęgnowania polskości i upowszechniania tradycji narodowej, działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych, ochrony i promocji zdrowia, działalności na rzecz osób niepełnosprawnych, równych szans dla kobiet i mężczyzn, seniorów, edukacji i wychowania, wypoczynku dzieci i młodzieży, rozwoju wspólnot i społeczności regionalnych i lokalnych itd.

Po zakończeniu roku organizacje pozarządowe składają sprawozdania z realizacji Programu.

W powyższych sprawach zainteresowani mogą uzyskać informacje na portalu „Wielkopolska Wici” oraz w Punkcie Konsultacyjnym mieszczącym się w Urzędzie Marszałkowskim w Poznaniu.

Wieloletnia działalność organizacji pozarządowych oraz ich współpraca z Samorządem Województwa Wielkopolskiego jest merytorycznie zasadna, realizowana z poszanowaniem stron i uznaniem dla obywateli działających w tych organizacjach.

Wszelkie projekty zmiany ustaw mogą zniweczyć wieloletnie doświadczenia i efekty dobrej współpracy Samorządu Województwa z organizacjami pozarządowymi, a trzeba pamiętać, że podstawowym celem obydwu jest rozwój regionu po to, aby nam wszystkim żyło się lepiej.

PS. W świetle ostatnich wydarzeń na szczeblu centralnym, mam nadzieję, że nie pożegnaliśmy się na dobre z trójpodziałem i równoważeniem się władz. Wszak postępując ze wskazaniami Papieża Jana Pawła II, głowy Kościoła, do którego przywiązanie demonstracyjnie manifestuje obecna władza, trójpodział i równoważenie się władz są niezbędne.

Otóż w encyklice „Centisimus annus” Papież napisał: „Organizacji społeczeństwa opartej na trzech władzach – prawodawczej, wykonawczej i sądowniczej” (i dalej) „jest wskazane by każda władza była równoważona prze inne władze i inne zakresy kompetencji, które by ją utrzymywały we właściwych granicach. Na tym właśnie polega zasada państwa praworządnego, w którym najwyższa władza ma prawo, a nie samowola ludzi”. I dalej „ Nie może demokracja sprzyjać powstawaniu wąskich grup kierowniczych, które dla własnych partykularnych korzyści albo dla celów ideologicznych przywłaszczają sobie władzę w państwie”. Analogicznie formułuje trójpodział władz i demokracji nasza Konstytucja. Przytoczyłam je wskazując, że w dotychczasowych działaniach władz było wiele hipokryzji. Z jednej strony powoływała się na wartości chrześcijańskie, a z drugiej przeciwstawiała się tym wartościom. Oby po wakacjach nastąpiło otrzeźwienie.

Mirosława Rutkowska-Krupka