Od dorożek po ekologiczne autobusy – wyjątkowa wystawa w pilskim Muzeum

Dynamicznie rozwijający się Miejski Zakład Komunikacji Sp. z o.o. w Pile, który w tym roku obchodzi 60-lecie swojego istnienia, uczcił swój jubileusz wystawą zatytułowaną „Historia komunikacji miejskiej w Pile”, którą można oglądać od 11 maja do 27 sierpnia w Muzeum Okręgowym, przy ul. Browarnej 7 w Pile. Wystawa zorganizowana w oparciu o archiwum zakładowe MZK w Pile, uzupełniona o zbiory własne pilskiego Muzeum.

– Wydawałoby się, że komunikacja to nie jest jeszcze temat historyczny, a ta wystawa przekona państwa, że tak już powoli jest. Jest historią miasta i można komunikację porównać do organu, dzięki któremu miasto się rozwija, żyje. Wystawa składa się z dwóch części. Pierwsza część jest zainspirowana historią od początku, czyli 1 lipca 1927 roku . W drugiej natomiast występują eksponaty, które towarzyszyły historii MZK, w tym  pamiątki pracowników – mówi Tadeusz Majewski, prezes MZK w Pile.

Na wystawie można zobaczyć m.in. wiele archiwalnych fotografii, ilustracji, oryginalne mapy z zaznaczonymi liniami autobusowymi, taryfy dorożek, bogate zbiory biletów, bloczki mandatowe, tabliczki, kasowniki… a nawet przystanek.

***
Historia komunikacji miejskiej w Pile jest jednym z barwniejszych rozdziałów współczesnej historii tego miasta. Początki komunikacji miejskiej sięgają lat 20 ubiegłego wieku. Wówczas w Pile funkcjonowały 4 linie autobusowe. Po drugiej wojnie światowej w wyniku wielu zniszczeń miasto nie miało komunikacji miejskiej. Dopiero 1 lipca 1957r. decyzją Wojewódzkiej Rady Narodowej w Poznaniu został utworzony Zakład Komunikacji Miejskiej przy Miejskim Przedsiębiorstwie Gospodarki Komunalnej. Siedziba ZKM mieściła się przy ul. Kujawskiej 10, podobnie jak w okresie przedwojennym. Początkowo uruchomiono 3 linie autobusowe.

W 1961r. wprowadzono dwie kolejne linie autobusowe miejskie, pierwszą linię podmiejską do Ujścia oraz dwie linie sezonowe nad jezioro Piaszczyste oraz nad jezioro Płotki.

W 1975r. kiedy Piła stała się miastem wojewódzkim nastąpiła rozbudowa całego układu komunikacyjnego. Na początku lat 80 zaczęto wymieniać stary tabor na nowszy. Zamiast małych dwudrzwiowych Sanów i Autosanów H9 zaczęły pojawiać się Jelcze PR 110. W 1990r. w Pile funkcjonowało 15 linii miejskich, 3 podmiejskie oraz jedna sezonowa do Płotek.

W 1991r. w wyniku podziału i likwidacji Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej powstał Miejski Zakład Komunikacji funkcjonujący w postaci zakładu budżetowego. Od tego czasu rozszerzyła się liczba świadczonych przez MZK usług. MZK zapoczątkował użyczanie autobusów do umieszczania reklam zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz pojazdu, wynajmowanie autobusów na wyjazdy okolicznościowe oraz reaktywował działalność własnej Stacji Diagnostycznej.

W 1997r. MZK zakupił 2 nowe autobusy marki Neoplan typu N4009, a rok później zakupił 8 kolejnych typu N4016. W roku 2000 MZK rozpoczął proces przekształcenia zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego i 29 grudnia powstał Miejski Zakład Komunikacji Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Pile.

W 2004 roku MZK Piła Sp. z o.o. zakupiła 3 autobusy marki SOLARIS URBINO, a w 2005 roku 2 NEOPLANY 4016 i 1 autobus SOLARIS URBINO.

Pod koniec kwietnia 2014 roku MZK Piła ogłosił przetarg na zakup i dostarczenie łodzi, która ma posłużyć jako tramwaj wodny po rzece Gwda. Tramwaj wodny Gordalina zaczął kursować pod koniec maja 2014. Dziś jest on wykorzystywany jako atrakcja dla mieszkańców miasta i turystów.

Poniżej filmik z 2013 roku
https://www.youtube.com/watch?v=XbLvPKiUB2E

Ważne daty:

1927 uruchomienie 4 pierwszych linii autobusowych i pierwszej zajezdni

1957 początek miejskiej komunikacji autobusowej

1959 uruchomienie linii nad jezioro Płotki i Piaszczyste

1961 uruchomienie linii podmiejskiej do Ujścia

1966 bezkonduktorska obsługa linii komunikacyjnych

1975 otwarcie nowego wiaduktu kolejowego, przebudowa układu linii komunikacyjnych

1992 wprowadzenie sprzedaży biletów komunikacji miejskiej w autobusie

1997 zakup 2 pierwszych autobusów niskopodłogowych

1998 zakup 8 autobusów niskopodłogowych

Dziś nikt nie wyobraża sobie funkcjonowania miasta bez sprawnie działającej komunikacji. Dlatego zapraszamy do obejrzenia tej wyjątkowej wystawy, która otwarta jest w godzinach funkcjonowania Muzeum Okręgowego w Pile.

Sebastian Daukszewicz

od_dorozek_po_autobusy00

od_dorozek_po_autobusy69 od_dorozek_po_autobusy01 od_dorozek_po_autobusy02 od_dorozek_po_autobusy03 od_dorozek_po_autobusy04 od_dorozek_po_autobusy05 od_dorozek_po_autobusy06 od_dorozek_po_autobusy07 od_dorozek_po_autobusy08 od_dorozek_po_autobusy09 od_dorozek_po_autobusy10 od_dorozek_po_autobusy11 od_dorozek_po_autobusy12 od_dorozek_po_autobusy13 od_dorozek_po_autobusy14 od_dorozek_po_autobusy15 od_dorozek_po_autobusy16 od_dorozek_po_autobusy17 od_dorozek_po_autobusy18 od_dorozek_po_autobusy19 od_dorozek_po_autobusy20 od_dorozek_po_autobusy21 od_dorozek_po_autobusy22 od_dorozek_po_autobusy23 od_dorozek_po_autobusy24 od_dorozek_po_autobusy25 od_dorozek_po_autobusy26 od_dorozek_po_autobusy27 od_dorozek_po_autobusy28 od_dorozek_po_autobusy29 od_dorozek_po_autobusy30 od_dorozek_po_autobusy31 od_dorozek_po_autobusy32 od_dorozek_po_autobusy33 od_dorozek_po_autobusy34 od_dorozek_po_autobusy35 od_dorozek_po_autobusy36 od_dorozek_po_autobusy37 od_dorozek_po_autobusy38 od_dorozek_po_autobusy39 od_dorozek_po_autobusy40 od_dorozek_po_autobusy41 od_dorozek_po_autobusy42 od_dorozek_po_autobusy43 od_dorozek_po_autobusy44 od_dorozek_po_autobusy45 od_dorozek_po_autobusy46 od_dorozek_po_autobusy47 od_dorozek_po_autobusy48 od_dorozek_po_autobusy49 od_dorozek_po_autobusy50 od_dorozek_po_autobusy51 od_dorozek_po_autobusy52 od_dorozek_po_autobusy53 od_dorozek_po_autobusy54 od_dorozek_po_autobusy55 od_dorozek_po_autobusy56 od_dorozek_po_autobusy57 od_dorozek_po_autobusy58 od_dorozek_po_autobusy59 od_dorozek_po_autobusy60 od_dorozek_po_autobusy61 od_dorozek_po_autobusy62 od_dorozek_po_autobusy63 od_dorozek_po_autobusy64 od_dorozek_po_autobusy65 od_dorozek_po_autobusy66 od_dorozek_po_autobusy67 od_dorozek_po_autobusy68