Od dorożek po ekologiczne autobusy – wyjątkowa wystawa w pilskim Muzeum
Dynamicznie rozwijający się Miejski Zakład Komunikacji Sp. z o.o. w Pile, który w tym roku obchodzi 60-lecie swojego istnienia, uczcił swój jubileusz wystawą zatytułowaną „Historia komunikacji miejskiej w Pile”, którą można oglądać od 11 maja do 27 sierpnia w Muzeum Okręgowym, przy ul. Browarnej 7 w Pile. Wystawa zorganizowana w oparciu o archiwum zakładowe MZK w Pile, uzupełniona o zbiory własne pilskiego Muzeum.
– Wydawałoby się, że komunikacja to nie jest jeszcze temat historyczny, a ta wystawa przekona państwa, że tak już powoli jest. Jest historią miasta i można komunikację porównać do organu, dzięki któremu miasto się rozwija, żyje. Wystawa składa się z dwóch części. Pierwsza część jest zainspirowana historią od początku, czyli 1 lipca 1927 roku . W drugiej natomiast występują eksponaty, które towarzyszyły historii MZK, w tym pamiątki pracowników – mówi Tadeusz Majewski, prezes MZK w Pile.
Na wystawie można zobaczyć m.in. wiele archiwalnych fotografii, ilustracji, oryginalne mapy z zaznaczonymi liniami autobusowymi, taryfy dorożek, bogate zbiory biletów, bloczki mandatowe, tabliczki, kasowniki… a nawet przystanek.
***
Historia komunikacji miejskiej w Pile jest jednym z barwniejszych rozdziałów współczesnej historii tego miasta. Początki komunikacji miejskiej sięgają lat 20 ubiegłego wieku. Wówczas w Pile funkcjonowały 4 linie autobusowe. Po drugiej wojnie światowej w wyniku wielu zniszczeń miasto nie miało komunikacji miejskiej. Dopiero 1 lipca 1957r. decyzją Wojewódzkiej Rady Narodowej w Poznaniu został utworzony Zakład Komunikacji Miejskiej przy Miejskim Przedsiębiorstwie Gospodarki Komunalnej. Siedziba ZKM mieściła się przy ul. Kujawskiej 10, podobnie jak w okresie przedwojennym. Początkowo uruchomiono 3 linie autobusowe.
W 1961r. wprowadzono dwie kolejne linie autobusowe miejskie, pierwszą linię podmiejską do Ujścia oraz dwie linie sezonowe nad jezioro Piaszczyste oraz nad jezioro Płotki.
W 1975r. kiedy Piła stała się miastem wojewódzkim nastąpiła rozbudowa całego układu komunikacyjnego. Na początku lat 80 zaczęto wymieniać stary tabor na nowszy. Zamiast małych dwudrzwiowych Sanów i Autosanów H9 zaczęły pojawiać się Jelcze PR 110. W 1990r. w Pile funkcjonowało 15 linii miejskich, 3 podmiejskie oraz jedna sezonowa do Płotek.
W 1991r. w wyniku podziału i likwidacji Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej powstał Miejski Zakład Komunikacji funkcjonujący w postaci zakładu budżetowego. Od tego czasu rozszerzyła się liczba świadczonych przez MZK usług. MZK zapoczątkował użyczanie autobusów do umieszczania reklam zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz pojazdu, wynajmowanie autobusów na wyjazdy okolicznościowe oraz reaktywował działalność własnej Stacji Diagnostycznej.
W 1997r. MZK zakupił 2 nowe autobusy marki Neoplan typu N4009, a rok później zakupił 8 kolejnych typu N4016. W roku 2000 MZK rozpoczął proces przekształcenia zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego i 29 grudnia powstał Miejski Zakład Komunikacji Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Pile.
W 2004 roku MZK Piła Sp. z o.o. zakupiła 3 autobusy marki SOLARIS URBINO, a w 2005 roku 2 NEOPLANY 4016 i 1 autobus SOLARIS URBINO.
Pod koniec kwietnia 2014 roku MZK Piła ogłosił przetarg na zakup i dostarczenie łodzi, która ma posłużyć jako tramwaj wodny po rzece Gwda. Tramwaj wodny Gordalina zaczął kursować pod koniec maja 2014. Dziś jest on wykorzystywany jako atrakcja dla mieszkańców miasta i turystów.
Poniżej filmik z 2013 roku
https://www.youtube.com/watch?v=XbLvPKiUB2E
Ważne daty:
1927 uruchomienie 4 pierwszych linii autobusowych i pierwszej zajezdni
1957 początek miejskiej komunikacji autobusowej
1959 uruchomienie linii nad jezioro Płotki i Piaszczyste
1961 uruchomienie linii podmiejskiej do Ujścia
1966 bezkonduktorska obsługa linii komunikacyjnych
1975 otwarcie nowego wiaduktu kolejowego, przebudowa układu linii komunikacyjnych
1992 wprowadzenie sprzedaży biletów komunikacji miejskiej w autobusie
1997 zakup 2 pierwszych autobusów niskopodłogowych
1998 zakup 8 autobusów niskopodłogowych
Dziś nikt nie wyobraża sobie funkcjonowania miasta bez sprawnie działającej komunikacji. Dlatego zapraszamy do obejrzenia tej wyjątkowej wystawy, która otwarta jest w godzinach funkcjonowania Muzeum Okręgowego w Pile.
Sebastian Daukszewicz