„Odbierak” w rękach pilskich policjantów
Funkcjonariusze Wydziału do Walki z Przestępczością Gospodarczą pilskiej jednostki zatrzymali 18-letniego mieszkańca Szczecinka, który od kilku miesięcy wypłacał z bankomatów pieniądze pochodzące z oszustw na „BLIK-a”. Sprawca tego przestępstwa został objęty dozorem policyjnym.
Sprawa rozpoczęła się od informacji jaką pozyskali funkcjonariusze pilskiej jednostki. Mundurowi ustalili, że na terenie Piły prawdopodobnie działa zorganizowana grupa przestępcza, która trudni się w wyłudzaniu kodów „BLIK”, a następnie wypłacaniu skradzionych pieniędzy.
Wizerunek tak zwanego „odbieraka” udało się ustalić dzięki wielu czynnościom wykonanym przez policjantów z Wydziału do Walki z Przestępczością Gospodarczą. Jak ustalili policjanci podejrzany mężczyzna wypłacał duże sumy gotówki w Pile, Szczecinku i Koszalinie.
W czwartek, 21 listopada funkcjonariusze zauważyli 18-latka przy jednym z bankomatów w Szczecinku. Mężczyzna w obawie przed odpowiedzialnością na widok policjantów zaczął przyśpieszać i próbował uciec, jednak natychmiast został zatrzymany. Przy sprawcy policjanci zabezpieczyli ponad 6 tysięcy złotych i telefon komórkowy.
Na chwilę obecną mężczyzna usłyszał zarzut związany z dokonanym oszustwem. Funkcjonariusze podkreślają jednak, że sprawa jest bardzo rozwojowa i przestępstw, których się dopuścił może być zdecydowanie więcej. Nie wykluczają również kolejnych zatrzymań. 18-latek został objęty dozorem policyjnym. Za popełnione przestępstwa może grozić kara nawet 8 lat pozbawienia wolności.
Na czym polega oszustwo na „BLIK-a”?
Oszustwo metodą na „BLIK-a” polega na włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościowym oraz proszeniu za pomocą komunikatora znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu BLIK. Osoba, logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.
Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:
- stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms-em),
- potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu – a nie oszustowi – przekazujemy pieniądze,
- sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
- chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
Apelujemy o czujność i rozsądek! Podchodźmy z dozą ograniczonego zaufania do wszelkich wiadomości zawierających prośbę o pożyczenie pieniędzy.
mł. asp. Magdalena Mróz
KPP w Pile