
Odszkodowanie za nieudany urlop
W tym roku postanowiliśmy wraz z partnerem wykorzystać długi weekend majowy i wyjechać na urlop do Turcji. Skorzystaliśmy z oferty biura podróży, ponieważ wydawało nam się, że ten wariant jest najbardziej bezpieczny i komfortowy. Biuro zaoferowało nam pobyt w hotelu czterogwiazdowym i tak zwany pakiet all inclusive. Mieliśmy mieć możliwość skorzystania z kompleksu basenów, strefy Spa, a także z pięknej plaży. Opiekun oferty zapewniał, że nasz hotel jest renomowany i z pewnością na miejscu możemy spodziewać się fantastycznego jedzenia i doskonałej obsługi, która zadba o to, aby niczego nam nie brakowało. Na miejscu okropnie się zawiedliśmy, był otwarty tylko jeden basen, plaża wcale nie była blisko hotelu, nie było żadnych animacji, ponieważ jak nam powiedziano są one organizowane tylko w wakacje. Strefa SPA również była nieczynna i nie skorzystaliśmy z żadnego zabiegu. Mieliśmy też wrażenie, że na miejscu brakuje obsługi, pokoje nie były dokładnie posprzątane, a jedzenie zdecydowanie odbiegało od naszych oczekiwań. Wróciliśmy rozżaleni i oczekujemy zwrotu pieniędzy, ale czy możemy na to liczyć? Kasia z Piły.
Osobie, która jest niezadowolona z urlopu przysługuje szereg roszczeń względem organizatora wyjazdu. Może domagać się obniżenia ceny za pobyt, odszkodowania, a nawet zadośćuczynienia za tzw. zmarnowany urlop. Odszkodowanie obejmuje straty materialne, które ponieśliśmy w związku z wyjazdem. Natomiast zadośćuczynienie za zmarnowany urlop jest związane z poczuciem krzywdy będącej wynikiem stresu, zawiedzionych nadziei co do spodziewanych przyjemnych przeżyć, czy na utracie możliwości zrelaksowania się w czasie zaplanowanego urlopu. Podróżnemu nie przysługuje odszkodowanie lub zadośćuczynienie za niezgodność w przypadku, gdy organizator turystyki udowodni, że winę za niezgodność ponosi podróżny, osoba trzecia, niezwiązana z wykonywaniem usług turystycznych objętych umową o udział w imprezie turystycznej, a niezgodności nie dało się przewidzieć lub uniknąć albo wtedy, gdy niezgodność została spowodowana nieuniknionymi i nadzwyczajnymi okolicznościami. Zgodnie z art. 4 pkt 16 ustawy turystycznej przez „niezgodność” należy rozumieć niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług turystycznych objętych imprezą turystyczną. Chcąc dochodzić roszczeń w pierwszej kolejności proszę rozpocząć od wystosowania oficjalnej reklamacji, w której opiszą Państwo swoje zastrzeżenia i wyrażą swoje żądania. Do pisma proszę dołączyć zdjęcia dokumentujące różnicę pomiędzy ofertą, a stanem faktycznym jaki zastali Państwo na miejscu. Żądając obniżenia ceny wyjazdu wakacyjnego warto skorzystać z tzw. tabeli frankfurckiej opublikowanej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, która z pewnością będzie bardzo pomocna. Tabela ta zawiera procentowo określone obniżenie ceny za wyszczególnione nieprawidłowości w stosunku do umowy. Wyżej wskazane roszczenia przedawniają się z upływem 3 lat.
Agnieszka Przeworek-Rataj
Radca Prawny
Wszelkie materiały zamieszczone w niniejszym dziale mają jedynie charakter informacyjny i nie mogą być traktowane jako porada prawna w żadnej konkretnej sprawie.