PATCH POLSKA – pilska firma ulepszająca krajowe drogownictwo

patch
Któż nie chciałby poruszać się po drogach, szosach czy autostradach równych jak lustro, a nie jak w wielu przypadkach jeździć po podziurawionych, zagrażających nie tylko samochodowi ale bezpieczeństwu w ruchu drogowym? Jest to pytanie czysto retoryczne. Wiadomo, że wszyscy by chcieli. Właśnie rozwiązywaniu nie tylko tego typu problemów służy firma Patch Polska Sp. z o.o.., Sp. k.,  mieszcząca się w Pile przy ul. Warsztatowej 8.

Patch Polska Sp. z o.o.., Sp. k. to prężnie rozwijająca się firma, wdrażająca innowacyjne rozwiązania  technologiczne, wykorzystywane w infrastrukturze drogowej. Kluczowym aspektem działalności jest wykorzystanie surowców pochodzących z recyklingu w produkcji mieszanek asfaltowych.

> papa > olej roślinny > guma > włókna > szkło > destrukt >

Geneza powstania firmy

– Patch Polska powstała dzięki namowom włoskiej firmy Starasphalt, posiadającej specjalistyczne laboratoria z zakresu chemii drogowej. Starasphalt to obecnie jeden z największych producentów chemii drogowej w Europie, prowadzący stale badania nad wykorzystaniem odpadów w drogownictwie z głównym naciskiem na zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko i drogowców. Po wielu szkoleniach we Włoszech i w Polsce i przygotowaniu obszernej dokumentacji w języku polskim zdecydowałyśmy się propagować tą ideę wśród naszych producentów. Od początku pracy duży nacisk położyłyśmy na edukację. Wystąpiłyśmy z ofertą, która w Polsce wcześniej nie była znana, oprócz klasycznych produktów proponowałyśmy wiele innowacyjnych rozwiązań. To było trudne, szczególnie w tak męskiej branży. Od początku miałyśmy wiele wątpliwości, ale dzisiaj po 5 latach okazało się, że cierpliwość popłaca – mówi Magdalena Hurnik, jedna z trzech pań prowadzących pilską firmę.

Firma stale się rozwija

– Teraz idzie nam naprawdę nieźle. Współpracujemy z wytwórniami w całej Polsce, wśród naszych odbiorców są wielkie firmy jak Strabag czy Budimex, podpisujemy nowe kontrakty i mimo zawirowań na rynku staramy się wypełniać lukę powstałą w wyniku blokad na towar ze wschodu. Wprowadzamy też nowe produkty, badamy środki w polskich laboratoriach i stopniowo uzyskujemy certyfikaty. Pierwszą jednostką badającą były laboratoria Politechniki Warszawskiej, część badań robił nam Poznań. Obecnie zlecamy badania laboratoriom TPA przy Strabagu i Instytutowi Badawczemu Dróg i Mostów w Warszawie. Dostajemy też prośby od studentów, którzy w ramach swoich prac dyplomowych badają nasze środki, wysyłamy je chętnie, bo im więcej nas, tym lepiej dla nas i dla środowiska. Bierzemy udział w ogólnopolskich targach branżowych w Kielcach i na kongresach drogowych, czujemy już, że stanowimy ważną część rynku – wyjaśnia pani Magdalena.

Wiele zastosowań produktów Patch Polska

– Oferując jeden z naszych środków zachęcamy do produkowania mas asfaltowych z dodatkiem destruktu i w niższych temperaturach. Dzięki naszym środkom np. jest wytwarzane mniej energii, szkodliwych oparów i zanieczyszczeń do środowiska. Możemy się pochwalić, że nasze środki stosowano już w budowie autostrad w Polsce, dostarczamy też środki, dzięki którym w nawierzchniach nie robią się koleiny, nawierzchnia nie pęka i nie kruszy się.

Natomiast naszym konikiem jest masa asfaltowa na zimno w workach o nazwie PATCH, do łatania dziur. Stan dróg u nas nie jest najlepszy, dlatego proponujemy masę asfaltową, do wytwarzania której stosuje się 35% surowców pochodzących z recyklingu. Jest to masa produkowana w Polsce z polskich odpadów. Jest tam olej posmażalniczy (taki mcdonaldowy, lekko przetworzony) czy odpady papy, dzięki temu nie ma w niej bitumu pierwotnego i nie ma oleju napędowego, który wszystkie inne masy konkurencyjne mają w swoim składzie. Jest to dużo łatwiejsze dla drogowców, ponieważ nie wydziela ona oparów, nie trzeba jej też podgrzewać. Jest to masa innowacyjna i kto raz jej użyje, nie chce już innej – zapewnia Joanna Kosakowska-Blank.

– Dostarczamy tę masę nie tylko do zarządców dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych, ale też do spółdzielni mieszkaniowych, na parkingi osiedlowe, czy przyzakładowe. Mamy obecnie wśród odbiorców ponad 800 gmin w całej Polsce. Współpracujemy też m.in. ze spółdzielniami socjalnymi, które zatrudniają osoby wykluczone społecznie, a mają w ofercie utrzymanie dróg czy prace porządkowe. Proponujemy im wykorzystywanie naszej masy do łatania ubytków i to się sprawdza. Nie potrzeba do tego żadnych narzędzi czy sprzętu. Ciągle ją testujemy na ulicach Piły i w najbliższej okolicy, bo zależy nam, aby była ona zawsze najlepszej jakości. Jeszcze parę lat temu w Polsce masy asfaltowe do łatania ubytków na zimno, w workach nie były powtarzalne. Za każdym razem były to mieszanki produkowane z przypadkowych materiałów. Myślę, że przyczyniłyśmy się do tego, że jakość mas jest wyższa, można je stosować przez cały rok, w warunkach zimowych czy deszczowych. Nasza masa nie wypada, jest masą niezwykle trwałą.

– Współpracujemy też z sołectwami, które od nas odbierają masę i wykorzystują ją w ramach funduszy sołeckich. Mieszkańcy mogą zdecydować na co wydać te pieniądze i coraz częściej wydają je na naprawę swoich wiejskich dróg. Naszymi klientami są też firmy kolejowe i wodociągowe. Masa PATCH służy przy uzupełnianiu ubytków na przejazdach kolejowych, torowiskach tramwajowych, a także przy studzienkach kanalizacyjnych – puentuje Izabela Pacer.

Plany

– Zależy nam, aby jak najwięcej odpadów nie utylizowano na składowiskach, a poddawano recyklingowi. Drogownictwo to branża, która mogłaby używać najwięcej surowców pochodzących z recyklingu. Przygotowujemy kolejną mieszankę na zimno do łatania ubytków w drogach. Mamy recepturę na masę asfaltową tym razem z zawartością gumy, pochodzącej z opon. Od grudnia planujemy rozpocząć pierwsze testy w Polsce na produkcję przemysłową właśnie takiej masy. W następnej kolejności czeka środek umożliwiający stosowanie gumy w mieszankach mineralno-asfaltowych na gorąco. To środek rozpuszczający gumę, sprawdzamy różne sposoby jego mieszania z gumą i dozowania w wytwórni. Dzięki gumie nawierzchnia będzie bardziej elastyczna, a przez to trwała oraz cicha. Chcemy sprowokować konkurencję, aby zaczęła takie surowce również stosować, bo dbałość o ekologię jest wartością nadrzędną. Cały czas idziemy do przodu. Nie przyzwyczajamy się do rozwiązań, które już mamy, bo za chwilę okaże się, że będzie trzeba wdrażać coś nowego, bardziej innowacyjnego. Przede wszystkim guma z opon i produkcja energooszczędna. A co dalej, czas pokaże. Chcemy żeby odpady papy, szkła, włókna, papier i plastik były w nawierzchniach drogowych a nie na wysypiskach – konkludują sympatyczne panie z PATCH POLSKA.

Marek Mostowski

—-
Polecamy Masę asfaltową na zimno w workach 20 kg! Możesz ją nabyć w PATCH POLSKA, przy ul. Warsztatowej 8 w Pile.