Piła. Otwarcie unikatowej na skalę Polski Pracowni 3D

13 lutego 2025 r. w siedzibie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Pile otwarcie unikatowej na skalę Polski Pracowni 3D.   Została ona wyposażona w najnowsze urządzenia i narzędzia technologiczne, co umożliwi realizację zajęć zgodnych z podstawą programową w sposób innowacyjny i angażujący uczniów/uczennice. Czekają tu m.in. gogle VR i AR, drukarki i skanery 3D oraz komputery AR.

 

Kolejny krok w kierunku cyfrowej transformacji edukacji dokonuje się właśnie teraz w ramach projektu „Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030”. W Województwie Wielkopolskim powstało pięć unikatowych w skali kraju Pracowni 3D, które będą służyć uczniom/uczennicom i nauczycielom/nauczycielkom.  Jedną z tych lokalizacji to Piła a konkretnie Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Inne lokalizacje to: Kalisz, Konin, Leszno, Poznań.

 

– Powstanie naszych pracowni 3D to przede wszystkim wyjście naprzeciw tym wszystkim innowacjom technicznym rozwiązaniom bardzo nowoczesnym  sposób  po to, by wspierać wielkopolskie szkoły. Zależy nam bardzo, aby z tych laboratoriów skorzystali wszyscy nauczyciele, którzy będą tym zainteresowani wraz ze swoimi uczniami, ale też myślę jestem w tym przekonana, że  sprzęt, którym zainstalowany w tych laboratoriach 3D pozwoli przede wszystkim bardzo uatrakcyjnić to lekcyjne. Zależy nam bardzo by dzieci, młodzież  wraz z nauczycielami szkół podstawowych, ponadpodstawowych  uczyły się modelowania własnych modeli, uczyły się na podstawie łączenia wirtualnej rzeczywistości z tą taką bardzo przyziemną rzeczywistością. To pozwolił na pewno na lepsze zrozumienie lepsze zapamiętanie i na lepsze opanowanie podstawy programowej. Staramy się, aby te laboratoria 3D odpowiadały wszystkim nowościom technicznym, ale też, żeby skutecznie mądrze przemyślane, bo będą powstawały scenariusze zajęć wszystko to będzie oparte o podstawę programową. Jest taka zakupiona ilość sprzętu, że każde dziecko będzie mogło korzystać indywidualnie – mówi Dorota Kinal, Dyrektor Departamentu Edukacji i Nauki Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego.

 

Wartość wyposażenia każdej z pięciu pracowni to aż 1 176 437 zł.  Wyposażenie obejmuje:

 

– Gogle Virtual Reality (16 szt.) i Mixed Reality (16 szt.). Łączna wartość to ponad 71 000 zł. Dzięki tym narzędziom możliwe będzie eksplorowanie wirtualnych światów oraz łączenie rzeczywistości z elementami cyfrowymi.

 

– Drukarki 3D (5 szt.) o wartości ok. 54 000 zł, skanery 3D (5szt.) o wartości prawie 50 000 zł i długopisy 3D (5 szt.) za ponad 10 000 zł. Sprzęt ten umożliwi tworzenie fizycznych modeli oraz digitalizację obiektów.

 

– Komputery wspierających rozszerzoną rzeczywistość (25 zestawów) o wartości ponad 702 000 zł − pozwolą na realizację interaktywnych lekcji z wykorzystaniem wizualizacji.

 

– Kamery 360 stopni oraz profesjonalne aparaty fotograficzne za ponad 36 000 zł.

 

– Laptopy (25 szt.) o wartości ponad 160 000 zł.

 

Pracownie będą dostępne na początku realizacji projektu dla 102 szkół podstawowych i ponadpodstawowych, które uczestniczą w programie „Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030”. W następnej kolejności będą otwarte dla pozostałych szkół w Wielkopolsce. Nauczyciele różnych przedmiotów – od biologii i geografii po matematykę i sztukę czy języki obce – będą mogli prowadzić zajęcia w pracowniach, realizując wymagania podstaw programowych przy jednoczesnym unowocześnieniu metodyki pracy.

 

– W pierwszej kolejności będą korzystać uczniowie  i nauczyciele  z naszego rejonu działania, które przystąpiły do pierwszej edycji projektu „Cyfrowa Szkoła Wielkopolska 2030”. Z naszego rejonu działania  to 23 szkoły -13 szkół podstawowych i 10 szkół ponadpodstawowych. W powiecie pilskim 3 , chodzieskim 3, czarnkowsko-trzcianeckim 5, wągrowieckim 6 i w złotowskim 4. Niebawem na naszej stronie internetowej pojawi się taka zakładka pracownia 3D i tam będą wszelkie informacje dotyczące możliwości korzystania z tej pracowni, w której jest wyszkolony specjalista, który udzielać będzie wsparcia. Pracownie 3D to nie tylko ten sprzęt narzędzia, ale tak  naprawdę to też innowacyjny sposób nauczania i uczenia taki który angażuje uczniów i pozwala im doświadczać. Jest to nowy wymiar edukacji – Beata Walczak, Dyrektor Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Pile.

 

Pracownie 3D to nie tylko nowoczesne narzędzia, ale prawdziwa rewolucja w sposobie nauczania i uczenia się. Wyposażone w drukarki 3D, skanery 3D, komputery z technologią 3D ZSpace oraz gogle VR/MR, staną się centrum innowacji, które zmienią sposób, w jaki uczniowie będą poznawać świat. To nie tylko gadżety – to klucz do edukacji, która jest angażująca, interaktywna i dostosowana do potrzeb współczesnego świata.

 

Zamiast opowiadać o zjawiskach, nauczyciele mogą je pokazać – w formie modeli 3D, symulacji czy wirtualnych wycieczek. Lekcja biologii może stać się dla uczniów „podróżą” przez ludzkie ciało, podczas analizy budowy serca w trójwymiarze. Na lekcji chemii uczniowie/uczennice będą mogli/mogły „zbudować” cząsteczki i obserwować ich reakcje w czasie rzeczywistym. To nauka przez doświadczenie, która zapada w pamięć na długo. Abstrakcyjne pojęcia, takie jak struktura DNA, mechanizmy działania organów wewnętrznych czy zasady fizyki, staną się łatwiejsze do zrozumienia, gdy będzie je można zobaczyć i „dotknąć”. Wizualizacje 3D pozwolą uczniom lepiej przyswoić skomplikowane zagadnienia, a także rozwiną ich wyobraźnię przestrzenną. W świecie, w którym dominuje myślenie obrazami, takie narzędzia są niezbędne, by nauka była skuteczna i inspirująca.

 

Technologie 3D to sposób na przygotowanie uczniów do życia w świecie, który zmienia się w zawrotnym tempie. Pracownie 3D połączą naukę, technologię i kreatywność, tworząc środowisko, które inspiruje, angażuje i rozwija. To edukacja, która nie tylko przekazuje wiedzę, ale także uczy, jak myśleć krytycznie, działać innowacyjnie i radzić sobie z wyzwaniami przyszłości.

 

„Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030” to projekt Województwa Wielkopolskiego, realizowany przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu w partnerstwie z Ogólnopolskim Operatorem Oświaty w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski na lata 2021-2027. Inwestycja ta jest nie tylko dowodem na zaangażowanie w rozwój edukacji, ale także krokiem w stronę kształtowania społeczeństwa o wysokich kompetencjach cyfrowych, gotowego na wyzwania przyszłości.

 

Sebastian Daukszewicz