Powiat Pilski. Są środki na zapewnienie, równego dostępu do dobrej jakości kształcenia włączającego 

6 lutego 2025 r.  w Starostwie  Powiatowym w Pile odbył briefing prasowy dot. działań związanych z edukacją włączającą, na które Powiat Pilski pozyskał 2 mln zł dofinansowania ze środków zewnętrznych. Projekt ma na celu zapewnienie równego dostępu do dobrej jakości kształcenia włączającego w 8 szkołach prowadzonych przez Powiat Pilski poprzez zwiększenie kwalifikacji i kompetencji zawodowych do pracy z uczniem z niepełnosprawnościami i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, prowadzenie zajęć specjalistycznych, działań integracyjnych i przeciw dyskryminacji oraz dostosowanie dostępności i warunków panujących w szkołach do zgłaszanych potrzeb społecznych.

 

Grupa docelowa w projekcie to 8 ogólnodostępnych szkół prowadzących kształcenie zawodowe i ogólne w powiecie pilskim, 160 osób z ich kadry pedagogicznej (116K, 44M) oraz 720 uczniów/uczennic (432K, 288M) w tym 7 osób niepełnosprawnych i 116 ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

 

– Mamy prawo oczekiwać edukacji w powiecie pilskim na wysokim poziomie . Ten poziom wysoki to nie tylko jakość kształcenia ale odpowiednie warunki ,aby nikt nie był wykluczony , aby dostosować placówki do osób z niepełnosprawnościami czy specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. To także wsparcie dla naszej kadry by korzystała z najlepszych praktyk w tym zakresie , otrzymała dofinansowanie na kursy szkolenia a nawet zatrudnienie dodatkowego  pedagoga specjalnego – mówi Rafał Zdzierela, starosta pilski.

 

Dzięki projektowi pn. „Wsparcie ogólnodostępnych szkół i placówek systemu oświaty powiatu pilskiego w prowadzeniu skutecznej edukacji włączającej”, który otrzymał dofinansowanie z Funduszy Europejskich, w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 szkoły staną się bardziej przyjazne i dostępne dla wszystkich uczniów, a kadra pedagogiczna zdobędzie niezbędne kompetencje do pracy w modelu edukacji włączającej.

 

– Najważniejsze dla mnie jako dyrektora to jest zapewnienie psychicznego komfortu uczniowi. Bardzo się cieszę, że w ramach tego projektu nasi młodzi ludzie którzy potrzebują wsparcia psychologa będą mieć indywidualne zajęcia.  Będzie to dla każdego ucznia po 10 godzin czyli takie sesje terapeutyczne . Do tej pory psycholog który pracuje w naszych szkołach radzi ,doradza a nie prowadzi terapii indywidualnej bo na to nie ma czasu. Każdy uczeń  który wymaga terapii dzięki temu projektowi skorzysta – dodaje Mariola Nosek, dyrektor Zespołu Szkół w Łobżenicy.

 

Efekty, rezultaty Projektu:

– podniesienie kwalifikacji 26 przedstawicieli kadry szkół w zakresie pracy z ON oraz z SPE,

– podniesienie kompetencji 116 przedstawicieli Rad Pedagogicznych szkół w zakresie edukacji włączającej i pracy z ON oraz z SPE,

– poprawa dostępności 8 szkół zaangażowanych w projekt,

– wsparcie w zakresie skutecznej edukacji włączającej 8 placówek systemu oświaty,

– wsparcie 123 uczniów niepełnosprawnych i z SPE,

– nabycie przez 720 uczniów umiejętności rozpoznawania i przezwyciężania  stereotypów oraz uprzedzeń, co przyczyni się do bardziej tolerancyjnego społeczeństwa szkolnego.

 

Zadania, które będą realizowane w ramach Projektu.

 

ZADANIE 1. Zapewnienie dostępności infrastruktury i wyposażenia ZSE w Pile z uwzględnieniem potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z niepełnosprawnościami.

Zaplanowano następujące działania:
1. zakup, roboty budowlane i montaż schodołaza i platformy schodowej,
2. zakup i montaż rampy składanej,
3. wymiana podłogi w gabinecie terapeutycznym,
4. zakup sof akustycznych,
5. zakup budki akustycznej,
6. zakup mebli i wyposażenia do gabinetu terapeutycznego.

ZADANIE 2. Zapewnienie dostępności infrastruktury i wyposażenia ZS w Łobżenicy z uwzględnieniem potrzeb uczniów ze specjalnymi  potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z niepełnosprawnościami.

Zaplanowano następujące działania:
1. wymiana drzwi wejściowych,.
2. adaptacja pomieszczenia na gabinet  terapeutyczno-logopedyczny,
3. zakup mebli i wyposażenia gabinetu pedagoga i  gabinetu terapeutyczno-logopedycznego,
4. utworzenia kącika wyciszenia.

ZADANIE 3. Zapewnienie dostępności infrastruktury i wyposażenia ILO w Pile z uwzględnieniem potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z niepełnosprawnościami.

Zaplanowano działania polegające na adaptacji pomieszczenia na łazienkę dla osób niepełnosprawnych.

ZADANIE 4. Zapewnienie dostępności infrastruktury i wyposażenia ZS Staszic w Pile z uwzględnieniem potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z niepełnosprawnościami

Zaplanowano działania polegające na modernizacji dwóch łazienka z przystosowaniem ich dla osób niepełnosprawnych.

ZADANIE 5. Zapewnienie dostępności infrastruktury i wyposażenia ZS Technicznych w Pile z uwzględnieniem potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z niepełnosprawnościami.

Zaplanowano następujące działania:
1. adaptacja pomieszczeń na gabinet pedagoga specjalnego,
2. wyposażenie gabinetu,
3. utworzenie kącika wyciszenia,
4. zakup 2 budek akustycznych.

ZADANIE 6. Zapewnienie dostępności infrastruktury i wyposażenia ZSG w Pile z  uwzględnieniem potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z niepełnosprawnościami.

Zaplanowano następujące działania:
1. zakup wyposażenia kącika wyciszenia,
2. zakup wyposażenia  gabinetu pedagoga oraz gabinetu psychologa i pedagoga specjalnego,
3. utworzenie mobilnej sali dydaktycznej.

ZADANIE 7. Zapewnienie dostępności infrastruktury i wyposażenia ZS przy Teatralnej w Pile z uwzględnieniem potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z niepełnosprawnościami.

Zaplanowano następujące działania:
1. zakup wyposażenia do gabinetu pedagogiczno-psychologicznego,
2. zakup wyposażenia  do gabinetu rewalidacyjnego.

ZADANIE 8. Zapewnienie dostępności infrastruktury i wyposażenia ZS Budowlanych  w Pile z uwzględnieniem potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z niepełnosprawnościami.

Zaplanowano następujące działania:
1. zakup mebli do gabinetu terapeutycznego pedagoga specjalnego i pedagoga,
2. zakup wyposażenia do gabinetu pedagoga specjalnego,
3. zakup wyposażenia do gabinetu pedagoga.

Wartość projektu to 2 309 533,28zł, z czego dofinansowanie UE to 1 616 673,29zł. Program realizowany  jest w okresie od 1.12.2024r. do 31.03.2027r.

 

Sebastian Daukszewicz