Rada Miasta Piły wyraża zgodę na zbycie miejskich udziałów w kapitale zakładowym spółki Altvater Piła
8 września 2021 r. w zdalnym trybie obradowania odbyła się XLVII Sesji Rady Miasta Piły. Jednym z punktów był Projekt uchwały Rady Miasta Piły w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż przez Prezydenta Miasta Piły udziałów przysługujących Gminie Piła w kapitale zakładowym spółki pod nazwą: ALTVATER PIŁA Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.
Mimo obaw radnych opozycyjnych większość radnych przyjęła propozycję prezydenta stosunkiem głosów 12 za 9 przeciw.Dzięki takiej decyzji do kasy miejskiej ma trafić 43.000.000 złotych, które zostaną przekazane m.in. na inwestycje w drogi i budowę nowych ścieżek rowerowych.
W uzasadnieniu uchwały Rady Miasta Piły czytamy:
Rada Miasta Piły podejmując w dniu 27 kwietnia 2021 r. Uchwałę Nr XLIII/429/21 upoważniła Prezydenta Miasta Piły do podjęcia działań zmierzających do zbycia udziałów, które Gmina Piła posiada w spółce Altvater Piła sp. z o. o. Po zakończeniu wszystkich czynności Prezydent Miasta Piły zwrócił się do Rady Miasta Piły z wnioskiem o wyrażenie zgody na zbycie Udziałów na rzecz Kupującego. We wniosku, Prezydent przedstawił w szczególności opis procedury wyboru nabywcy Udziałów, jak również sposób zbycia Udziałów, które to zbycie nastąpi w trybie rokowań, z pominięciem przetargu publicznego, z uwagi na fakt, że Kupujący pozostaje większościowym wspólnikiem Spółki.
Prezydent Miasta Piły wskazał także, że cena 43.000.000 PLN za Udziały została ustalona w wyniku negocjacji, w oparciu o wycenę wartości rynkowej Udziałów, sporządzoną przy użyciu dwóch metod wyceny, tj. zdyskontowanych przepływów pieniężnych (DCF) oraz porównań rynkowych zleconą przez Gminę Piła oraz ekspertyzę wykonaną przez firmę Deloitte dla Eneris Surowce S.A.
Uzasadniając wniosek o zgodę na zbycie Udziałów, Prezydent Miasta Piły wskazał ponadto, że dynamiczna sytuacja rynkowa wymusza na Spółce oraz grupie kapitałowej, do której należy Spółka i Kupujący, podejmowanie nowych inwestycji, celem dostosowania się do nowych wymogów prawnych, w szczególności w zakresie recyklingu. Ponadto grupa kapitałowa, do której należy Spółka i Kupujący, planuje rozszerzenie dotychczasowej działalności Spółki, co wiąże się z koniecznością pozyskania dodatkowego finansowania. Instytucje zapewniające finansowanie grupie kapitałowej, do której należy Kupujący wymagają natomiast, aby grupa ta sprawowała pełną kontrolę nad podmiotami wchodzącymi w jej skład. Należy przy tym wskazać, że posiadany przez Gminę Piła mniejszościowy udział w kapitale zakładowym Spółki, jak również możliwości finansowe Gminy Piła nie pozwalają na skuteczny wpływ na bieżącą działalność Spółki, jak również na wiążące kreowanie strategii jej rozwoju.
Biorąc pod uwagę powyższe, uznać należy, iż zbycie udziałów na rzecz Kupującego będzie wiązało się z pozytywnymi skutkami ekonomicznymi zarówno dla Spółki, z uwagi na uzyskanie większego dostępu do zewnętrznego finansowania, w związku z planami inwestycyjnymi, jak również dla Gminy Piła.
Środki uzyskane ze 2 z 3 sprzedaży udziałów zostaną przeznaczone na realizacje zadań własnych Gminy w tym inwestycyjnych np. takich jak: budowa ulicy Padarewskiego, Promiennej, Sokolej, na Leszkowie, Długosza/Krzywa, skrzyżowanie (rondo) Okólna/Młodych i Zygmunta Starego. Ponadto w planach Gminy znajduje się również budowa nowych ścieżek rowerowych. Pozyskane ze sprzedaży udziałów środki będą także stanowić element wkładu własnego do pozyskiwania środków zewnętrznych.
Stwarza to możliwość realizacji zadań inwestycyjnych na poziomie 100 mln zł, co jest równoznaczne dwóm rocznym, dodatkowym budżetom inwestycyjnym. Należy przy tym wskazać, że zbycie udziałów nie spowoduje negatywnych skutków w zakresie realizacji przez Gminę Piła zadań własnych w zakresie gospodarki komunalnej.
Sprzedaż Udziałów nie spowoduje także negatywnego wpływu na ochronę interesów Gminy Piła, jak również na ochronę interesów pracowników i innych podmiotów związanych ze Spółką. Cena Udziałów została ustalona w oparciu o wycenę wartości rynkowej Udziałów, sporządzoną przy użyciu dwóch metod wyceny, tj. zdyskontowanych przepływów pieniężnych (DCF) oraz porównań rynkowych, tym samym w sposób zgodny z § 3 ust. 3 i 4 uchwały nr XLV/573/14 Rady Miasta Piły z dnia 29 kwietnia 2014 r. w sprawie określenia zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Prezydenta Miasta Piły.
(SE)