Rekompensata za nieudane wakacje

przeworek_agnieszka_net

 

Pod koniec czerwca mój mąż niespodziewanie dostał urlop i postanowiliśmy skorzystać z wolnego czasu i wykupić zagraniczną wycieczkę. Udaliśmy się do polecanego biura podróży, a już po tygodniu polecieliśmy do Grecji. Pracownica biura podróży zapewniała nas, że pomimo iż jest to oferta w stylu last minute to możemy liczyć na najwyższy standard, kompleks kilku basenów, wspaniałe wyżywienie i niewielką odległość od plaży.

Ku naszemu rozczarowaniu problemy rozpoczęły się już na samym początku – okazało się, że nasz hotel nie znajduje się tak blisko plaży jak opisywano to w folderze reklamowym. Postanowiliśmy puścić tą niedogodność w niepamięć i cieszyć się wakacjami. Szybko okazało się jednak, że będzie to raczej niemożliwe. W hotelu odbywał się generalny remont, ze ścian sypał się tynk, a po całym obiekcie przechadzali się bez przerwy robotnicy. Nie odbywały się również żadne programy animacyjne, a przecież pracownica biura zapewniała nas, że ten obiekt słynie z wysokiej jakości animacji. Słowem, nic nie było takie jak oczekiwaliśmy, ani obiekt, ani plaża, ani nawet baseny – te były o wiele mniejsze niż zapowiadano. W dodatku jedzenie również pozostawało wiele do życzenia.

Teraz wróciliśmy i nie możemy zapomnieć o tym co nas spotkało. Wydaliśmy tak dużo pieniędzy, a zamiast upragnionego odpoczynku spotkało nas wielkie rozczarowanie. Czy możemy żądać zwrotu pieniędzy?

Ania i Sebastian z Piły

W sytuacji, jeżeli jakość zaoferowanej usługi turystycznej znacząco różniła się od tej deklarowanej przez biuro, powinniście Państwo jak najszybciej złożyć reklamację. Obecnie ustawodawca nie określa w jakim terminie powinno się reklamować usługę turystyczną, ale powinno to być uczynione niezwłocznie – najlepiej jeszcze podczas trwania wycieczki.

Reklamacji podlegają kwestie związane z zakwaterowaniem i transportem, odległością od plaży, a nawet monotonny jadłospis czy brak klimatyzacji. Państwa pismo powinno zawierać określenie roszczeń, których się domagacie, czyli np. określenie wysokości oczekiwanej obniżki ceny wycieczki.

Proszę szczegółowo opisać, które warunki umowy nie zostały spełnione i co wpłynęło na to, że te wczasy nie były takie jak Państwo oczekiwali. Jeżeli dysponują Państwo zdjęciami bardzo proszę dołączyć jak najbardziej obszerną dokumentację fotograficzną, pozwoli to uprawdopodobnić zastrzeżenia i zarzuty względem hotelu.

Ustawodawca przewidział, że podróżujący, który jest niezadowolony z wakacji może domagać się zarówno obniżenia ceny, ale także odszkodowania i zadośćuczynienia za poniesione krzywdy.

W takim przypadku szkoda może polegać w dużej mierze na zawiedzionych nadziejach co do spodziewanych, przyjemnych przeżyć czy na utracie możliwości zrelaksowania się podczas urlopu, a nawet na konieczności zajmowania się sprawami niezwiązanymi z odpoczynkiem, a wynikającym z konieczności reklamowania warunków pobytu.

Proszę pamiętać, że mogą Państwo kierować wszelkie wiadomości, żądania lub skargi związane z realizacją imprezy turystycznej bezpośrednio do agenta turystycznego, za pośrednictwem którego została ona nabyta. Nie mogą Państwo w żadnym wypadku zostać przekierowani do zarządu hotelu czy do innego podmiotu, od którego biuro turystyczne nabyło wcześniej usługę.

Jeżeli biuro turystyczne nie uwzględni Państwa stanowiska pozostaje możliwość domagania się swoich praw na drodze sądowej.

Z roszczeniami do biura podróży można wystąpić w ciągu trzech lat, po tym okresie roszczenia ulegają przedawnieniu.

Wszelkie materiały zamieszczone w niniejszym dziale mają jedynie charakter informacyjny i nie mogą być traktowane jako porada w żadnej konkretnej sprawie

Agnieszka Przeworek
Radca Prawny