Rząd inwestuje w infrastrukturę
Koszmar budowy autostrad, kiedy mnóstwo rodzimych podwykonawców upadło, ciągle przedłużające się budowy obwodnic po to, aby oddać je tuż przed wyborami oraz problem z mieszkaniami to już przeszłość. Prawo i Sprawiedliwość modernizuje Polskę. Na 2017 rok planowane jest oddanie niemal 400 km dróg. A na powstanie kolejnych prawie 580 km podpisane zostaną umowy o wartości 24 mld zł. Ruszą przetargi na inwestycje kolejowe o wartości 12 mld zł. Będzie kontynuacja programu Mieszkanie +.
Mieszkania w Polsce wciąż są bardzo drogie. Dla młodych małżeństw lub osób chcących założyć rodziny to często główny problem. Dlatego już uruchomiliśmy Narodowy Program Mieszkaniowy, który kompleksowo ujmuje zagadnienia składające się na politykę mieszkaniową państwa. NPM jest narzędziem służącym realizacji „Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju”. Przewidziano realizację 9 głównych grup działań, racjonalizację przepisów regulujących cykl inwestycyjno-budowlany (Kodeks urbanistyczno-budowlany), racjonalizację zasad zarządzania publicznym zasobem mieszkaniowym, umożliwienie wykorzystania potencjału inwestycyjnego przez spółdzielnie mieszkaniowe i wykorzystaniu gruntów Skarbu Państwa dla realizacji inwestycji mieszkaniowych na wynajem, w tym z możliwością docelowego uzyskania własności mieszkania, wsparcie budownictwa komunalnego i społecznego, wprowadzenie systemu wsparcia oszczędzania na cele mieszkaniowe, pomoc w pokrywaniu obciążeń związanych z utrzymaniem mieszkania, wsparcie rewitalizacji, termomodernizacji i remontów istniejących zasobów mieszkaniowych i wsparcie budownictwa adresowanego do osób starszych i niepełnosprawnych.
Podstawowym pakietem rozwiązań wdrażających nową politykę mieszkaniową jest pakiet rozwiązań Mieszkanie+, oparty na trzech filarach tworzących ofertę pomocy mieszkaniowej kierowaną do wszystkich gospodarstw domowych w Polsce: dostępne budownictwo na wynajem na gruntach Skarbu Państwa, społeczne budownictwo czynszowe oraz wsparcie dla systematycznego oszczędzania na cele mieszkaniowe.
Dużo będzie się działo także w zakresie budowy dróg i modernizacji kolei. Prawo i Sprawiedliwość działa odpowiedzialnie, chcemy bowiem w pełni racjonalne wykorzystywać środki unijne przeznaczone na rozwój infrastruktury drogowej i kolejowej. To poważne wyzwanie, któremu nie sprostali nasi poprzednicy. Wówczas zapomniana już wszystkim minister od infrastruktury w rządzie Ewy Kopacz, o której media mówiły, że stanowisko objęła ze względu na przyjaźń z szefową rządu PO-PSL, do planów wpisywała wszystko co się tylko da. Wiemy, papier jest cierpliwy, ale czy to profesjonalne działanie?
My działamy odpowiedzialnie, dlatego w przyszłym roku zostanie oddanych 393 km dróg krajowych o wartości ok. 15 miliardów złotych, podpisaną umowy na następne prawie 600 km dróg o wartości ok. 24 miliardów, zostaną także ogłoszone przetargi na budowę jeszcze kolejnych 290 km o wartości ok. 16 mld zł. W tym roku realizowane będą między innymi kolejne odcinki dróg Via Carpatia i Via Baltica, a także autostrady A1. Polska kolej cieszy się coraz większym zainteresowaniem podróżnych, w tym roku ruszą przetargi na nowe inwestycje kolejowe o wartości 12 mld zł.
PKP PLK rozstrzygnęło przetarg na wykonawcę remontu linii kolejowej Poznań-Piła. Wygrała uznana na rynku firma PORR, która zaproponowała kwotę 596,55 mln zł. Ważne, aby modernizacja była jak najmniej uciążliwa dla podróżnych. Cieszę się z tego remontu, bo od lat, jeszcze jako radny wojewódzki zabiegałem o tę sprawę W ramach inwestycji odnowione mają być też stacje kolejowe. Remontu doczekają się przejścia podziemne w Pile i w Chodzieży. Do 2020 r. podróż z Piły do Poznania powinna skrócić się o ok. 40 minut. Obecnie przejazd pociągiem na tej trasie zajmuje niekiedy ponad 2 godziny.
Warto też pamiętać, że o wielu milionach złotych na drogi wojewódzkie decyduje Sejmik Wojewódzki. Tam wciąż jeszcze rządzi koalicja PO-PSL. Ta sama, która chciała likwidować połączenia pasażerskie na linii Piła – Krzyż, z którego korzystają mieszkańcy powiatów pilskiego i czarnkowsko-trzcianeckiego. Dobrze, że wspólnym działaniem udało nam się ich powstrzymać. Wspólnie uda się nam także zmienić skład sejmiku tak, aby realizował te zadania, których oczekują mieszkańcy naszego regionu.
Marcin Porzucek, poseł na Sejm RP