S11 i S10 w ostatecznej wersji Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad
Wielomiesięczny lobbing na rzecz uzupełnienia programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad o drogę S11 i S10, która jest bardzo ważna dla Piły w kontaktach wschód – zachód, zakończyły się sukcesem.
Sprawę komentuje Piotr Głowski, prezydent Piły: – Nie byłoby to możliwe, gdyby nie wspierający Piłę parlamentarzyści: poseł do PE Adam Szejnfeld, posłanka na Sejm Małgorzata Janyska i senator RP Mieczysław Augustyn, poseł Jakub Rutnicki, którzy wielokrotnie towarzyszyli mi m.in. w Warszawie podczas rozmów z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury.
Efektem owych rozmów jest decyzja o rozpoczęciu prac przygotowujących budowę, a następnie realizację tych dwóch dróg. Finansowanie będzie możliwe dzięki temu, że kończą się negocjacje związane z podziałem środków unijnych wewnątrz puli polskiej i zmiana filozofii przygotowania inwestycji. Przygotowywane będą projekty dla całych dróg, by w czasie prac projektowych i wykonawczych, gdy nastąpią jakieś problemy z wykonawstwem środki nie przepadały trafiając na inwestycje nie związane z drogami.
– Przez wiele miesięcy bardzo racjonalnie uzasadnialiśmy potrzebę zmiany w ogóle filozofii budowania dróg. Właściwie mieliśmy zawsze taki problem – nie było budowy, ponieważ nie było dokumentacji, nie było dokumentacji, bo nie byliśmy na liście. Natomiast zlikwidowanie listy rezerwowej i wprowadzenie tych wszystkich docelowych ciągów komunikacyjnych na jedna listę, daje możliwość rozpoczęcia prac projektowych wszędzie. A ponieważ wszędzie nie będzie szło równo dobrze – chociażby w Kaczorach mamy kłopot z wytyczeniem samego korytarza, nie mówiąc o kłopotach z budową. A takich kłopotów w Polsce będą dziesiątki, a może nawet setki. I do tej pory kończyło się to tym, że nie tylko w danym miejscu inwestycja nie była realizowana, ale także nigdzie indziej. Zmiana, która została wprowadzona daje możliwość alternatywnego realizowania innych inwestycji – wyjaśnia prezydent Głowski.
Zmieni się także filozofia budowy dróg. Nie obniżając standardów bezpieczeństwa i jakości podróżowania będą obniżane koszty budowy m.in. rezygnując ze stawiania niepotrzebnych ekranów dźwiękowych.
Te inwestycje nie tylko poprawią bezpieczeństwo podróżujących jak i mieszkających przy głównych arteriach mieszkańców, ale będą miały istotny wpływ na gospodarkę. Umożliwi to łatwy dostęp do sieci dróg europejskich – podstawowy warunek stawiany przez większość inwestorów, by w krótkim czasie można było dojechać z miejsca, w którym zainwestują, do autostrad łączących go z innymi państwami.
Nr drogi Nazwa zadania Lata realizacji Długość [km]
S10 Budowa obwodnicy Wałcza 2016 17,8
S10 Bydgoszcz – Piła 2018 71,8
S10 Piła – Szczecin odc. Stargard Szczeciński – Piła 2019 108,1
S11 Poznań – Piła 2019 65,9
S11 Budowa obwodnicy Ujścia – Etap I 2019 15,1
S11 Budowa obwodnicy Obornik 2019 13,7
S11 Budowa obwodnicy Szczecinka 2017 12,0
S11 Koszalin – Szczecinek 2019 67,2
S11 Szczecinek – Piła 2022 73,0
Dorota Semenov
rzecznik prasowy
Urząd Miasta w Pile
Fot. mm