Solaris dostarczy dla MZK Piła 13 niskoemisyjnych autobusów

2 października br. w Urzędzie Miasta Piły na konferencji prasowej prezydent Piły Piotr Głowski z zaproszonymi gośćmi poinformował o podpisaniu umowy na dostawę 13 niskoemisyjnych autobusów firmy Solaris w ramach projektu – Rozwój miejskiego zbiorowego transportu niskoemisyjnego wraz z systemem zarządzania komunikacją miejską w Pile. Autobusy spalinowe powinny zostać dostarczone do końca sierpnia 2020 r. Natomiast pojazdy hybrydowe mają zostać dostarczone do 30 października 2020 r.

Projekt „Rozwój miejskiego zbiorowego transportu niskoemisyjnego wraz z systemem zarządzania komunikacją miejską w Pile” obejmuje następujące zadania inwestycyjne:

•    zakup 13 niskoemisyjnych autobusów (7 o napędzie hybrydowym oraz 6 z silnikiem diesla spełniających normę Euro 6);

•    budowę i wdrożenie Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej;

•    przebudowę węzła przesiadkowego przy ulicy 1 Maja w Pile.

Całkowita wartość projektu 23 486 380,14 zł w tym: dofinansowanie UE 16 267 839,52 zł (85% kosztów kwalifikowalnych) środki własne Gminy Piła 7 218 540,62 zł (15% kosztów kwalifikowalnych).

– Dzisiejszy dzień jest niezwykle ważny, jeśli chodzi o zmiany w komunikacji miejskiej. Te zmiany realizujemy już od dłuższego czasu, które stawiamy wysoko, jeśli chodzi o listę priorytetów uważając, że nie tylko kwestia, jakości podróżowania, ale również ich emisyjność będzie miała coraz większe znaczenie. Poszukujemy źródeł dofinansowania od wielu lat, by zmieniać tabor, którym MZK dysponuje. Pewnie to już ostatnie takie zakupy, a kupować będziemy autobusy elektryczne i o napędzie wodorowym. W tym kierunku chcemy prowadzić nasze działania w przyszłości. Staramy się, aby autobus z ogniwem wodorowym jeszcze w tym roku pojawił się na testach w Pile – mówi Piotr Głowski, prezydent Piły.

– To wielki dzień. Szykuje nam się największa jednorazowa dostawa autobusów. W chwili obecnej średni wiek autobusów w MZK Piła wynosi ponad 9 lat, po dostawie tych nowych autobusów w przyszłym roku osiągniemy średnią ponad 5 lat. Być może będzie to na tamten czas najlepszy wynik Wielkopolsce. Jednak nie o tą średnią chodzi, tylko o niskoemisyjność. Będą to autobusy niemal te same bliźniacze, które były podczas ostatniej dostawy. To ważne by była jednakowa flota, która w późniejszym czasie będzie miała wpływ na koszty funkcjonowania zakładu – dodaje Tadeusz Majewski, prezes MZK z Pile.

Obecny na konferencji prasowej Andrzej Sienkiewicz dyrektor sprzedaży SOLARIS BUS &COACH S.A., podziękował wszystkim za wieloletnią współpracę i za to jak skutecznie miasto pozyskuje środki unijne na ten projekt.

Głównym efektem realizowanego projektu będzie rozwój zrównoważonego transportu publicznego, a także ograniczenie emisji zanieczyszczeń, co przyczyni się to do poprawy stanu środowiska naturalnego. Inwestycja doprowadzi do zmian w mobilności miejskiej prowadzących do zmniejszenia emisji CO2 i innych zanieczyszczeń oraz poprawi efektywność energetyczną systemu transportowego.

Podstawowe parametry 7 sztuk fabrycznie nowych autobusów hybrydowych

– Typ: Przeznaczony do regularnej komunikacji miejskiej, jednoczłonowy, z całkowicie niską podłogą.

– Długość: 11 800 mm – 12 200 mm; Szerokość: 2 400 mm – 2 550 mm

– Wysokość: Max. 3300 mm (wraz z urządzeniem klimatyzacyjnym)

– Ilość miejsc dla pasażerów: liczba miejsc ogółem co najmniej 85 w tym: co najmniej 25 miejsc siedzących

– Klimatyzacja całopojazdowa.

– Stanowisko dla niepełnosprawnych – Jedno miejsce z oparciem tapicerowanym do przewożenia wózka dziecięcego lub wózka inwalidzkiego.

– Pojazdy wyposażone w system informacji audio – wizualnej.

Podstawowe parametry 6 sztuk fabrycznie nowych autobusów napędzanych silnikiem diesla

– Typ: Przeznaczony do regularnej komunikacji miejskiej, jednoczłonowy, z całkowicie niską podłogą.

– Długość: 11 800 mm- 12 200 mm; Szerokość:    2 400 mm- 2 550 mm

– Wysokość: Max. 3200 mm (wraz z urządzeniem klimatyzacyjnym)

– Ilość miejsc dla pasażerów: liczba miejsc ogółem co najmniej 90

– Klimatyzacja całopojazdowa.

– Stanowisko dla niepełnosprawnych – Jedno miejsce z oparciem tapicerowanym do przewożenia wózka dziecięcego lub wózka inwalidzkiego.

– Pojazdy wyposażone w system informacji audio – wizualnej.

Ofertę złożyła jedna firma: SOLARIS BUS &COACH S.A., Bolechowo-Osiedle, ul. Obornicka 46, 62-005 Owińska

Kwota oferty:
•    część 1 – dostawa 7 sztuk autobusów hybrydowych: 12 613 650,00 zł (szacowana wartość zamówienia 12 465 558 zł).

•    część 2 – dostawa 6 sztuk autobusów z silnikiem diesla: 6 856 020,00 zł (szacowana wartość zamówienia 6 215 908,32 zł).

Przyjęta oferta razem: 19 469 670,00 zł (szacowana wartość zamówienia razem: 18 681 466,32 zł).

Nowoczesne autobusy wykorzystywane będą w szczególności na liniach o największym natężeniu ruchu oraz na połączeniach podmiejskich w obszarze funkcjonalnym miasta Piły (np. gmin Szydłowo i Ujście). Wdrożenie kolejnych elementów Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej zwiększy komfort podróżowania pilską komunikacją miejską oraz da możliwość zarządzania w sytuacjach awaryjnych. Projekt uzupełnia rozbudowa elementów infrastruktury drogowej o nowoczesne wiaty przystankowe połączone z wiatą rowerową. Przebudowana infrastruktura zasilana będzie między innymi przy użyciu odnawialnych źródeł energii.

Sebastian Daukszewicz

solaris_dostarczy1_01

solaris_dostarczy1_13 solaris_dostarczy1_02 solaris_dostarczy1_03 solaris_dostarczy1_04 solaris_dostarczy1_05 solaris_dostarczy1_06 solaris_dostarczy1_07 solaris_dostarczy1_08 solaris_dostarczy1_09 solaris_dostarczy1_10 solaris_dostarczy1_11 solaris_dostarczy1_12