W Pile zbierano podpisy ramach ogólnopolskiej akcji „TAK dla CPK”

Wągrowiec, Chodzież, Piła to niektóre miejscowości, które odwiedzili 5 sierpnia byli ministrowie, a obecnie posłowie Prawa i Sprawiedliwości: Marcin Horała oraz Szymon Szynkowski vel Sęk w ramach zbiórki podpisów pod obywatelskim projektem ustawy TAK dla CPK, czyli ustawy o zobowiązaniu władz publicznych do realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Według nich to ma być szansa na budowę kolei dużych prędkości i światowej klasy lotniska. Obecny był również Adam Bogrycewicz, radny Sejmiku Województwa Wielkopolskiego.

 

W czerwcu posłanka Lewicy Paulina Matysiak i poseł PiS Marcin Horała zainicjowali powołanie ruchu społecznego „Tak dla rozwoju”, który ma się skupić na wsparciu rozwoju inwestycji CPK, elektrowni jądrowych i polskiej armii.

 

– Ruch społeczny Tak Dla Rozwoju to ruch ponadpartyjny, ruch szerszy politycznie niż tylko Zjednoczonej Prawicy. Dołączają do nas w tej chwili osoby z różnych stron sceny politycznej z Lewicy, Konfederacji, ale również osoby wcześniej niezaangażowane w politykę, w tym eksperci, ludzie dobrej woli, którzy dostrzegają, że są pewne projekty, które mogą i powinny nas łączyć w imię rozwoju Polski, w imię dawania szans rozwojowych naszemu krajowi w średnio i długoterminowej perspektywie. Tym pierwszym elementem, na którym w tej chwili się koncentrujemy jest zbiórka podpisów pod inicjatywą obywatelską Tak dla CPK. To sprawa ważna mimo tego, że rząd Donalda Tuska deklaratywnie opowiedział się kilka tygodni temu za kontynuacją projektu budowy – mówi poseł Szymon Szynkowski vel Sęk.

 

Powstało również Stowarzyszenie TAK dla CPK, jako społeczna i ekspercka odpowiedź na zagrożenie zatrzymania realizacji programu inwestycyjnego Centralny Port Komunikacyjny (CPK). Jego misją jest doprowadzenie do powstania CPK, obejmującego zarówno komponent lotniskowy, jak i kolejowy, w najszybszym możliwym terminie. Ponadto stowarzyszenie dąży do tego, aby CPK stał się katalizatorem transformacji polskiego krajobrazu komunikacji i logistyki oraz przyczynił się do dynamicznego wzrostu gospodarczego.

 

– Pierwszą inicjatywą ruchu społecznego Tak dla Rozwoju jest projekt ustawy TAK dla CPK, zainicjowany przez stowarzyszenie Tak dla CPK. Przyjęcie tej ustawy zagwarantowałoby, że CPK w pełnej wersji i w ambitnym harmonogramie, a nieopóźnione i okrojone tak jak proponuje obecny rząd. O ile w ogóle będzie. No, bo to jest ta podstawowa wątpliwość czy ta deklaracja nie jest czysto polityczna, wynikająca z siły społecznego poparcia dla CPK. To pierwsza sprawa, ale będziemy też różnego rodzaju inicjatywy podejmować w przyszłości, które będą działały na rzecz rozwoju Polski ponad podziałami i w sposób merytoryczny. To okrojone CPK, ten taki potworek, który obecnie nam rząd funduje nie spełnia podstawowych założeń tego programu, w tym moim zdaniem kluczowego, czyli dostarczenia wysokiej klasy mobilności mieszkańcom prawie całej Polski. Ta wersja obecna szczególnie w inwestycje kolejowe to jest wersja, która z pewnymi ułomnościami, obsłuży potrzeby transportowe mieszkańców Poznania, Wrocławia, Łodzi i Warszawy i na tym koniec. W naszej wersji to było zaplanowane jako spójny system w wyniku realizacji, którego mieszkańcy prawie całego kraju będą mieli do pół godziny dojazdu do stacji kolejowej, z której przynajmniej kilka dziennie połączeń klasy premium w dwie, dwie i pół godziny dojadą do Warszawy do CPK. A przez ten węzeł do całej Polski i na cały świat. Stąd konieczność, aby po pierwsze zebrać podpisy pod projektem ustawy, po drugie, żeby ta ustawa przeszła i żeby trochę okrężną drogą, ale wymusić na rządzących realizację programu centralnego portu komunikacyjnego w pełnej funkcjonalności – dodaje Marcin Horała, pełnomocnik do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego w rządzie Mateusza Morawieckiego.

 

Więcej info o projekcie ustawy: https://takdlacpk.org/obywatelski-projekt-ustawy-takdlacpk/

 

Stowarzyszenie Tak dla CPK musi zebrać 100 tysięcy podpisów pod obywatelskim projektem ustawy w sprawie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

 

(SE)