Wady pojazdu

Chciałabym uzyskać informacje na temat możliwych kroków prawnych, jakie możemy podjąć w związku z sytuacją, w jakiej się znaleźliśmy. Zdecydowaliśmy się na zakup samochodu w jednym z komisów w naszej okolicy. Ze względu na konieczność wymiany naszego dotychczasowego pojazdu, który całkowicie odmówił posłuszeństwa, poszukiwaliśmy niedrogiego auta, które będzie bezpieczne, a jednocześnie będzie służyło nam do codziennych dojazdów z dziećmi do przedszkola i szkoły.

 

W komisie samochodowym właściciel bardzo zachwalał oferowany pojazd, podkreślając duże zainteresowanie tym autem i sugerując, by nie zwlekać z podjęciem decyzji. Kierując się tymi informacjami, pośpiesznie podjęliśmy decyzję o zakupie.

 

Niestety, już po drodze do domu okazało się, że pojazd ma poważną usterkę i zepsuł się. Natychmiast skontaktowaliśmy się z sprzedawcą, który cynicznie zasugerował, że to niemożliwe, ponieważ „widać, że nie umiem jeździć samochodem”. Od tamtej pory sprzedawca unika kontaktu – nie odbiera telefonów ani nie odpowiada na wiadomości.

 

Zdajemy sobie sprawę, że zakupiony pojazd do niczego się nie nadaje, a jego naprawa wiązałaby się z dodatkowymi kosztami, których nie zamierzamy ponosić. Zdecydowaliśmy, że nie będziemy dalej inwestować w naprawy tego auta ani czekać na kolejne usterki.

 

Prosimy o informacje, jakie kroki prawne powinniśmy podjąć w celu rozwiązania tej sprawy. Chcielibyśmy dowiedzieć się, jak możemy domagać się zwrotu pieniędzy.

 

Olga z Piły

 

W odpowiedzi na Państwa zapytanie informuję, iż w przypadku, gdy zakupiony pojazd okazał się wadliwy, istnieje możliwość dochodzenia roszczeń na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego dotyczących rękojmi za wady fizyczne rzeczy sprzedanej. Zgodnie z art. 556 i następnych Kodeksu cywilnego, sprzedawca ponosi odpowiedzialność za wady fizyczne sprzedanej rzeczy, w tym przypadku pojazdu, które istniały w chwili wydania rzeczy kupującemu lub wynikły z przyczyn tkwiących w rzeczy sprzedanej. Jeśli pojazd uległ awarii wkrótce po jego zakupie, mogą Państwo domagać się od sprzedawcy usunięcia wady (naprawy pojazdu) lub wymiany na nowy egzemplarz, bądź też odstąpienia od umowy i zwrotu zapłaconej kwoty, jeżeli wada jest istotna i uniemożliwia użytkowanie pojazdu zgodnie z jego przeznaczeniem. W pierwszej kolejności należy wystosować do sprzedawcy pisemne żądanie usunięcia wady. W piśmie tym warto określić szczegóły sytuacji, wskazać usterki pojazdu oraz żądanie konkretnego rozwiązania sprawy. Należy również wyznaczyć termin, w jakim sprzedawca powinien odpowiedzieć na Państwa żądanie, a w przypadku braku reakcji – wskazać na możliwość dochodzenia roszczeń przed sądem.

 

Jeśli sprzedawca nadal unika kontaktu i nie reaguje na Państwa wezwania, mogą Państwo rozważyć skierowanie sprawy na drogę sądową w celu dochodzenia swoich roszczeń. Zawsze warto jednak spróbować osiągnąć porozumienie, być może po otrzymaniu oficjalnego pisma sprzedawca uzna, że warto podjąć rozmowy.

 

Agnieszka Przeworek-Rataj

Radca Prawny

 

*Wszelkie materiały zamieszczone w niniejszym dziale mają jedynie charakter informacyjny i nie mogą być traktowane jako porada prawna w żadnej konkretnej sprawie.