Witaminy i składniki mineralne. Co jeść w czasie upałów, by je uzupełnić?

witaminy

Uff… jak gorąco …W czasie upałów ważne jest nie tylko regularne nawadnianie, ale także dieta bogata w warzywa i owoce → źródło witamin i soli mineralnych oraz substancji czynnych określanych jako fitozwiązki, istotnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Witaminy to substancje o korzystnym wpływie na zdrowie. Organizm na ogół nie potrafi samodzielnie ich produkować, dlatego w realizacji dziennego zapotrzebowania decydująca jest jakość diety.

Warzywa w roli głównej

Zalecane jest minimum 400 g warzyw i owoców dziennie, w co najmniej 5 porcjach. Warto zjadać nawet 7-10 porcji każdego dnia. Warzyw powinniśmy jeść więcej niż owoców. Właściwe proporcje to: 3/4 warzyw i 1/4 owoców.

Moc jest w warzywach

Pamiętaj o zasadzie 1/2 talerza. Warzywa do obiadowego II dania powinny stanowić połowę talerza. Surowe, gotowane, duszone, zapiekane, połączone w surówkę, sałatkę lub jako dodatek do sosu.

Zupa warzywna vel chłodnik

– Zupa pełna jarzyn w kawałkach czy w postaci kremu, to kolejna pyszna porcja zdrowych produktów.

– Kolorowe sałatki i niebanalne połączenia.

Zestawiaj różne produkty, twórz nowe połączenia smakowe – dzięki temu nigdy się nie znudzą.

– Eksperymentuj ze smakami. Dodawaj warzywa do ciast, koktajli, soków, wypiekaj z nich frytki lub czipsy.

– Przygotuj niskokaloryczne przekąski. Pokrojone w słupki marchewki, kalarepa, seler naciowy, papryka, ogórek czy biała rzodkiew – to szybka i zdrowa przekąska, łatwa do spakowania i zabrania ze sobą do pracy, na plażę czy na wycieczkę.

Przepisy na letnie zupy: chłodnik z pomidorów, chłodnik z buraka, zupę z gruszki i pietruszki znajdziesz w e-booku „Kuchenne inspiracje z NFZ – LATO” https://diety.nfz.gov.pl/…/dietoprofilaktyka-ebooki/.

„Gorąco” je polecamy!

Przepisy na dania pełne witamin i składników mineralnych – koktajle, sałatki, zupy i pasty warzywne znajdziesz na portalu Diety NFZ – https://diety.nfz.gov.pl.

Sprawdź swoją wiedzę o witaminach i składnikach mineralnych!

Czy wiesz, jakie mają znaczenie w profilaktyce?

Rozwiąż nasz nowy Quiz w aplikacji mojeIKP „Witaminy i składniki mineralne w żywieniu”, a w nim m.in.:

– Czy ilość spożywanych witamin i składników mineralnych jest obojętna dla zdrowia?

– Czy można je przedawkować?

– Czy wiesz, jakie są dobre źródła witaminy D w żywności?

– Który rodzaj wody pozytywnie wpływa na zdrowie?

Podziel się z nami swoim wynikiem na FB.

Z góry gratulujemy

Jedz zdrowo, żyj zdrowo!

Akademia NFZ