Wodorowy Solaris na testach w Pile

Wiele europejskich miast dąży do tego, aby ich komunikacja miejska była jak najbardziej przyjazna środowisku. Stąd też 3 grudnia na ulice Piły wyjechał w ramach testów Wodorowy autobus Solaris Urbino 12 hydrogen. Autobus ten jest przyjazny środowisku – „produktami ubocznymi” eksploatacji Urbino 12 hydrogen są ciepło i para wodna. To z kolei czyni go jednym z najbardziej ekologicznych, dostępnych na rynku pojazdów. Swoją premierę miał w czerwcu 2019 r. podczas Światowego Szczytu Transportu Publicznego UITP w Sztokholmie.

– Autobusy o napędzie wodorowym widziałem już w kilku miejscach i widać jak różnią się rozwiązaniami technologicznymi. Dziś taka prawie polska premiera w Pile tego autobusu z pasażerami na pokładzie. Jedziemy pojazdem, który ma ogniwo paliwowe napędzane wodorem i ma silnik elektryczny. Ten autobus będzie mógł jeździć także w centralnych częściach miasta tak jak elektryczne i nie będą stanowić dla środowiska żadnego obciążenia. To jest chyba to, co zmieni całkowicie komunikację – mówi Piotr Głowski, prezydent Piły. – Dziś jesteśmy na etapie wymiany wiedzy, umiejętności, nowych zakupów. Koszt takiego autobusu, który pojawił się w Pile to kwota ponad 4 milionów złotych. Jeśli pojawią się dopłaty rządowe do ich produkcji i my, jako miasto pozyskamy unijne fundusze to może się okazać, że taki autobus w 2023-2025 roku będziemy mogli kupić za 400 tysięcy złotych. To miałoby nie tylko sens ekonomiczny, ale też związany z ochroną środowiska. Pamiętajmy, że w ostatnim czasie kupiliśmy już 29 autobusów na 40 jeżdżących po Pile. W ramach potrzeb będziemy wymieniać na kolejne na nowe – dodaje prezydent Głowski.

Urbino 12 hydrogen wyposażony jest w nowoczesne ogniwo paliwowe, które pełni funkcję miniaturowej elektrowni wodorowej na pokładzie pojazdu. Dzięki zastosowanej technologii autobus będzie miał możliwość pokonania na pojedynczym tankowaniu aż 350 km. Energia elektryczna w ogniwie wodorowym powstaje w procesie odwróconej elektrolizy wody i przekazywana jest bezpośrednio do układu napędowego. Dodatkowym rozwiązaniem obniżającym konsumpcję energii jest klimatyzacja wykorzystująca jako czynnik chłodzący skroplone CO2.

Firma Solaris autobusy z wodorowym ogniwem paliwowym sprzedała już do Hamburga i Rygi, które posiadają wodór do tankowania.

Przypomnijmy, że do końca października 2020 roku do Piły ma trafić łącznie 13 autobusów niskoemisyjnych – Solarisów Urbino 12 hybrid oraz 6 Solarisów Urbino 12 napędzanych silnikiem diesla. Natomiast kolejne zakupy autobusów miejskich mają być w takim standardzie, jaki jest testowany w Pile. Jednak jest potrzeba by powstały stacje tankowania wodoru.

Sebastian Daukszewicz

wodorowy_solaris1_01

wodorowy_solaris1_40 wodorowy_solaris1_02 wodorowy_solaris1_03 wodorowy_solaris1_04 wodorowy_solaris1_05 wodorowy_solaris1_06 wodorowy_solaris1_07 wodorowy_solaris1_08 wodorowy_solaris1_09 wodorowy_solaris1_10 wodorowy_solaris1_11 wodorowy_solaris1_12 wodorowy_solaris1_13 wodorowy_solaris1_14 wodorowy_solaris1_15 wodorowy_solaris1_16 wodorowy_solaris1_17 wodorowy_solaris1_18 wodorowy_solaris1_19 wodorowy_solaris1_20 wodorowy_solaris1_21 wodorowy_solaris1_22 wodorowy_solaris1_23 wodorowy_solaris1_24 wodorowy_solaris1_25 wodorowy_solaris1_26 wodorowy_solaris1_27 wodorowy_solaris1_28 wodorowy_solaris1_29 wodorowy_solaris1_30 wodorowy_solaris1_31 wodorowy_solaris1_32 wodorowy_solaris1_33 wodorowy_solaris1_34 wodorowy_solaris1_35 wodorowy_solaris1_36 wodorowy_solaris1_37 wodorowy_solaris1_38 wodorowy_solaris1_39