Zakupy świąteczne z głową

zakupy_swiateczne_z_glowa

Święta Bożego Narodzenia to czas obdarowywania bliskich prezentami. Niestety, obok tych wymarzonych zdarzają się też nietrafione. Robiąc świąteczne zakupy, pamiętajmy, że polskie prawo co do zasady nie nakazuje sprzedawcy przyjęcia zwrotu towaru, jeśli został on kupiony w sklepie stacjonarnym. Jednak wielu z nas decyduje się na zakupy przez Internet. Warto wiedzieć, co zrobić, gdy prezent okaże się nietrafiony lub gdy przesyłka dotrze uszkodzona. I jak nie dać się oszukać w sieci.

Zakup w sklepie stacjonarnym

Niestety, żadne przepisy nie nakazują sprzedawcy przyjęcia zwrotu towaru, jeśli zakupu dokonujemy w sklepie stacjonarnym. Wiele sklepów wychodzi naprzeciw konsumentom i proponuje wymianę towaru na inny, ewentualnie przyjęcie zwrotu w określonym przez sklep terminie. Taka informacja zazwyczaj jest uwidoczniona przy kasie. Jeżeli nie jesteśmy pewni, czy sklep przyjmie zwrot – dopytajmy pracownika sklepu. Jednak najpewniej będzie, kiedy poprosimy, aby taka informacja była zapisana na paragonie.

Zakup przez Internet

Konsument, który dokonuje zakupów za pośrednictwem Internetu, ma prawo zrezygnować z zakupu w ciągu 14 dni od dnia otrzymania przesyłki. Do skutecznego odstąpienia od zawartej umowy konieczne jest złożenie sprzedającemu oświadczenia na piśmie. Bieg terminu rozpoczyna się następnego dnia po dniu, w którym kupujący odebrał paczkę. Nie ma potrzeby podawania powodu ani uzasadnienia swojej decyzji. Z odstąpieniem od umowy wiąże się konieczność zwrotu zakupionego towaru. Powinien on zostać odesłany do sklepu w niezmienionym stanie w ciągu 14 dni od wysłania oświadczenia. Sprzedawca musi zwrócić konsumentowi wszystkie poniesione przez niego koszty w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia.

Uszkodzona przesyłka

Jeżeli sprzedawca wysłał pełnowartościowy towar, to przewoźnik ponosi odpowiedzialność za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki powstałe od przyjęcia jej do przewozu aż do jej wydania. Trzeba pamiętać o tym, że zarzut zniszczenia towaru przez firmę kurierską nie może być gołosłowny. Dlatego zawsze, kiedy pojawia się kurier czy listonosz, trzeba sprawdzić, czy zamówiony towar dotarł do nas bez uszkodzeń i czy rzeczywiście odpowiada zamówieniu. Przesyłkę należy otworzyć w obecności listonosza, dopiero po opłaceniu i pokwitowaniu odbioru. Jeśli okaże się, że towar jest uszkodzony, trzeba spisać protokół z dostawcą. Należy go spisać szczegółowo, ponieważ dokument jest podstawą do późniejszej reklamacji. Przyjęcie przesyłki przez adresata bez zastrzeżeń powoduje wygaśnięcie roszczeń z tytułu ubytku lub uszkodzenia. Inaczej jest w przypadku, gdy szkodę stwierdzono protokolarnie przed przyjęciem przesyłki lub zaniechano takiego stwierdzenia z winy przewoźnika. Albo szkodę niedającą się zauważyć z zewnątrz odbiorca stwierdził po przyjęciu przesyłki i w terminie siedmiu dni zażądał ustalenia jej stanu oraz udowodnił, że powstała ona w czasie między przyjęciem przesyłki do przewozu a jej wydaniem adresatowi.

Oszustwo przez Internet

Zakupy przez Internet uniemożliwiają bezpośrednie zapoznanie się z towarem i jego sprzedawcą. Może więc dojść do sytuacji, w których nieuczciwy sprzedawca wystawiający swój towar na aukcji internetowej wykorzysta tę sposobność do sprzedaży niepełnowartościowego towaru albo, co gorsza, do wyłudzenia pieniędzy. Portale aukcyjne oferują systemy opinii o sprzedających. Przed dokonaniem zakupu należy zweryfikować rzetelność strony umowy.  Warto też zwrócić uwagę na zdjęcia, opis aukcji. W razie wątpliwości skontaktować się ze sprzedawcą i poprosić o więcej zdjęć bądź bardziej szczegółowy opis przedmiotu. Jeżeli zachodzi podejrzenie oszustwa lub próba wyłudzenia, należy sprawę niezwłocznie zgłosić do właściwej miejscowo prokuratury lub policji.

Aleksandra Pęska-Świergosz
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pile