
Zarząd Powiatu w Pile zapowiada rozbiórkę i budowę nowego mostu Bolesława Krzywoustego
Temat fatalnego stanu technicznego mostu Bolesława Krzywoustego w przebiegu drogi powiatowej – ulicy 11 Listopada – jest znany od lat. Potwierdził to wykonany kilka lat temu przegląd budowlany, który jasno wskazał również, że powodem, takiego stanu przeprawy, były błędy popełnione podczas jej projektowania. Obecnie Powiat Pilski zlecił wykonanie kolejnych ekspertyz, dzięki czemu będzie można jeszcze wydłużyć okres jego użytkowania do momentu jego rozbiórki i wybudowania w tym miejscu nowego nawiązującego do historii miasta mostu.
Warto przypomnieć fakty z historii. W wyniku ekspertyzy wykonanej w 2017 r. stwierdzono niepokojące uszkodzenia mostu, wskazujące na procesy niszczenia i wówczas wprowadzono tutaj ograniczenia tj.: zakaz wjazdu pojazdów powyżej 3,5 t, ograniczenie prędkości do 30 km/h, zamontowane zostały też bramownice przy wjeździe po obu stronach mostu, z ograniczeniem wjazdu pojazdów powyżej 3 m wysokości. W 2022 r. przeprowadzona została kolejna ekspertyza, na podstawie której Wielkopolski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał decyzję mówiącą o tym, że do remontu lub przebudowy mostu im. Bolesława Krzywoustego w Pile należy przystąpić do 30 listopada 2024 r. We wrześniu ubiegłego roku przeprowadzona została następna ekspertyza, która wykazała, iż dalsze użytkowanie tego obiektu (przy zachowaniu dotychczasowych ograniczeń) jest możliwe przez kolejne 4 lata. W związku z tym Powiat Pilski wystąpił do Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego o przedłużenie zgody na użytkowanie tego mostu do 25 września 2028 r., jednak organ ten przedłużył termin jedynie do 28 lutego 2025 r., wskazując konieczność uaktualnienia danych technicznych obiektu. Dlatego też konieczne było przeprowadzenie kolejnych badań mostu, które miało miejsce 20 stycznia br.
– Dzisiaj na moście Bolesława Krzywoustego prowadzane są badania laboratoryjne, które polegają na pobraniu próbek celem sprawdzenia wytrzymałości betonu na ściskanie, jego karbonatyzacji, czyli starzenia się oraz chemizmu, czyli stwierdzenia czy zawarte są w nim składniki chemiczne niekorzystnie wpływające na konstrukcję. Zebrane i opracowane dane zostaną przedłożone Wielkopolskiemu Wojewódzkiemu Inspektorowi Nadzoru celem wydania decyzji zezwalającej na dalsze użytkowaniu mostu do 2028 r. – mówi Ewelina Pastuszek, zastępca dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Pile.
Oprócz oczekiwania na ekspertyzy Zarząd Powiatu w Pile przygotowuje się do rozbiórki obecnego mostu i do budowy nowego mostu. Pod warunkiem pozyskania środków na ten cel.
– Przygotowujemy się do budowy mostu imienia Bolesława krzywoustego w Pile. Będzie to jedna z największych inwestycji obecnego Zarządu Powiatu w Pile a na pewno największa inwestycja mostowa. Obecnie jesteśmy na etapie finalizacji projektu budowlanego, który powinien być na ukończony do końca stycznia tego roku . Koszt budowy tego obiektu będzie wynosił około 30-40 milionów złotych. Musimy ściśle współpracować z miastem Piła w celu zminimalizowania uciążliwości dla mieszkańców – dodaje Stefan Kowal, wicestarosta pilski.
– Pewne mankamenty, które dziś tutaj obserwujemy, czyli nadmierne ugięcie, nadmierne drgania, były już od początku. Powiem wprost, ten obiekt był wadliwie zaprojektowany. Nie chciałbym się jeszcze jednoznacznie wypowiadać, ale na podstawie mojego ponad 50-letniego doświadczenia, przy tych ograniczeniach, które zostały wprowadzone kilka lat temu, na dzień dzisiejszy nie widzę żadnego zagrożenia bezpieczeństwa w eksploatacji tego mostu, i nie ma konieczności wyłączenia go z użytkowania, i taką opinię przygotuję – informuje prof. dr hab. Arkadiusz Madaj, specjalista ds. eksploatacji i budowy mostów z Politechniki Poznańskiej.
Nowy most osadzony zostanie na 3 podporach o sklepieniu łukowym i konstrukcji żelbetowej. Będzie to most o przekroju jednojezdniowym o szerokości 6 m, po jednej stronie będzie ciąg pieszy o szerokości 2,5 m, po drugiej ciąg rowerowy. Dodatkowo most zostanie oświetlony za pomocą klasycznych latarni. Oczywiście będą też pochylnie dla rowerzystów i osób z niepełnosprawnościami oraz nowe schody terenowe .
W poniższej galerii również prezentujemy wizualizację nowego mostu.
Sebastian Daukszewicz