Zwyczaje urzędowe Wielkopolan
Ponad 7 tys. klientów dziennie odwiedza placówki ZUS na terenie Wielkopolski. W III kwartale na salach obsługi klientów przyjęto prawie 465 tys. osób. To oznacza, że tradycyjna forma kontaktu z administracją publiczną cieszy się wciąż bardzo dużą popularnością, ale 1,6 miliona osób kontaktuje się z ZUS-em elektronicznie – przez Platformę Usług Elektronicznych.
Przyzwyczajenie do tradycji widać też na przykładzie pism i dokumentów, które wpływają do ZUS-u za pośrednictwem operatora pocztowego. W tym samym okresie kancelarie placówek ZUS na terenie województwa wielkopolskiego zarejestrowały 518,7 tys. przychodzącej korespondencji, czyli średnio 173 tys. miesięcznie.
Platforma Usług Elektronicznych PUE ZUS
Tymczasem poza bezpośrednią obsługą, ZUS oferuje także możliwość kontaktu poprzez Internet. Założenie konta na Platformie Usług Elektronicznych ZUS to tylko chwila. Można je założyć samemu w domu lub w ZUS-ie, a następnie potwierdzić tożsamość. Tożsamość można potwierdzić przychodząc do ZUS-u z dowodem osobistym. Ta jedna wizyta pozwoli uniknąć wielu kolejnych. Jeżeli jesteśmy w posiadaniu podpisu elektronicznego, albo korzystamy z systemu bankowości elektronicznej w banku, który podpisał porozumienie z ZUS-em, możemy potwierdzić swą tożsamość elektronicznie. Dzięki temu jednorazowemu działaniu, możemy tak jak ponad 1,6 miliona osób, kontaktować się z ZUS-em elektronicznie.
Dzięki PUE ZUS możemy sprawdzić, czy pracodawca zgłosił nas do ubezpieczeń, czy nasi najbliżsi zostali zgłoszeni do ubezpieczenia zdrowotnego, możemy też przesłać wnioski i dokumenty rozliczeniowe. Z nowoczesnych rozwiązań najczęściej korzystają przedsiębiorcy składając dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe właśnie tą drogą.
Przyzwyczajenia Polaków
Niektórzy klienci wciąż opierają się przed korzystaniem z możliwości, które zapewnia e-administracja. Towarzyszy im obawa przed popełnieniem błędu przy wykonywaniu czynności technicznych. Paradoksalnie, to właśnie PUE pomaga tych błędów uniknąć. Niechęć do nowoczesnych rozwiązań może wynikać także z przyzwyczajeń. Spotkanie twarzą w twarz, cenione zwłaszcza przez osoby starsze, oraz zaufanie jakim darzą urzędników, wpływa na postrzeganie wizyty w urzędzie jako najbezpieczniejszej i najbardziej komfortowej formy kontaktu. Inaczej jednak myślą osoby młodsze. Dla nich ważna jest oszczędność czasu, a obycie z komputerem ułatwia wykonywanie czynności technicznych.
Marlena Nowicka
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w Wielkopolsce