Trwają kolejne testy elektrycznego autobusu w Pile. Seniorzy pierwszymi pasażerami

Seniorzy często nie mają możliwości by zwiedzić miasto i zobaczyć jego rozwój i ciągłą metamorfozę. 24 kwietnia 2019 r. przy okazji prezentacji autobusu elektrycznego marki Solaris, który zawitał do Piły na testy, seniorzy mogli zapoznać się z infrastrukturą miasta, rozwojem ekonomicznym oraz rozwojem komunikacji miejskiej.

Przewodnikami był prezydent Piły Piotr Głowski oraz prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Pile, Tadeusz Majewski. Wydarzenie odbyło się w ramach projektu „Piła dzisiaj jakiej nie znamy”, zainicjowanego przez harcerzy seniorów z działającą od lat na rzecz seniorów Aleksandrą Kowalską.

W okresie od maja 2015 roku do stycznia 2019 roku liczba zarejestrowanych autobusów elektrycznych w Polsce osiągnęła liczbę 178 pojazdów. Aktualnie najwięcej autobusów elektrycznych zarejestrowanych w naszym kraju jest w Zielonej Górze – 45 szt. Czy Piła ma szansę dopisać się do tego grona? Okazuje się, że tak. Pilski MZK już przymierza się do zakupu autobusów elektrycznych.

– Chcemy zakupić takie autobusy. Złożyliśmy wniosek na zakup pięciu autobusów z funduszy unijnych i rządowych, który dotyczy ochrony środowiska. Oprócz autobusów wystąpiliśmy o infrastrukturę doładowania tych autobusów- ładowarki na terenie zajezdni oraz specjalna ładowarka pantografowa, która pojawi się na ulicy Kossaka. Dlaczego tam? Ponieważ gdy się uda dostać dofinansowanie chcielibyśmy zelektryfikować linię nr 5. Jeśli w pierwszym rozdaniu dostaniemy dofinansowanie to myślę, że końcówka 2020 r. to realny czas, kiedy te autobusy już będą kursować po Pile. Koszt zakupu takiego pojazdu, który planujemy to ok.2 miliony złotych, ale warunek to dofinansowanie ok. 85%. Jakiej to marki będzie tego nie wiemy. Dziś na testach po raz drugi jest autobus firmy Solaris, który od tego z poprzednich testów wyróżnia się tym, że ma układ napędowy w kołach. Test tego autobusu potrwa do końca majówki na różnych trasach – mówi Tadeusz Majewski, prezes MZK w Pile.

Warto dodać, że w Pile przed premierą światową (w czerwcu w Sztokholmie ) firma Solaris testuje autobus Urbino 12 Hydrogen. Energia potrzebna do zasilenia układu napędowego autobusu pochodzi z wodoru, który z kolei jest przetwarzany w ogniwie paliwowym na prąd elektryczny.

Sebastian Daukszewicz

trwaja_kolejne_testy

trwaja_kolejne_testy_02 trwaja_kolejne_testy_03 trwaja_kolejne_testy_04 trwaja_kolejne_testy_05 trwaja_kolejne_testy_06 trwaja_kolejne_testy_07 trwaja_kolejne_testy_08 trwaja_kolejne_testy_09 trwaja_kolejne_testy_10 trwaja_kolejne_testy_11 trwaja_kolejne_testy_12 trwaja_kolejne_testy_13 trwaja_kolejne_testy_14 trwaja_kolejne_testy_15 trwaja_kolejne_testy_16 trwaja_kolejne_testy_17 trwaja_kolejne_testy_18 trwaja_kolejne_testy_19