
Odzyskiwanie należności
Prowadzę razem z kolegą niewielką firmę przewozową. Pomimo różnych zmian i kryzysów radzimy sobie całkiem nieźle. Najwięcej problemów sprawiają nam nierzetelni kontrahenci, którzy nie poczuwają się do terminowych płatności. Jeżeli jest to kwestia jednej lub dwóch faktur to sprawa nie stanowi dla nas jeszcze aż tak dużego problemu. Niestety teraz mamy problem ze zleceniodawcą, na rzecz którego zrealizowaliśmy sporo usług, a on coraz bardziej wydłuża termin płatności. Co możemy zrobić? Nie ukrywam, że boimy się dodatkowych kosztów, nie chcielibyśmy zapłacić więcej niż uda się odzyskać, tak aby jeszcze nie pogorszyć naszej sytuacji.
Bartek z ok. Piły
Rozumiem, że prowadzenie działalności gospodarczej w branży transportowej, zwłaszcza w obliczu nierzetelnych kontrahentów, może stwarzać poważne trudności. Przede wszystkim, w sytuacji, gdy zleceniodawca, pomimo wcześniejszych zobowiązań, coraz bardziej opóźnia płatności, warto podjąć kilka kroków, które pozwolą nie tylko odzyskać należne kwoty, ale również minimalizować ryzyko dodatkowych kosztów. Na początek warto wysłać przypomnienie o zaległościach, najlepiej w formie pisemnej lub mailowej. Można w nim jasno wskazać, że brak płatności w terminie może prowadzić do dalszych konsekwencji prawnych. Często takie przypomnienie wystarczy, by skłonić kontrahenta do uregulowania zaległości. Wezwanie do zapłaty ma charakter ostrzegawczy, ale jest istotnym elementem, który często skłania dłużnika do działania. Jeżeli sprawa nadal nie znajdzie rozwiązania, można zlecić odzyskiwanie należności profesjonalistom. Jeżeli wierzyciel nie otrzymuje płatności w terminie, ma prawo żądać od dłużnika zwrotu kosztów odzyskiwania należności, których wysokość zależy od wartości świadczenia. Dodatkowo, jeśli poniesione koszty odzyskiwania należności przewyższają rekompensatę, wierzyciel może domagać się ich zwrotu w odpowiedniej wysokości. Art. 10 ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych stanowi, iż wierzycielowi w przypadku nieopłacenia w terminie faktury przysługuje od dłużnika, bez wezwania, rekompensata za koszty odzyskiwania należności. Wysokość tej rekompensaty jest uzależniona od wysokości nieopłaconego zobowiązania. I tak stanowi ona wysokość 40 euro – gdy wartość świadczenia pieniężnego nie przekracza 5000 złotych, 70 euro – gdy wartość świadczenia pieniężnego jest wyższa niż 5000 złotych, ale niższa niż 50 000 złotych, aż w końcu 100 euro – gdy wartość świadczenia pieniężnego jest równa lub wyższa od 50 000 złotych. Równowartość kwoty rekompensaty, o której mowa w ust. 1, jest ustalana przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia roboczego miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym świadczenie pieniężne stało się wymagalne. Co szczególnie istotne, oprócz kwot, o których była mowa wcześniej, wierzycielowi przysługuje również zwrot, w uzasadnionej wysokości, poniesionych kosztów odzyskiwania należności przewyższających tę kwotę. Jeżeli zdoła Pan udowodnić, że poniósł Pan większe koszty postępowania i było to zasadne, a także co równie istotne przyniosło zakładany efekt może Pan uzyskać zwrot większej kwoty. Należy pamiętać, roszczenie o rekompensatę, o której mowa w ust. 1, nie może być zbyte.
Agnieszka Przeworek-Rataj
Radca Prawny
Wszelkie materiały zamieszczone w niniejszym dziale mają jedynie charakter informacyjny i nie mogą być traktowane jako porada prawna w żadnej konkretnej sprawie.