Nowa fabryka Thule Group w Pile oficjalnie otwarta

Pilska strefa ekonomiczna zyskała kolejnego inwestora. 11 stycznia 2018 roku odbyła się uroczystość oficjalnego otwarcia nowej fabryki Thule Group w Pile. Nowy obiekt pozwoli firmie zwiększyć możliwości produkcyjne i samodzielnie wytwarzać nowe produkty, które wkrótce pojawią się w jej ofercie. W pierwszym etapie działalności nowej fabryki szwedzkiego inwestora zatrudnienie znalazło ok. 100 osób.  W zależności od popytu może ich mieć nawet 500. Wartość inwestycji w nowy obiekt w Pile to 35 mln zł.

Nowy obiekt ma 13,5 tys. m.kw. powierzchni i pozwoli firmie na zwiększenie produkcji zarówno produktów z tradycyjnie kojarzonych z Thule kategorii produktowych, jak i nowości w jej ofercie (obecnie wytwarzanych głównie przez podwykonawców). Wybór lokalizacji nowego zakładu wpływ miała m.in. aktualna sytuacja na rynku pracy oraz nieduża odległość od obecnie istniejącej siedziby w Hucie Szklanej, w którym znajduje się największa z siedmiu europejskich fabryk Thule.

Mimo, że nowocześnie wyposażony zakład pracuje już od jesieni (od 2 października) zeszłego roku, na oficjalne otwarcie trzeba było czekać do dnia dzisiejszego.

– Jesteśmy w Polsce już ponad 20 lat i jesteśmy z tego faktu zadowoleni. Mamy już nowoczesną fabrykę w Hucie Szklanej i chcieliśmy mieć drugą fabrykę w bliskiej lokalizacji ok. 2,5-2 godziny jazdy samochodem. Lokalizacja obu fabryk – w Hucie i Pile – sprawia, że mogą one wygodnie współpracować i dzielić funkcje – mówi Jeroen Bronnenberg, Plant Manager Thule Sp.z.o.o. – Na dziś pracuje już ponad 70 osób na dwie zmiany. Do końca stycznia chcemy zwiekszyć zatrudnienie do łacznej liczby 100 osób. Jeśli nasz plan będzie tak przebiegał jak chcemy to możemy zwiekszyć zatrudnienie nawet do 150 osób w tym roku. Na dziś nie mamy problemu z znalezieniem pracowników, co nas cieszy. Zatrudnienie odbywa się przez agencję pracy, a gdy ludzie się sprawdzą to już zatrudnieniani są przez naszą firmę. Chiałbym podkreślić że  dobrze układa nam się współpraca z Miastem i Inwest Parkiem w Pile – podkreśla Jeroen Bronnenberg.

Fabryka THULE w Pile pozwoli  na znaczące zwiększenie możliwości produkcyjnych oraz elastyczności w zakresie wytwarzania tradycyjnych produktów Thule z kategorii Sport&Cargo Carriers, czyli np. bagażników. Jednocześnie zwiększy  zaangażowanie w produkcję artykułów z kategorii Active with Kids (rozwiązania dla aktywnych rodziców – wózki, wielofunkcyjne przyczepki rowerowe) oraz Packs, Bags and Luggage (bagaż, plecaki i torby) – wśród nich znajdzie się nowy czterokołowy wózek dziecięcy Thule Sleek, którego oficjalna premiera rynkowa zaplanowana jest na jesień 2018 roku. Thule Sleek produkowany będzie właśnie pilskiej fabryce.

Sebastian Daukszewicz

***
O Thule Group

Thule Group jest światowym liderem w branży produktów, które umożliwiają łatwe, bezpieczne i stylowe transportowanie ze sobą tego, co jest potrzebne i ważne podczas prowadzenia aktywnego trybu życia. Pod hasłem Active Life, Simplified oferujemy produkty w segmentach Sport&Cargo Carriers (np. uchwyty i bagażniki dachowe, uchwyty do samochodowego transportu rowerów oraz sprzętu do uprawiania sportów wodnych i zimowych), Active with Kids (sprzęt dla aktywnych rodziców i dzieci – np. przyczepy rowerowe, wózki dziecięce, foteliki dziecięce na rower), RV Products (np. markizy, bagażniki rowerowe i namioty do kamperów oraz przyczep kempingowych), Sport&Travel Bags (np. plecaki trekkingowe, walizki podróżne) oraz Bags for Electronic Devices (np. torby na laptopy i aparaty fotograficzne).

Thule Group zatrudnia około 2200 pracowników w ośmiu zakładach produkcyjnych i 35 biurach sprzedaży na całym świecie. Produkty sprzedawane są na 140 rynkach, a wartość sprzedaży w roku 2016 osiągnęła pułap 5,3 miliarda koron szwedzkich.

www.thulegroup.com

Thule Group w Polsce – rys historyczny

Na początku lat 90. firma Thule Group odnotowała znaczny wzrost zainteresowania produktami marki Thule. Podjęto wtedy szereg działań mających zaowocować zwiększeniem produkcji – w fabryce w szwedzkim Hillerstorp (to tam w 1942 r. założono firmę – do dziś obiekt ten pełni funkcję fabryki, ośrodka projektowego oraz centrum testowego produktów Thule) próbowano wszystkiego, od outsourcingu, aż po wydłużanie czasu pracy. Jasne się jednak stało, że niezbędne jest stworzenie nowego ośrodka produkcyjnego.

Podczas poszukiwania lokalizacji pod nową inwestycję w orbicie zainteresowań Thule Group pojawiła się fabryka VikingPol, będąca polsko-szwedzkim joint-venture specjalizującym się w produkcji drobnych artykułów elektrycznych i metalowych, zlokalizowanym w miejscowości Wieleń w zachodniej Polsce (w pobliżu granicy z Niemcami). Sporej wyobraźni wymagało dostrzeżenie potencjału produkcyjnego w budynku, na parterze, którego znajdowały się warsztaty, zaś na piętrze sala z parkietem, pełniąca, w zależności od potrzeb, funkcje sali tanecznej lub kinowej.

W fabryce wytwarzano m.in. chodziki dla osób mających problemy z poruszaniem się dla szwedzkiego kontrahenta (pochodzącego z okolic, w których znajduje się siedziba Thule w Hillerstorp). Współpraca z Thule zaczęła się od montowania prostych wyrobów dla firmy – szybko okazało się jednak, że firmie brakuje rozwiązań i technologii niezbędnych do zwiększenia produkcji do wymaganego poziomu. Wtedy firma Thule zaczęła rozważać kupienie obiektu i jego zmodernizowanie.

Ten pomysł miał kilka istotnych zalet: zlokalizowanie fabryki Thule w zachodniej Polsce pozwoliłoby na zwiększenie zysków z produkcji, zaś jej lokalizacja była idealna – obiekt znajdował się odpowiednio blisko europejskich klientów Thule oraz fabryki boksów dachowych w niemieckim Neumarkt.

Jesienią 1999 r. Thule przejęło fabrykę VikingPol i rozpoczęła się intensywna operacja, mająca przekształcić ten obiekt w nowoczesny zakład produkcyjny. To pozwoliło na uruchomienie  produkcji bagażnika rowerowego montowanego na haku –  Thule EuroClassic.

Dodajmy, że do 1993 r. firma Thule nie wyeksportowała do Europy Centralnej i Wschodniej nawet jednego produktu. Jednak od momentu uruchomienia w naszym kraju – w roku 1997 – oficjalnego biura handlowego, wzrost sprzedaży był błyskawiczny. Później przyszedł czas na Czechy i produkty Thule zaczęły szybko popularyzować się w całej wschodniej Europie, szczególnie szybko następowało to w pierwszej dekadzie XX w.

Pierwsze lata tego okresu były szczególnie intensywne dla nowej fabryki w Polsce. Po początkowym okresie niepewności, szybko okazało się, że firma Thule miała rację, stawiając na produkcję bagażników rowerowych montowanych na haku – popyt na produkowany w Polsce model Thule EuroClassic był znacznie większy niż zakładano, dlatego kluczowe okazało się zwiększenie mocy produkcyjnych polskiej fabryki. Równolegle do modernizacji budynku w Wieleniu Thule zakupiło dawne magazyny zbożowe w miejscowości Huta Szklana i w październiku 2000 r. w jednej z kupionych hal rozpoczęto montaż bagażników rowerowych. Rosnąca szybko produkcja dobrych jakościowo wyrobów wymuszała szybkie inwestycje w powierzchnie produkcyjne i magazynowe w Hucie . Od października 2000 r do końca 2013 roku powierzchnia produkcyjno-magazynowa zwiększyła się z 1200 m2 do 22 000 m2.

2014: kolejna inwestycja

W 2014 r. rozpoczęto budowę kolejnego obiektu Thule Group w Polsce – nowoczesnego centrum dystrybucyjnego połączonego z fabryką w Hucie, obsługującego rynki Europy Centralnej i Wschodniej. W obiekt zainwestowano 65 mln SEK – to była najwyższa inwestycja w pojedynczy obiekt w historii firmy. Centrum oficjalnie uruchomiono w styczniu 2015 r. Więcej informacji na ten temat znaleźć można na stronie http://news.cision.com/global/thule-group/r/thule-group-otwiera-nowe-centrum-dystrybucyjne-w-polsce,c9712645

Fabryka w Pile

Budowa i rozwijanie obiektów produkcyjnych oraz logistycznych Thule Group w Polsce do tej pory wiąże się z samymi sukcesami. Nowe centrum dystrybucyjne w Hucie okazało się niezwykle korzystną inwestycją – pozwoliło bowiem znacznie usprawnić logistykę i działania firmy w regionie.

Dlatego też pod koniec roku 2016 zapadła decyzja o rozpoczęciu budowy kolejnej fabryki w Polsce. Jako miejsce inwestycji wybrano Piłę, leżącą zaledwie o 45 minut jazdy od Huty. Projekt i budowa obiektu oparte zostały na standaryzowanym projekcie i już w październiku ubiegłego roku ruszyła próbna produkcja. Pełną moc operacyjną osiągnięto na początku 2018 r.

Fabryka docelowo zatrudniać będzie 150 pracowników w roku 2018, a zatrudnienie może się zwiększyć do nawet 500 w ciągu trzech najbliższych lat (aczkolwiek zaznaczyć należy, że owe maksymalne zatrudnienie to wartość, która może zostać osiągnięta w sprzyjających warunkach rynkowych – gdy popyt na produkty Thule będzie zgodny z oczekiwaniami).

Wielkość i struktura obiektu:

– 13 500 m2
– 6. 900 m2 przestrzeń produkcyjna
– 4. 600 m2 przestrzeń magazynowa
– 2. 000 m2 przestrzeń biurowa

Wartość inwestycji

Łączna wartość najnowszej inwestycji to ok. 35 mln złotych. Jest to największa jednorazowa inwestycja w historii Thule Group.

Co będzie produkowane w nowej fabryce?

Produkcja nowej fabryki w Pile w znacznej mierze skupiać się będzie na produktach z kategorii Active with Kids – czyli sprzęcie dla aktywnych rodziców, chcących włączać w swoje pasje dzieci. Będą to m.in. rowerowe foteliki dziecięce z serii Thule RideAlong oraz Thule Yepp, a także zupełnie nowy wózek dziecięcy Thule Sleek (jego premiera planowana jest na jesień 2018 r.). Oczywiście, w Pile produkowane będą również inne sprzęty z portfolio Thule – m.in. najlepiej sprzedający się na świecie uchwyt rowerowy na dach auta Thule ProRide.

Co warte odnotowania, w Pile wytwarzane są zarówno produkty, których produkcję przeniesiono tu z innych fabryk Thule, jak i zupełne nowości.

nowa_fabryka_thule00

nowa_fabryka_thule78 nowa_fabryka_thule01 nowa_fabryka_thule02 nowa_fabryka_thule03 nowa_fabryka_thule04 nowa_fabryka_thule05 nowa_fabryka_thule06 nowa_fabryka_thule07 nowa_fabryka_thule08 nowa_fabryka_thule09 nowa_fabryka_thule10 nowa_fabryka_thule11 nowa_fabryka_thule12 nowa_fabryka_thule13 nowa_fabryka_thule14 nowa_fabryka_thule15 nowa_fabryka_thule16 nowa_fabryka_thule17 nowa_fabryka_thule18 nowa_fabryka_thule19 nowa_fabryka_thule20 nowa_fabryka_thule21 nowa_fabryka_thule22 nowa_fabryka_thule23 nowa_fabryka_thule24 nowa_fabryka_thule25 nowa_fabryka_thule26 nowa_fabryka_thule27 nowa_fabryka_thule28 nowa_fabryka_thule29 nowa_fabryka_thule30 nowa_fabryka_thule31 nowa_fabryka_thule32 nowa_fabryka_thule33 nowa_fabryka_thule34 nowa_fabryka_thule35 nowa_fabryka_thule36 nowa_fabryka_thule37 nowa_fabryka_thule38 nowa_fabryka_thule39 nowa_fabryka_thule40 nowa_fabryka_thule41 nowa_fabryka_thule42 nowa_fabryka_thule43 nowa_fabryka_thule44 nowa_fabryka_thule45 nowa_fabryka_thule46 nowa_fabryka_thule47 nowa_fabryka_thule48 nowa_fabryka_thule49 nowa_fabryka_thule50 nowa_fabryka_thule51 nowa_fabryka_thule52 nowa_fabryka_thule53 nowa_fabryka_thule54 nowa_fabryka_thule55 nowa_fabryka_thule56 nowa_fabryka_thule57 nowa_fabryka_thule58 nowa_fabryka_thule59 nowa_fabryka_thule60 nowa_fabryka_thule61 nowa_fabryka_thule62 nowa_fabryka_thule63 nowa_fabryka_thule64 nowa_fabryka_thule65 nowa_fabryka_thule66 nowa_fabryka_thule67 nowa_fabryka_thule68 nowa_fabryka_thule69 nowa_fabryka_thule70 nowa_fabryka_thule71 nowa_fabryka_thule72 nowa_fabryka_thule73 nowa_fabryka_thule74 nowa_fabryka_thule75 nowa_fabryka_thule76 nowa_fabryka_thule77