Piła czeka na drogę ekspresową S10. Inwestycja przyśpiesza

Jak już informowaliśmy, podczas ostatniego posiedzenia Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad w Szczecinie wybrano ostateczny przebieg drogi ekspresowej S10 od Szczecina do Piły, jako preferowany we wniosku o uzyskanie decyzji o środowiskowych. 11 lipca 2019 r. w kuluarach sali miejskiej – Inwest Parku w Pile Piotr Głowski – Prezydent Miasta Piły oraz Iwona Wojtecka z Miejskiej Pracowni Urbanistycznej omówili dokumentację techniczną pn. „Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe budowy drogi ekspresowej nr 10 na odcinku koniec obwodnicy Stargardu – początek obwodnicy Piły”.

– Pojawiła się ostatnio dyskusja: czy coś przyspieszyło, czy jest tak samo, czy zwolniło. Szkoda, że wybory są co cztery lata, bo gdyby były co roku, byśmy szybciej mieli decyzję i budowę tej drogi ekspresowej. Wcześniej pewnie z braku pieniędzy lub pomysłu tą inwestycję przesuwano w czasie. Teraz nagłe przyspieszenie po tych trzech latach jest zupełnie przypadkowo związane z terminem wyborów. Ale nie narzekamy. Terminy są bardzo dobre. Podczas spotkania w Szczecinie uzgodniono ostateczną wersję przebiegu (wariant nr 7 – niebieski) drogi S10 od Stargardu do Piły (Zalew Koszycki). W naszym pilskim wydaniu najbardziej interesowała nas ta część związana z budową węzła łączącego drogi ekspresowe S10 i S11. Wybudowana zostanie estakada – najdłuższy i największy obiekt. Ważnym elementem dla nas było połączenie tego systemu z komunikacją w mieście. Chcieliśmy ten węzeł odsunąć jak najdalej na północ i to się udało. W planie zagospodarowania przestrzennego słusznie przewidzieliśmy tereny, które zostawiliśmy jako rezerwę pod budownictwo tak, aby można było w bardzo bezpieczny sposób dzisiaj sprzedawać działki, budować tak, aby za kilka lat nie musiał ktoś ich burzyć. Dlatego ostrożność nasz była duża. Gdy będzie decyzja środowiskowa, to tam powstanie las. Tak, aby oddzielić przyszłą inwestycję od osiedla – mówi Piotr Głowski, prezydent Piły, który też jest prezesem stowarzyszenia „Droga ekspresowa S-10”. Dzięki temu stowarzyszeniu samorządy mają większą siłę nacisku na rząd, by znalazł w końcu pieniądze na tą drogę ekspresową.

Obecnie trwają prace nad przygotowaniem niezbędnej dokumentacji, aby złożyć wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Po uzyskaniu decyzji środowiskowej, po nowym roku zostanie zlecone opracowanie dla tego odcinka Koncepcji Programowej wraz z badaniami geologicznymi, aby zakończyć proces przygotowawczy do końca 2020 roku. Harmonogram prac przygotowawczych zakłada, że w latach 2020/2021 będzie możliwe ogłoszenie przetargu na projekt i budowę dla prawie 114 km trasy S10 Szczecin – Piła. Czy za 8 lat droga będzie gotowa? Przekonamy się.

Z dużym poślizgiem powstaje również odcinek drogi S10 – obwodnicy Wałcza w woj. zachodniopomorskim. Obwodnica będzie prawie 18-kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej S10, który ominie Wałcz od północy.

Z prezentacją projektów można zapoznać się  w materiale filmowym:  https://www.facebook.com/miastopila/videos/550862355446664/

Sebastian Daukszewicz

pila_czeka_na_droge1_01

pila_czeka_na_droge1_17 pila_czeka_na_droge1_02 pila_czeka_na_droge1_03 pila_czeka_na_droge1_04 pila_czeka_na_droge1_05 pila_czeka_na_droge1_06 pila_czeka_na_droge1_07 pila_czeka_na_droge1_08 pila_czeka_na_droge1_09 pila_czeka_na_droge1_10 pila_czeka_na_droge1_11 pila_czeka_na_droge1_12 pila_czeka_na_droge1_13 pila_czeka_na_droge1_14 pila_czeka_na_droge1_15 pila_czeka_na_droge1_16