Piła przejmie zabytkową parowozownię

Niszczejący od lat jeden z unikatowych zabytków – pilska Parowozownia Okrąglak w końcu ma szansę na drugie życie. Jednak aby tak się stało ten obiekt musi przejść na własność gminy Piła. Jak przekazał 28 lutego 2022 r. na konferencji prasowej prezydent Piotr Głowski, Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna chce nieodpłatnie przekazać miastu ten historyczny obiekt, który może posłużyć jako miejsce licznych wydarzeń kulturalnych, a także jako muzeum kolejnictwa.

– Od bardzo dawna czyniliśmy starania, nawet ze społecznikami, by ta parowozownia nie przeszła do historii. Myślę, że na tym etapie udało się bardzo dużo zrobić. Przypomnę, że nasz wniosek, by wpisać  ten obiekt do rejestru zabytków był kluczowym momentem, który pomógł nam, aby zabezpieczyć ten obiekt przed rozbiórką. Wydawało się w pewnym momencie, że jego los jest przesądzony. Kolejnym  etapem przygotowań  były wnioski do PKP o jak najszybsze zrobienie remontu dachu. W pewnym momencie nawet zagroziliśmy skierowaniem  sprawy do prokuratury, ponieważ obiekt był zabytkowy i wpisany do rejestru zabytków – a dach nadal był dziurawy. To dało skutek i dach naprawiono i jest bezpiecznie. Następnym elementem tych trudnych rozmów była prośba, abyśmy ten obiekt przejęli na własność. Przez długi czas słyszeliśmy informację o kwocie, za którą ten obiekt moglibyśmy nabyć. Oczywiście kuriozalne by było, aby miasto chcące ratować zabytek, zdejmując PKP pewien kłopot, bo obiekt im nie służy w działalności podstawowej, miałoby za to płacić. Dziś znana jest odpowiedź na mój styczniowy list, w której PKP S.A. pozytywnie odpowiedziała na moją propozycję nieodpłatnej komunalizacji zabytkowej parowozowni. Po konsultacjach z zainteresowanymi stronami, czyli m.in. spółkami z grupy PKP oraz po otrzymaniu zgody z ministerstwa infrastruktury pilski Okrąglak będzie mógł trafić w ręce samorządu. Jeśli tak się stanie to będą mogły tu się odbywać inicjatywy, począwszy od wydarzeń kulturalnych po cześć dotyczącą historii kolejnictwa, np. współpracując z Muzeum Kolejnictwa z Jaworzyny. Ponadto musi być współpraca z PKP w celu remontu drogi dojazdowej do tego obiektu. Projektów i pomysłów nam nie brakuje – mówi prezydent Piły Piotr Głowski.  

PKP podejmie działania w kierunku przekazania nieruchomości w trybie art. 39 ust. 4 ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”, który pozwala PKP na nieodpłatne przekazanie mienia, między innymi jednostkom samorządu terytorialnego.

Miasto szacuje, że koszt przywrócenia do użytkowania tego obiektu może wynieść 10 milionów, które zamierza  pozyskać z różnych źródeł.

Pilski „Okrąglak” to jeden z najcenniejszych zabytków w mieście, który powstał w latach 1870-1874 .

Sebastian Daukszewicz

pila_przejmie1_01

pila_przejmie1_12 pila_przejmie1_02 pila_przejmie1_03 pila_przejmie1_04 pila_przejmie1_05 pila_przejmie1_06 pila_przejmie1_07 pila_przejmie1_08 pila_przejmie1_09 pila_przejmie1_10 pila_przejmie1_11