Piła. Nadchodzi nowe oblicze Osiedla Koszyce!?
Osiedle Koszyce przyciąga klimatem i przytulnością, dając komfort jego mieszkańcom i poczucie przynależności do tego miejsca. Ponieważ przybywa nowej zabudowy, to muszą powstać drogi z chodnikami, oświetleniem i ścieżkami rowerowymi. Aby można było zrealizować takie ambitne inwestycje Urząd Miasta Piły przygotował projekt pod nazwą „Poprawa dostępności komunikacyjnej osiedla Koszyce w Pile”.
– Jesteśmy w miejscu, gdzie mam nadzieję będziemy mogli realizować projekt z rządowego programu inwestycji lokalnych. Składamy wniosek do części, która jest konkursową. Nie jest zbyt precyzyjnie opisane, jak będzie ten konkurs wyglądał. Z takim wnioskiem również będę zwracał się do naszych parlamentarzystów wszystkich opcji politycznych, żeby wsparli ten nasz projekt, który ma absolutnie kluczowe znaczenie dla rozwoju tej części miasta, całej północnej części miasta. Nasz wniosek również łączy się z tym co robimy razem z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad na Alei Niepodległości (zdecydowaliśmy o dofinansowaniu tej inwestycji). Plany są takie, aby połączyć aleję Niepodległości z nową częścią osiedla w kilku punktach skrzyżowaniami z ruchem okrężnym, na wysokości Alei Wyzwolenia, ulicy Szkolnej i ulicy Kazimierza Wielkiego i wszystkie inne ulice, ale już zwykłymi skrzyżowaniami, które do tej pory miały często „mało legalny” wjazd na aleję Niepodległości. To nie tylko ul. Kazimierza Wielkiego, również te boczne. Ulica Szkolna czy brakujący fragment ulicy Promiennej, która musi być zrealizowana, żeby można było z tej starej części również wyjeżdżać, korzystając z nowych połączeń. To dla całej północnej części miasta byłoby takie rozwiązanie już docelowe, które w przyszłości miałoby się połączyć – i tak jest zaprojektowane – z obwodnicą główną miasta – dróg S10 i S11. Na dniach także zostanie wydane zarządzenie o obowiązkowych konsultacjach społecznych dla jednostek, spółek miejskich – mówi Piotr Głowski, prezydent Piły.
– Zasadniczym elementem przebudowy układu komunikacyjnego na Koszycach to jest dalsza budowa ulicy Kazimierza Wielkiego, w takim pełnym zakresie jak do pewnego momentu to już istnieje. Chcemy uzupełnić przebieg oczywiście jezdni, ścieżki rowerowej, chodników i tam, gdzie będzie to możliwe miejsc postojowych. Kolejny element to ulica Szkolna, która też jest jedną z ważniejszych ulic na tym osiedlu. Tu też jezdnia ze ścieżką rowerową i chodnikiem. Ulica Szkolna – jak wspomniał pan prezydent – będzie dochodziła do alei Niepodległości, przez rondo nastąpi przejazdy na drugą stronę gdzie jest obiekt handlowy i zabudowania mieszkalne. W każdym z tych miejsc powstanie dodatkowe oświetlenie uliczne, przejścia dla pieszych, które będą gwarantowały bezpieczeństwo. Chcemy także wprowadzić rozwiązania, które będą dotyczyły tak zwanej małej retencji. Wpadliśmy też na taki pomysł, żeby ta ścieżka rowerowa dla rowerzystów, od strony rzeki miała charakter krajobrazowy. Bardzo ważne znaczenie dla tej przebudowy ma fakt, że Osiedle Koszyce w tej chwili jest jednym z najbardziej intensywnie rozwijających się osiedli, jeśli chodzi o zabudowę mieszkaniową wielorodzinną czy jednorodzinną. Szacujemy, że nasz projekt będzie miał pozytywny wpływ na ok. 25 tysięcy mieszkańców Piły – dodaje Jolanta Sobieszczyk, dyrektor wydziału rozwoju i funduszy europejskich UM Piły.
Na Kazimierza Wielkiego, aż do ul. Królewskiej, przedłużona zostanie również trasa autobusów miejskich z nowymi przystankami. Nowe ścieżki rowerowe będą powiązane ze ścieżką do Dobrzycy. W przyszłości w tej części osiedla mają powstać tereny rekreacji, boiska sportowe, szkoła (klasy 1-3) i przedszkole.
Na realizację projektu „Poprawa dostępności komunikacyjnej osiedla Koszyce w Pile”, gmina chce po złożeniu wniosku pozyskać 6 500 000 złotych z rządowego funduszu inwestycji. Gdyby się nie udało pozyskać tej kwoty miasto będzie szukać innych rozwiązań.
Sebastian Daukszewicz