Pospołu i naturalnie zgodnie

Jeśli będziesz żyć w zgodzie z naturą,
nigdy nie będziesz ubogi.
Seneka Młodszy

Uczniowie klas II gimnazjum w Zespole Szkół nr 2 im. Królowej Jadwigi w Pile przystąpili w roku szkolnym 2016/2017 do realizacji projektu edukacyjnego pod hasłem W zgodzie z sobą i naturą, którego treści programowe koncentrowały się na ukazaniu Ziemi jako środowiska życia, różnorodności biologicznej oraz znaczenia jej ochrony, działań człowieka w przyrodzie i ich konsekwencji, a także niepożądanych zmian w atmosferze, litosferze, hydrosferze i biosferze.

Do wyboru uczniowie mieli pięć tematów, których opracowanie, pracując w zespołach 3- 6 osobowych, mogli przedstawić w formie sprawozdań, wywiadów, albumów, folderów, prezentacji multimedialnych, filmów edukacyjnych, prac plastycznych itp. Do realizacji projektu przystąpiło 139 gimnazjalistów.

W dniach 29 – 31 maja 2017 r. odbyło się podsumowanie kilkumiesięcznej pracy nad projektem. Kolejno grupy uczniów z poszczególnych klas drugich prezentowały przed komisją złożoną z nauczycieli, wychowawców i wicedyrektor Marzeny Chojnackiej swoje prace.

Największą popularnością cieszyły się dwa tematy: Walory ekologiczne Piły i okolic oraz Parki narodowe Polski – były realizowane w każdej klasie. Natomiast mniej popularne były Recykling i utylizacja oraz Piła na przestrzeni wieków – wybrali je uczniowie pięciu klas.

Do prezentacji dla zaproszonych gości – dyrektora Zespołu Szkół nr 2, pana Grzegorza Wądołowskiego, przewodniczącego Rady Rodziców, pana Zbigniewa Iwickiego, pana Jacka Lewandy oraz uczniów klas pierwszych gimnazjum, która odbyła się 2 czerwca 2017 r., komisja wybrała projekty, które uzyskały powyżej 90 % punktów. Należały do nich:

1.     Woda źródłem życia (temat 1) –  grupy z klas II C – 96,4%, II F – 92,5%, II G – 91,0%.

2.    Recykling i utylizacja (temat 2) – grupy z klas II A i II F – 100% i II D – 96,2%.

3.    Walory ekologiczne Piły i okolic (temat 3) – grupy z klas II C – 94,4%, II D – 94,0%, II F – 92,0%.

4.    Parki narodowe Polski (temat 4) – grupa z klasy II C – 95,8%.

5.    Piła na przestrzeni wieków (temat 5) – grupa z klasy II C – 94,5%.

Oglądający mogli między innymi usłyszeć piosenkę ekologiczną, wziąć udział w pokazie mody ubrań wykonanych z materiałów wtórnych, zobaczyć ciekawe doświadczenia, uczestniczyć w Kole Fortuny, „ zwiedzić” Piłę i okolice, korzystając z zaproponowanej przez uczniów wycieczki.

Praca metodą projektu miała przede wszystkim na celu nauczyć młodych ludzi umiejętności działania w zespole, zdobywania i selekcjonowania wiedzy z różnych źródeł informacji, rozwiązywania problemów, pięknego wypowiadania się w mowie ojczystej, a także podkreślenia tego, co to znaczy być Ziemianinem, Polakiem i pilaninem; człowiekiem, który jest zobowiązany dbać o swoje środowisko, by żyć zgodnie z sobą i naturą. Myślę, że drugoklasiści udowodnili, że osiągnęli powyższe cele.

Ewa Urbańska

pospolu_i_naturalnie_zgodnie00

pospolu_i_naturalnie_zgodnie04 pospolu_i_naturalnie_zgodnie01 pospolu_i_naturalnie_zgodnie02 pospolu_i_naturalnie_zgodnie03